AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #1 Skrevet 8. mai 2018 Er det normalt å beholde etternavnet til sin tidligere mann, når den tidligere mannen har fått ny kone? Slik at forrige kone, og nåværende kone har samme etternavn fra samme mann, om dere skjønner? Anonymkode: 9a889...7f0
Anna Maria Skrevet 8. mai 2018 #2 Skrevet 8. mai 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det normalt å beholde etternavnet til sin tidligere mann, når den tidligere mannen har fått ny kone? Slik at forrige kone, og nåværende kone har samme etternavn fra samme mann, om dere skjønner? Anonymkode: 9a889...7f0 Det var i hvert fall for meg en stor lettelse å få tilbake pikenavnet mitt når jeg skilte meg. Ville vært veldig unaturlig å fortsette å hete det samme som min eksmann, selv om jeg var gift med ham i seksten år. 6
Britt Banditt Skrevet 8. mai 2018 #3 Skrevet 8. mai 2018 Tja.. Det kommer vel helt an på om ekskona og han har barn sammen. Hvis ja vil hun kanskje beholde navnet for å ha samme navn som barna..? 6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #4 Skrevet 8. mai 2018 Ja, spesielt om man har barn sammen og har vært gift lenge. Min mor beholdt sitt gifte navn helt til hun giftet seg på nytt 15 år senere. Anonymkode: eb636...ecc 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #5 Skrevet 8. mai 2018 Hvis jeg noensinne blir skilt beholder jeg navnet. Jeg ønsker å hete det samme som barna mine. Dessuten har jeg ikke lenger noe forhold til pikenavnet mitt, det er tross alt veldig mange år siden jeg brukte det. Anonymkode: df1a1...597 7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #6 Skrevet 8. mai 2018 Mamma byttet til pikenavnet når hun skilte seg, selv om vi da fikk ulike navn. Det spiller ingen rolle. Jeg var selv veldig glad når jeg fikk mitt eget navn tilbake etter å ha skilt meg. Ikke et alternativ å beholde navnet jeg hadde. Anonymkode: 664a8...7e8 2
Rosatoast Skrevet 8. mai 2018 #7 Skrevet 8. mai 2018 Hvis du ble gift i 1950-60 årene kan det anses som relativt vanlig. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #8 Skrevet 8. mai 2018 Vet om noen der ekskonen og den nye konen heter det samme til fornavn og etternavn, så man gjør som man føler for selv:) Anonymkode: 43a06...aaa 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #10 Skrevet 8. mai 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg noensinne blir skilt beholder jeg navnet. Jeg ønsker å hete det samme som barna mine. Dessuten har jeg ikke lenger noe forhold til pikenavnet mitt, det er tross alt veldig mange år siden jeg brukte det. Anonymkode: df1a1...597 Hvorfor kan ikke barna dine hete ditt og fars etternavn? Hvorfor må du beholde fars? Utrolig sært, og respektløst ovenfor ny kone Anonymkode: 31e04...49e 6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #11 Skrevet 8. mai 2018 Det er mitt etternavn nå. Så jeg kommer ikke til å bytte selv om vi (Gud forby!!!) skulle skilles. Anonymkode: d679a...6bd 5
FantasDick Skrevet 8. mai 2018 #12 Skrevet 8. mai 2018 Det er ikke normalt i min verden, men alle gjør vel som de vil selv. Jeg bytter ikke navn når vi gifter oss, så kommer nok aldri oppi den problemstillinga. 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #13 Skrevet 8. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan ikke barna dine hete ditt og fars etternavn? Hvorfor må du beholde fars? Utrolig sært, og respektløst ovenfor ny kone Anonymkode: 31e04...49e Så om du hadde giftet deg med en som het Hansen så hadde det plaget deg at eksen hans også het Hansen? Anonymkode: d01e8...551 4
Belima Skrevet 8. mai 2018 #14 Skrevet 8. mai 2018 Jeg tok mitt pikenavn og min datter fikk mitt etternavn som mellomnavn og fars navn til etternavn.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #15 Skrevet 8. mai 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mitt etternavn nå. Så jeg kommer ikke til å bytte selv om vi (Gud forby!!!) skulle skilles. Anonymkode: d679a...6bd Haha! Høres ut som en sekstenåring som skal markere at du hadde han først. 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så om du hadde giftet deg med en som het Hansen så hadde det plaget deg at eksen hans også het Hansen? Anonymkode: d01e8...551 Det hadde ikke plaget meg personlig nei, jeg bryr meg ikke om andres søppel, men det ville sagt veldig mye om eksen om hun ikke kvittet seg med etternavnet hans. Veldig sånn "han er min ikke din" markering. Utrolig teit og sært! Anonymkode: 31e04...49e 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #16 Skrevet 8. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg noensinne blir skilt beholder jeg navnet. Jeg ønsker å hete det samme som barna mine. Dessuten har jeg ikke lenger noe forhold til pikenavnet mitt, det er tross alt veldig mange år siden jeg brukte det. Anonymkode: df1a1...597 Samme som deg. Jeg og min mann gikk fra hverandre for 8 år siden, han har ny dame som han har vært sammen med i 8 år. Jeg ønsker å hete det samme som barna våre, og har ikke noe forhold til og ønsker ikke å ta pikenavnet mitt tilbake(er ingen igjen av min slekt som heter det) Folk får tenke hva de vil, det er etternavnet jeg fikk etter at vi giftet oss som er mitt,som jeg har hatt i 17 år, og det ville være unaturlig for meg å bytte uten at jeg evt giftet meg på ny. Anonymkode: 1e74c...43b 2
Anna Maria Skrevet 8. mai 2018 #17 Skrevet 8. mai 2018 Jeg følte veldig at navnet jeg benyttet meg av når jeg var gift var blitt min identitet siden jeg hadde hatt det i så mange år, og jeg også hadde barn som het det, men i det øyeblikk jeg ble skilt kjentes det ikke naturlig ut å hete det samme lenger som min eksmann, og det tok meg mindre enn en uke på å bli komfortabel med pikenavnet mitt igjen. Kjentes litt som å komme hjem faktisk, og jeg kommer aldri mer til å ta en annen manns navn om jeg skulle gifte meg igjen. Så heter jeg ikke det samme som barnet mitt, men jeg tror også det hadde syntes det faktisk hadde vært litt rart om jeg fortsatt hadde benyttet meg av samme navn som min eks. Jeg har begynt et nytt liv nå, på tide å markere det. 6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #18 Skrevet 8. mai 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha! Høres ut som en sekstenåring som skal markere at du hadde han først. Anonymkode: 31e04...49e Nei, det har ingenting med det å gjøre. Men det har vært navnet mitt nesten halve livet mitt nå. Absolutt alt av papirer er i mitt "nye" etternavn, alle mine prestasjoner er under det navnet. Så hvorfor i all verden skulle jeg bytte det om vi skulle være så uheldig at forholdet gikk til grunne. Det er ikke kun hans etternavn, det er like mye mitt nå også og eventuelt fremtidige barn. Vi vurderte å ta ett av mine etternavn når vi giftet oss, og om hadde han endret navn, så hadde ikke jeg forventet at han skulle bytte om det ikke fungerte. Om man ser sånn på det, så bør man heller la være å bytte navn. For ingen har noen garantier, og ingen burde forvente eller kreve at man skal viske vekk en del av identiteten sin om det blir slutt. Anonymkode: d679a...6bd 6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #19 Skrevet 8. mai 2018 Er ikke normalt å gi bort sitt eget etternavn in the first place. Anonymkode: f416e...682 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #20 Skrevet 8. mai 2018 2 timer siden, Anna Maria skrev: Det var i hvert fall for meg en stor lettelse å få tilbake pikenavnet mitt når jeg skilte meg. Ville vært veldig unaturlig å fortsette å hete det samme som min eksmann, selv om jeg var gift med ham i seksten år. men navnet hans ga du sikkert til dine barn? Anonymkode: f416e...682
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå