Gå til innhold

Hva skal jeg velge?

Fremhevede innlegg

Gjest Moonshadow
Skrevet

Skal begynne på skole til høsten som en del av attføring. Drømmen min var å bli jordmor men ettersom jeg har drete på draget, får jeg ikke jobbe som sykepleier.

Jeg tenkte da på noe som har med litt større barn å gjøre. Jeg har jo masse erfaring i og med at jeg har vært i systemet hele livet selv. Tenkte da å gå barne og ungdomsarbeider. Hvilke yrker kan jeg da velge og satse på?

Tenkte meg noe som gir meg muligheten til å hjelpe vanskeligstilte barn og ungdom. Kanskje med rusproblemer også i og med at jeg har slitt med det selv.

Noen som har noe peiling?

Videoannonse
Annonse
Gjest Moonshadow
Skrevet

Hva er jobben til en barnevernspedagog da? Skulle jo vist det jeg som har hatt så mye med sånne å gjøre. Husker bare at jeg hata sosionomer, men kanskje det kunne vært en god grunn til å velge det, så kunne jeg gjort jobben bedre enn de som hadde meg..

Skrevet

De barne-og ungdomsarbeiderne jeg kjenner (jepp, vi snakker flertall- hele TO stykker :kul: ) jobber på SFO. Har fått inntrykk av at det er ganske vanlig med den utdannelsen.

Ellers er mamma sosionom i barnevernet. Ganske tøft, mye fæle saker og i tillegg kan man ikke snakke om sakene hjemme. Men også mye flott! Hjemmebesøk hos fosterforeldre for eksempel. Problemet med sosionom nå er at det er vanskelig å få jobb som nyutdannet. 100 søkere til en stilling er vanlig. Dermed blir praksis veldig viktig, og det er jo noe du ikke har mye av som nyutdannet. Klart, dette kan endre seg. Tross alt tre år til du eventuelt er ferdigutdannet.

Og det med alderen trenger du ikke bekymre deg for. Veldig, veldig vanlig med høyt alderssnitt i slike utdanninger. Mamma var feks i midten av tretti-årene når hun begynte, og aldersspennet gikk fra 19 til 58 (!)

Ikke bare en haug med vellykkete 19-åringer mao.

Skrevet

Barne-og ungdomsarbeidere jobber også i barnehager, og som assistenter i skolen.

Skrevet

Hvorfor ikke bli vernepleier? Da kan du jobbe med mennesker i alle aldersgrupper, med rusproblematikk, i psykiatrien, asylmottak, omsorgsboliger, avlastningsboliger for barn, i barnehager, i skolen med vanskeligstilte barn, osv. osv. Man har veldig mange jobbmuligheter som vernepleier.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Vanskelig å bestemme seg gitt... Men nå står det i mellom barneværnspedagog og vernepleier. Barne og ungdomsarbeideren hørtes ikke ut som noe for meg.

Skrevet

På Aetat sine sider er det et yrkesarkiv du kan finne frem til yrker i. Kanskje det kan hjelpe litt? :P

Gjest Moonshadow
Skrevet

Etter å ha lest linkene dine Saeria, så tror jeg faktisk barnevernspedagog er det jeg vil bli.

Skrevet

Så fint at du tror du har funnet ut av det! :D

Hva med å lage en ny tråd her inne hvor du spør etter barnevernspedagoger som kan fortelle deg om sin hverdag...og om utdannelsen?

Skrevet

Bare kos å være til hjelp..

Håper det er noen her som har masse å si om yrket. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...