Gå til innhold

Familiegrav. Mitt ansvar. Lei.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Detteer tull. Alle gravsteder blir ryddet for vinterdekke og pynt en gang etter påske og før 1. Mai. Det gjøres kollektivt, uavhengig av stelleavtaler ol. Over hele landet annonserer gravferdsmyndighetene på lokalavisas område om at i uke x ryddes alle vinterdekker. Skal folk beholde noe så må de fjerne dette i god tid før uke x. 

Familiegravsteder slettes heller ikke etter x antall år. Der er felles regler på denne tupen fellesgraver. Lite pent å problematisere gravstell slik du gjør når det ikke er noe problem. 

Anonymkode: 33db0...3ac

Det er du som er ute og kjører nå. Det er ikke noen fellesrydding på gravene alle steder og jo, eldre graver blir fjernet når ingen betaler for dem lenger. 

Anonymkode: c1ec4...73b

• Liker 8

Fortsetter under...

Løs det enkelt ved å ta hvert sitt år, eller to år hver, alt etter som hva som passer best. Kjøp ting som klarer seg selv. Si fra til slektningene at de må kjøpe lettstelte planter siden det tross alt er dere som bor der som må stelle. Julepynten kunne du kanskje bedt en yngre slektning om å fjerne hvis du ikke har anledning selv. 

• Liker 2
AnonymBruker
13 hours ago, AnonymBruker said:

Detteer tull. Alle gravsteder blir ryddet for vinterdekke og pynt en gang etter påske og før 1. Mai. Det gjøres kollektivt, uavhengig av stelleavtaler ol. Over hele landet annonserer gravferdsmyndighetene på lokalavisas område om at i uke x ryddes alle vinterdekker. Skal folk beholde noe så må de fjerne dette i god tid før uke x. 

Familiegravsteder slettes heller ikke etter x antall år. Der er felles regler på denne tupen fellesgraver. Lite pent å problematisere gravstell slik du gjør når det ikke er noe problem. 

Det er mulig du har rett for julepynten var fjernet. Resten av innlegget ditt har du fått svar på.

Det gikk fint i går og vi fikk lagt ny jord og plantet. Vanning har ikke vært et problem de siste årene med mye regn, men det må lukes oftere. Når formen min er bra er det ikke et problem, men jeg skal lage en avtale med min søster. Hun har også slitt med helsa, men er bedre etter at legene fant ut hva som feilet henne. Vi har ingen yngre i familien som bor i nærheten. Jeg har ikke lyst å si fra til vår tante og onkel og be de plante noe som er mer lettstelt. De er opp i årene. Vi får heller fjerne det de planter etter noen uker når plantene begynner å falme.

Er det noe vi kan legge på jorda? Bark for eksempel for å gjøre lukingen lettere?

Ab 3ac. Det blir til et problem når man får dårlig samvittighet fordi ingenting er gjort. Vet om andre som sliter med å fordele ansvaret og de er flere enn to pluss at de bor like i nærheten av gravlunden.  

ts

Anonymkode: 2f66b...f5d

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje der du bor, men ikke i den byen jeg bor i. Er nærmeste nabo til en kirkegård, og her ligger enda krans på noen av gravene. Familiegravsteder slettes jo, senest i høst ble det slettet ett på gravplassen ved siden av meg. 

Anonymkode: 6b8e2...8c4

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken planet bor du på? Ingen rydder på vår kirkegård, det må vi enten gjøre selv, eller betale for å få det gjort. Graven er på festet område som vi betaler 20 år for. Vi kan få tilbud om å forlenge det, eller kirkeverge kan beslutte (på grunn av plassmangel) å ta i bruk området til nye graver. Jo dårligere økonomi, dess dårligere stell og plenklipp på kirkegården.

Anonymkode: 34268...175

• Liker 2
AnonymBruker

Du har fått mange gode råd her. Løkplanter, tydeligere fordeling av ansvar, betale noen for å gjøre arbeidet. 

Det går an å snakke med de eldre slektningene og spørre om det er ok med en felles innbetaling for at noen planter og steller. Begrunn det med dårlig helse, det kan ingen si noe på. Så kan man evt sette buketter som fjernes når de dør (av de dere betaler). 

Vi har bare lagt ulike fine steiner på graven, ved siden av en lykt som står der. Ingen i familien har noe spesielt forhold til gravsteder. Og hva de snakker om på bygda bryr jeg meg ikke om. 

Anonymkode: a3e5a...572

• Liker 1
AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Du har fått mange gode råd her. Løkplanter, tydeligere fordeling av ansvar, betale noen for å gjøre arbeidet. 

Det går an å snakke med de eldre slektningene og spørre om det er ok med en felles innbetaling for at noen planter og steller. Begrunn det med dårlig helse, det kan ingen si noe på. Så kan man evt sette buketter som fjernes når de dør (av de dere betaler). 

Vi har bare lagt ulike fine steiner på graven, ved siden av en lykt som står der. Ingen i familien har noe spesielt forhold til gravsteder. Og hva de snakker om på bygda bryr jeg meg ikke om. 

Anonymkode: a3e5a...572

Vi har også lagt steiner rundt bedet. Steiner fra havet og hjemstedet deres. Løkplanter skal settes til høsten ja. :) Det har vi snakket om hvert år, her må jeg dra inn min søster. Vi liker jo egentlig å gjøre det pent og litt personlig og det er alltid er hyggelig når vi gjør det sammen. Det er derfor vi helst vil gjøre det selv og ikke leie inn gravferdsetaten. Grunnen til at jeg har gjort det meste alene i flere år er at hun har en sykdom, men hun er heldigvis bedre nå etter at legene fant ut hva det var. 

Men når de eldre slektningene kommer i juni har de med planter som krever mer stell og flytter eller fjerner våre. Det er greit at de fjerner noe hvis blomstersesongen er over for en plante, men for eksempel i år har vi plantet blomster som står seg helt til høsten. Vi har latt det være plass til planter de har med. Jeg har ikke lyst å si noe. De er opp i årene, og min tante er glad i hage og blomster. De har også et nært forhold til de avdøde. De kommer alltid til St.Hans. Jeg setter stor pris på dem og er glad de viser omtanke ved å plante der. De er eldre. Nærmere åtti år og å foreslå at vi betaler for å få satt planter der, eller å bemerke at de planter blomster som må stelles ofte er ikke noe jeg ønsker å gjøre. 

Jeg ønsker heller ikke begrunne med min helse, for jeg har perioder der jeg heldigvis er bedre. 

Ts

Anonymkode: 2f66b...f5d

• Liker 1

En selvvannende plantekasse løser hvert fall vanningsproblemet og tildels luking. Det hjalp veldig på plantestellet da vi valgte å grave ned en slik foran gravstøtten. Det blir ikke så lett ugress foran gravstøtten når det er en kant i plast/metall mellom gresset og bedet.

Det kan også være en idé å snakke om hva slags planter dere vil ha på forhånd. Eksempelvis kan tårer/fuksia stå en hel sommer. Kanskje tante og onke vllle vært med på å spleise på en litt dyrere rosebusk som er remonterende?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...