Gå til innhold

Bevar biene! Uten dem, ingen mat.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Bonusmammaen skrev:

Spennende. Du er belest du 👏🏼👏🏼 Jeg har ikke rukket å lese over alt selv, men det er fasinerende hvordan naturen fungerer. Var det du som pratet om brennesle må bevares i forhold til en type sommerfugl? Eller kanskje det var @Rumle

Det var ikke meg :) Så fint at dere tar vare på de viktige insektene :smilyblomst:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Her er linken @Bonusmammaen

Husker jeg leste om den ja. Ser bredere og større ut -den vi har observert. Tusen takk likevel.

Skal lufte 60% og karsken korva nå. :fnise: Ha en fin helg søte. :hug:

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

Husker jeg leste om den ja. Ser bredere og større ut -den vi har observert. Tusen takk likevel.

Skal lufte 60% og karsken korva nå. :fnise: Ha en fin helg søte. :hug:

Tusen takk :klemmer: God helg :hjerte: 

• Liker 1
Skrevet

flowers-look-like-something-else-orchids

For en fasinerende blomst! Ser ut som en Disney humlefigur! :laugh:

• Liker 2
Skrevet
På 22.6.2018 den 21.34, Bonusmammaen skrev:

Spennende. Du er belest du 👏🏼👏🏼 Jeg har ikke rukket å lese over alt selv, men det er fasinerende hvordan naturen fungerer. Var det du som pratet om brennesle må bevares i forhold til en type sommerfugl? Eller kanskje det var @Rumle

Det var ikke meg, jeg har ikke hørt det før, men spennende! :jepp:

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er også viktig å spise og dyrke økologisk, fordi insektmidler dreper insekter: 
https://forskning.no/meninger/kommentar/2015/10/joda-biene-dor

Ikke bare insekter med også fugler: 
https://www.smithsonianmag.com/science-nature/popular-pesticides-linked-drops-bird-population-180951971/

Anonymkode: 3ce9e...857

Ja👏🏼👏🏼 Og insektsmidler lager sykdom hos mennesker. Bort med masse industrien! :opplyser:

1 time siden, Rumle skrev:

Det var ikke meg, jeg har ikke hørt det før, men spennende! :jepp:

Kanskje det er fra meg selv da. :fnise:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Neslesommerfugl 

fint å bevare litt brennesle ihverfall slik at det blir lagt egg. 

• Liker 4
Skrevet

Mer kløver både på hytta og hjemme enn på mange år.   :hoppendeglad:

• Liker 2
Skrevet
23 timer siden, Jerry Lee skrev:

Så fint :hjerte: 

• Liker 1
Skrevet

Geiterams er veldig populært blant veps, bier og humler her vi bor

• Liker 2
Skrevet
På 29.6.2018 den 17.47, Jerry Lee skrev:

Samme ser jeg i nærområdet🌼🐝 Deilig å se. Det er masse i år. 

3 minutter siden, Honey Dew skrev:

Geiterams er veldig populært blant veps, bier og humler her vi bor

Takk for tips  Har plantet en del lavendel på hytta og spent på om den står om noen dager. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, dette er ikke sant, verden blir bestøvet av andre ting enn bier, vi har flere 1000 typer veps, men ja honningbien er det mindre av, bare tenk på USA, honningbien er importert til USA og fantes da ikke der før 1800 tallet, men USA har vært fullt av frukt og blomster før 1800 tallet🌼🌸💐 så det er litt hypet opp uten grunn. 

Anonymkode: 6c231...a8e

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, dette er ikke sant, verden blir bestøvet av andre ting enn bier, vi har flere 1000 typer veps, men ja honningbien er det mindre av, bare tenk på USA, honningbien er importert til USA og fantes da ikke der før 1800 tallet, men USA har vært fullt av frukt og blomster før 1800 tallet🌼🌸💐 så det er litt hypet opp uten grunn. 

Hei, ja det er sant at det ikke skjer noe umiddelbart. Noen planter klarer seg ikke uten pollen frakten fra biene. Som solsikker. Vind gjør at det sprer pollen så klart, men dette er en senere prosess og det vil resulterer i færre matvarer av det vi er vandt til og dyrere. På lang sikt vil det gå utover dyrefôr som igjen går utover kjøttproduksjon. Dette skjer ikke over natten. Kryssbestøving (når plantene har formert seg med en annen for å overleve, gjør at de kan overleve MEN det vil ikke si da at de overfører feks c-vitamin i søtpotet eller smaken av bringebær. Ergo det oppstår en annen art som nødvendigvis ikke har samme nytteverdi og det vi trenger. 

Skrevet

@An0nymBruker og @Rumle eller noen andre ...har dere forresten peiling på beskjæring av clematis? Ser sånn ut nå:

IMG_4370.JPG

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

@An0nymBruker og @Rumle eller noen andre ...har dere forresten peiling på beskjæring av clematis? Ser sånn ut nå:

IMG_4370.JPG

Jeg pleier å beskjære mine i mars/april, kommer litt an på været. Jeg tar alle samtidig og etter hvor skadet de eventuelt er etter vinter osv. Men, vet at det finnes forskjellige råd om når de helst bør beskjæres ift når de blomstrer. Du kan lese om det her;

http://www.viivilla.no/hage/blomster-og-planter/slik-beskjarer-du-klematis/

:)

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Rumle skrev:

Jeg pleier å beskjære mine i mars/april, kommer litt an på været. Jeg tar alle samtidig og etter hvor skadet de eventuelt er etter vinter osv. Men, vet at det finnes forskjellige råd om når de helst bør beskjæres ift når de blomstrer. Du kan lese om det her;

http://www.viivilla.no/hage/blomster-og-planter/slik-beskjarer-du-klematis/

:)

Tusentakk :) ble usikker siden jeg kjøpte denne før mai og den var ferdigblomstret i slutten. Da ser det ut som jeg bør beskjære litt denne måneden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er det som er hypet opp? Det blir stadig mindre insekter generelt, og det som bier spiser, spiser også andre insekter, og det å bevare insektene er en fordel. Og det gjør man også ved å spise økologisk btw.

Anonymkode: 3ce9e...857

• Liker 4
Skrevet (endret)

Har hatt høy aktivitet med besøkende idag: jeg tror det har vært en del mer insekter i sommer enn tidligere! :sol: 

Endret av Nighthawk
  • Liker 2
Skrevet
På 8.7.2018 den 23.25, Nighthawk skrev:

Har hatt høy aktivitet med besøkende idag: jeg tror det har vært en del mer insekter i sommer enn tidligere! :sol: 

Absolutt  🌼🐝

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...