Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter og leser om membranpotensialet, men klarer liksom ikke få tak i hva «poenget» med det er, hvis noen skjønner spm mitt? Altså, hva har membranpotensialet å si? Hvorfor lære om set? Hvorfor viktig å kunne dette/lære om dette? Sorry hvis spm er teit, men klarer som sagt ikke se sammenhengen😛

Anonymkode: 08e0b...2d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hva membran det er? En gang jeg ikke fikk start på en påhengsmotor, viste det seg at det var membranen i forgasseren som ikke var helt god. Denne hadde da potensiale til å fikses.

Er det noe slikt du mener?

Anonymkode: e860f...219

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på hva du studerer. "Vanlige" folk trenger vel ikke vite hva det er. Det er jo greit å vite dersom man studerer noe innenfor helse for eksempel at nerveimpulsene måles som forandringen i membranpotensialet. 

Anonymkode: 28e67...05b

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs hva membran det er? En gang jeg ikke fikk start på en påhengsmotor, viste det seg at det var membranen i forgasseren som ikke var helt god. Denne hadde da potensiale til å fikses.

Er det noe slikt du mener?

Anonymkode: e860f...219

:laugh::fnise:

Anonymkode: 28e67...05b

AnonymBruker
Skrevet

Membranpotensialet kommer av den ulike konsentrasjonen av negative og positive ladde ioner inni og utenfor cellen. Så det beskriver forskjellen i spenning. 

Anonymkode: eb928...8cf

AnonymBruker
Skrevet

Hehe. Det er mye man kan bruke membranpotensialet til, og mange ganger det er viktig å kunne noe om. For det første er jo membranpotensialet en celles utgangspunkt for hvor mye stimuli den trenger for å depolariseres. Det er jo kjekt å vite noe om hvis man skal forstå hvorfor noen celler blir påvirka av feks å ha for mye kalium eller natrium i blodet. Noen celletyper har et veldig lavt potensial, og andre har litt høyere. Andre grunner til å vite noe om dette er jo sammenhengen med aksjonspotensialer og hvordan de virker. I praksis blir kunnskap om dette brukt av leger for å forstå etnologien til feks noen arrytmier, nervesykdommer, og even virkningsmekanismen til lokalbedøvelse eller andre medikamenter. Finnes jo enda mer å si, men dette var en liten pekepinn iaf! Happy lesning!

Anonymkode: 9f4d2...63d

AnonymBruker
Skrevet

Sykepleierstudent? :fnise:

Anonymkode: 1df75...bdb

AnonymBruker
Skrevet

Det er grunnleggende nevrofysiologi. Du bør forstå konseptet med et membranpotensial. Derfor bør du lære deg det godt nå slik at du ser den store sammenhengen, men detaljene er ikke spesielt viktig på lang sikt. 

Her er en video som veldig enkelt forklarer et aksjonspotensial. Jeg ville egentlig ha sett hele seksjonen om nervesystemet. 

Anonymkode: a91b5...27b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...