Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke? Hvis den plutselig starter?

Anonymkode: 5f723...0f5

13 timer siden, GauteS skrev:

Den starter ikke plutselig. Spør hvem som helst som har stått og dratt i snora til krampa kom.

Jeg trodde det var standard å fjerne klipsen/koblingen fra tennpluggen når man skal drive vedlikehold på en bensinklipper? Og spesielt når man skal i nærheten av knivene. Kunne ikke falle meg inn å rote under klipperen med tennpluggen koblet på, uansett hvor tungt det er å starte motoren med snora. 

Jeg har forresten heller aldri hatt en klipper med blader skarpe nok til at det er stor risiko for å skjære seg. Men skarpere blad gir penere klipping, så jeg skulle gjerne hatt det! :)  

Anonymkode: 9b8c0...c3d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg trodde det var standard å fjerne klipsen/koblingen fra tennpluggen når man skal drive vedlikehold på en bensinklipper? Og spesielt når man skal i nærheten av knivene. Kunne ikke falle meg inn å rote under klipperen med tennpluggen koblet på, uansett hvor tungt det er å starte motoren med snora. 

Det er helt ufarlig å ta tenninga som du foreslår, men jeg forstår ikke riktig vitsen med det. På alle bensinklipperne jeg har hatt, starter en ved å dra i snora, men knivene går ikke øyeblikkelig, en må først dra i et håndtak for å koble dem inn. Følgelig kan ikke motoren starte av at du snurrer på knivene. Og uten grunn starter den ikke.

Men jeg mener jeg hadde en 230V Flymo (slike uten hjul) som hadde direkte kobling mellom motor og kniver. Der var det nok mulig å tråkke på på-knappen ved et uhell, så å ta ut støpslet til den, burde være obligatorisk. (Uten at jeg bestandig fulgte egne råd. Men jeg har et flertall fingre igjen likevel...)

Skrevet

Jeg pleier å legge den bakover, sånn at forhjulene løftes og så skrape bort dritten med en hagespade samt spyle med vann. Hadde aldri turt å bruke hendene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, GauteS skrev:

Det er helt ufarlig å ta tenninga som du foreslår, men jeg forstår ikke riktig vitsen med det. På alle bensinklipperne jeg har hatt, starter en ved å dra i snora, men knivene går ikke øyeblikkelig, en må først dra i et håndtak for å koble dem inn. Følgelig kan ikke motoren starte av at du snurrer på knivene. Og uten grunn starter den ikke.

Men jeg mener jeg hadde en 230V Flymo (slike uten hjul) som hadde direkte kobling mellom motor og kniver. Der var det nok mulig å tråkke på på-knappen ved et uhell, så å ta ut støpslet til den, burde være obligatorisk. (Uten at jeg bestandig fulgte egne råd. Men jeg har et flertall fingre igjen likevel...)

På alle klippere hvor du går bak, er kniven festet direkte til veivaksling på motor. Må ha sitteklipper for å starte klippeagregatet etter at motor er startet.

Anonymkode: ad34c...5b8

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

På alle klippere hvor du går bak, er kniven festet direkte til veivaksling på motor. Må ha sitteklipper for å starte klippeagregatet etter at motor er startet.

Sånn har mine klippere fungert også. Hjuldriften (for klippere som har det) må kobles inn med en hendel, men kniven starter umiddelbart. 

Selvsagt er risikoen veldig liten for at noe skjer selv om tennpluggen er koblet på, men hvorfor ikke være helt sikker, når det er så enkelt? 

Anonymkode: 9b8c0...c3d

• Liker 1
Gjest Hei der
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil, Honda har det systemet

Gjest Hei der
Skrevet

Ved rengjøring  legg den på siden så olje på fyllinga røret ligger nederst. Husk ta av tennhetta

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Hei der skrev:

Ved rengjøring  legg den på siden så olje på fyllinga røret ligger nederst. Husk ta av tennhetta

Feil! Du skal lese bruksanvisning for å vite hvilken siden som skal være ned!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...