AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #1 Skrevet 8. mai 2018 Hvis man skal ut og reise, og har angst for å bli berørt/tatt i sikkerhetskontrollen, kan man få legeerklæring på at det ikke skal gjøres? Jeg vet vektere er flinke på å se etter nervøse folk. "Er man nervøs, er man skyldig", er deres tankegang. Det de ikke tenker på er at folk kan være redde av andre årsaker enn at de smugler med seg ulovlige ting, dessverre. Om man har angst for kroppskontakt/bli strippet av særlig tungtveiende grunner, kan legen eller behandler ved DPS skrive at dette ikke skal gjøres, at pasient er nervøs av andre grunner enn smugling? Ville dette bli tatt hensyn til? Anonymkode: 36eba...236
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #2 Skrevet 8. mai 2018 Nei, du kan jo fortsatt bære ulovlige gjenstander selv om du skulle være aldri så nervøs av totalt andre årsaker. Anonymkode: 18851...7b6 27
Rosatoast Skrevet 8. mai 2018 #3 Skrevet 8. mai 2018 (endret) Nei det kan du ikke få. Hvis en person må kroppsvisiteres er det pga store muligheter/FUNN av skadelig eller narkotiske stoffer. Så lenge du ikke er en person som bærer disse tingene, ville jeg ikke bekymret meg for dette. På flyplasser f.eks, er dette noe folk MÅ godta eller så kommer politiet og de gjør det istedenfor. Dette er noe alle må, i en slik situasjon, legen din har ikke fullmakt over staten. Og du, ingen vektere tenker at "er du nervøs, er du skyldig" det er noe du bare tenker Endret 8. mai 2018 av Rosatoast 6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #4 Skrevet 8. mai 2018 Det går sikkert an å få en erklæring om grunnene dine er tungtveiende nok, men du slipper nok ikke unna en eller annen form for sjekk om du blir stoppet. Man kan rett og slett ikke ta noen sjanser. Anonymkode: 345f2...1a1
Fru Uperfekt Skrevet 8. mai 2018 #5 Skrevet 8. mai 2018 Nei Om du tenker litt logisk, så ser du hvorfor det ikke er mulig 11
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #6 Skrevet 8. mai 2018 Men hva om det blir et smutthull for å faktisk smugle noe? Anonymkode: 86b46...46e 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #7 Skrevet 8. mai 2018 Jeg kan se at dette kan være problematisk for noen. Samtidig antar jeg at mange med virkelig uærlige hensikter ville benyttet seg av dette for å unngå kroppsvistering på reise. Anonymkode: 9bb0f...290 7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #8 Skrevet 8. mai 2018 Ikke mulig å vri seg unna det dessverre. Husk at de vil ikke angripe deg med fysisk makt, bare fordi du ser nervøs ut. Det er maaange som er nervøse før en flyreise. Nervøse for alt mulig rart, sosial angst og all angst, flyskrekk etc. også har du de som er stresset på grunn av barn, kort tid også har du de som bare er kronisk stresset Så det at du er nervøs alene, er sjeldent en god nok grunn til at de sjekker deg ut litt ekstra. Da må de dobbeltsjekke 60% av reisende (sikkert mer). Anonymkode: 9a9ae...28e 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #9 Skrevet 8. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan se at dette kan være problematisk for noen. Samtidig antar jeg at mange med virkelig uærlige hensikter ville benyttet seg av dette for å unngå kroppsvistering på reise. Anonymkode: 9bb0f...290 Sant nok. Jeg ble stoppet da jeg skulle reise ifjor, og frosnet til. Jeg stilte meg i et hjørne stiv av skrekk og rørte meg ikke. Mannen sa forsiktig: "Bare kom bort her. Det går fint", men jeg var like redd og sto bom fast med beina i bakken. Venninnene mine ble helt stresset da jeg så så livredd ut. Tilslutt ble jeg bare sjekket med en metalldetektor, noe som gjorde det Ok siden jeg ikke ble direkte berørt av denne personen. Mye tyder på at jeg ble seksuelt misbrukt som barn, og ja. Jeg sliter med nærhet på en slik måte... TS Anonymkode: 36eba...236
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #10 Skrevet 8. mai 2018 Nei, det kan du selvfølgelig ikke få. Da kan de som får slike legeerklæring smugle lett. Å reise er frivillig, og da godtar du også å bli sjekket i sikkerhetskontrollen. Anonymkode: 2c4f1...288 10
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #11 Skrevet 8. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man skal ut og reise, og har angst for å bli berørt/tatt i sikkerhetskontrollen, kan man få legeerklæring på at det ikke skal gjøres? Jeg vet vektere er flinke på å se etter nervøse folk. "Er man nervøs, er man skyldig", er deres tankegang. Det de ikke tenker på er at folk kan være redde av andre årsaker enn at de smugler med seg ulovlige ting, dessverre. Om man har angst for kroppskontakt/bli strippet av særlig tungtveiende grunner, kan legen eller behandler ved DPS skrive at dette ikke skal gjøres, at pasient er nervøs av andre grunner enn smugling? Ville dette bli tatt hensyn til? Anonymkode: 36eba...236 Du kan be en lege om en legeerklæring på hva du vil, men en fornuftig og oppegående legebskriver ikke legeerklæring til hvem som helst på hva som hrlst. Da risikerer legen å bli avskiltet og må gå på Nav. Går du til lege med problem tilknyttet kroppsvisitering så blir du enten henvist til psykolog for å jobbe med angsten din, eller anbefalt å ikke utsette deg for rising der kroppsvisitering kan bli et problem. Om legen skulle finne på å gi deg en slik legeerklæring og eller du nekter kroppsvisitering, så blir du ansett som en fare for alle.... og de reaksjonene det vil medføre. Jeg reiser med en medisin i håndbagasjen som sikkerhetskontrollen alltid tilkaller politiet når de seg jeg har i hånden. Noen ganger er det x to ulike sikkerhetsvakter som må visitere meg andre ganger slipper de meg bare igjennom. Og ja, jeg har legeerklæring på engelsk som forklarer hva medisinen er og hvorfor jeg må ha den i håndbagasjen. Anonymkode: ff0e3...838 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #12 Skrevet 8. mai 2018 Det håper jeg inderlig ikke. Jeg måtte kle av meg alle klærne en gang og gi alle klærne til en toller for gjennomgang pga en bikkje hadde markert på meg. Gudene vet hvorfor. Jeg hadde ingenting (så klart) men tollerne gjorde bare jobben sin. Det var jo ikke en festlig opplevelse, men heller at de sjekker en for mye enn en for lite. Du får heller droppe å krysse landegrenser hvis dette er så ille... Anonymkode: b44b6...329 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #13 Skrevet 8. mai 2018 Du kan få en erklæring på at kroppsvisitering er problematisk for deg, slik at det blir tatt hensyn til. Det vil ikke si at du slipper unna, men at det kan gjøres på en måte som ikke er like ille. F.eks kan det være å bli tatt med til ett avluke/rom, eller at det er kvinne som sjekker, eller hva som er best... Jeg har selv med erklæring på at jeg har angst, og dermed kan bli veldig nervøs i enkelte situasjoner, men at jeg har mine metoder for å roe ned. Jeg slipper ofte forbi kø på grunn av det, da kø kan trigge meg. Erklæringen gjør ikke at jeg slipper unna noe, men at personell på flyplass kan vise litt ekstra hensyn. Anonymkode: f4c9b...398
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #14 Skrevet 8. mai 2018 Jeg har fått det ts.Dette gjelder selvsagt bare hvis det et stikkprøver de tar og ikke hvis det handler om at de har en rell mistanke. Anonymkode: 186d7...422
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #15 Skrevet 8. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått det ts.Dette gjelder selvsagt bare hvis det et stikkprøver de tar og ikke hvis det handler om at de har en rell mistanke. Anonymkode: 186d7...422 Ja, var dette jeg tenkte. Mange blir tatt ut til tilfeldig sjekk... Anonymkode: 36eba...236
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #16 Skrevet 8. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, var dette jeg tenkte. Mange blir tatt ut til tilfeldig sjekk... Anonymkode: 36eba...236 Ja nettopp.Jeg fikk en slik erklæring og ble tatt ut til tilfeldig sjekk og kan bekrefte at det gikk helt fint. For den alarem i sikkerhetskontrollen er innstilt på å pipe etter så og så mange har passert. Anonymkode: 186d7...422
Tøytigern Skrevet 8. mai 2018 #17 Skrevet 8. mai 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sant nok. Jeg ble stoppet da jeg skulle reise ifjor, og frosnet til. Jeg stilte meg i et hjørne stiv av skrekk og rørte meg ikke. Mannen sa forsiktig: "Bare kom bort her. Det går fint", men jeg var like redd og sto bom fast med beina i bakken. Venninnene mine ble helt stresset da jeg så så livredd ut. Tilslutt ble jeg bare sjekket med en metalldetektor, noe som gjorde det Ok siden jeg ikke ble direkte berørt av denne personen. Mye tyder på at jeg ble seksuelt misbrukt som barn, og ja. Jeg sliter med nærhet på en slik måte... TS Anonymkode: 36eba...236 Da må du heller forklare dem situasjonen og be dem være hensynsfulle. 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #18 Skrevet 8. mai 2018 8 minutter siden, Tøytigern skrev: Da må du heller forklare dem situasjonen og be dem være hensynsfulle. Ja, jeg får gjøre det. Det var bra at han mannen var hyggelig, for mange er ikke det. Noen av de er veldig sure, gretne og har dårlig tid. Anonymkode: 36eba...236 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #19 Skrevet 8. mai 2018 Får du hjelp av psykolog ts? Anonymkode: 43dae...cc3 2
Lollipop90 Skrevet 8. mai 2018 #20 Skrevet 8. mai 2018 Jeg sliter mye med slikt som dette. Så jeg har sånn erklæring på at det må være en kvinnelig vakt som skal gjøre slikt med meg. Men dette skal du som regel slippe å ha, det går an å be om kvinnelig, eller om di helst vil ha mann, spør om dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå