Gå til innhold

Hvordan prute på bil??


Antony

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe billig bruktbil, er bl.a på en til 63 000. Jeg vurderer å prute for jeg tror det er lurt, men jeg vil ha den på verksted for å sjekke tilstanden før jeg bestemmer meg for om jeg vil ha den. Hvilke rekkefølge gjør jeg dette i? skal jeg prute før jeg bestiller time på verksted? hvordan gjør jeg det? eller er det bedre  vente til etterpå når jeg vet mer om standen til bilen? problemet da er at jeg ikke vet om det er verdt pengene til verkstedet om selgeren ikke vil gå ned i pris, og han vet at jeg allerede har investert i bilen, og sikkert vil kjøpe den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si du tarvden for max 60 000,- Prøv først  57 000,- Ta den på Naf for skjekk, ikke verksted. Det er altfor dyrt.

Anonymkode: 9dc8f...0dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er villig til å gi ..... Hvis den blir testet på naf først og den der blir sett på som et greit kjøp.

Anonymkode: ef37c...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i Naf eller tilsvarende. 

Da får du rimelige og greie bruktbiltester. Vil ikke selger ha bilen testet så er ikke bilen verdt å bruke penger på. 

Du pruter ikke på bil, du forhandler. Når bilrns tilstand er avklart har du forhandlingsmuligheter. Å tro du bare kan bestille et verkstedbesøk på en bil du ikke eier er ikke lurt. Betaling må også avklares i forhold til verkstedsbesøk/test.

Anonymkode: cccfc...1ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Betaling må også avklares i forhold til verkstedsbesøk/test.

?? Den som bestiller test, må betale, så klart.

Anonymkode: a2b39...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En bil annonsert til 63.000 bør du fint kunne få til 50.000.

Jeg solgte selv bil til en utlending som kom med alle fetterne og kameratene sine. De prutet så hardt at jeg knapt hadde fått summet meg før jeg oppdaget at de hadde prutet neten 40% av prisen. Jeg gikk med massivt tap, men lært vanvittig mye om pruting som jeg har brukt selv ved kjøp som har spart meg for masse penger.

Ta med deg bilen til sjekk, diskutere prisen til slutt. Noe annet er bare teit.

Anonymkode: 8919a...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

En bil annonsert til 63.000 bør du fint kunne få til 50.000.

Jeg solgte selv bil til en utlending som kom med alle fetterne og kameratene sine. De prutet så hardt at jeg knapt hadde fått summet meg før jeg oppdaget at de hadde prutet neten 40% av prisen. Jeg gikk med massivt tap, men lært vanvittig mye om pruting som jeg har brukt selv ved kjøp som har spart meg for masse penger.

Ta med deg bilen til sjekk, diskutere prisen til slutt. Noe annet er bare teit.

Anonymkode: 8919a...2d6

Har du noen smarte prute/forhandlingstips? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Antony skrev:

Har du noen smarte prute/forhandlingstips?

Som sagt, ta med deg alle fetterne dine og alle kompisene dine. Særlig de med helskjegg og tattoveringer. Vær skummel og aggressiv. Stå i ring rundt selgeren og rop ut forslag på både norsk og utenlandsk. Så skal du se at du får bilen til akkurat den prisen du selv vil betale.

Anonymkode: 8919a...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen grunnprinisipper: Ikke sett deg i en situasjon der du reiser tvers over landet for en bil uten å avklare bilens tilstand først. Nevn gjerne at prisen bør være fleksibel om bilen ikke er som representert. Vær klar over at FINN priser er ønskepriser. Jeg er helt enig i at en bil annonsert til 63000 er en god kandidat for et kjøp på lav 50-tall. Kjører selv rundt i en bil som lå ute for 75 og som jeg kjøpte for 53 inklusive nye vinterdekk.

Hva du må se etter:

Pruteargument nr 1 er rust. Se etter rust rundt vinduer, hjul, støtdemperfeste, dørkanter og kanaler. I utgangspunktet vil du ikke ha rust, men finner du noe, mumler du "det er mye verre enn jeg trodde". Hver eneste gang du finner noe.

Spesielt om dette er en gammel asiatisk bil bør du trille ned en lang, bratt bakke i lav gir uten gass. Gir du gass igjen etterpå og det kommer hvit eksos, er ikke motoren tett lenger og bruker olje. Da dumpes prisen til "bargain basement". Kjøpte en gang en Avensis annonsert for 60 til 25 bare på grunn av det.

Test klutsjen, ofte en stor utgiftspost: Bilen står uten bremse på. I femte gir gasser du på og lar klutsjen forsiktig komme opp. Slukner ikke bilen nokså øyeblikkelig, er klutsjen slitt. Trekk fra mininum 6000 fra kjøpsprisen.

Småtteri: Legg deg under bilen og hør om det lekker lyd fra eksosen. Sjekk datostempel i alle ruter. Er det forskjellige år har bilen vært i kraftig kollisjon, noe som alltid forringer verdien. Aldri ha på radio under prøvekjøring, og lytt! Finn ulyder. Lukter det pommes frites eller muggen fra viftene, som må funke på fullt, har du et ødelagt klimaanlegg. Blåser det ikke kaldt når det skal? Det er et utlegg på minimum 10000kr med ødelagt radiator og påfyll av klimagass.Hviner girkassen? Ikke kjøp bilen. Sjekk alle dekk (også de som ikke står på). Dårlige dekk er et godt argument for lavere pris, selv om du trenger nye hvert femte år lel. Står det på billige Kinadekk, gjerne montert mot kjøreretning, vet du at eier kan ingenting om bil og står fritt til å finne på alskens tullete grunner for lavere pris.

Vær forberedt til å gå fra selger og komme tilbake senere: "Jeg ser ikke at bilen er verdt 60000. Ring meg når du ikke får solgt den, jeg henter gledelig for 52". Nordmenn er slappe, men travle folk. Virker det overbevisende at vi skal ha den gamle, stygge bilen stå i to uker til, med all verdens teite FINN henvendelser, går folk med på mye.

Lykke til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, catman skrev:

Det er noen grunnprinisipper: Ikke sett deg i en situasjon der du reiser tvers over landet for en bil uten å avklare bilens tilstand først. Nevn gjerne at prisen bør være fleksibel om bilen ikke er som representert. Vær klar over at FINN priser er ønskepriser. Jeg er helt enig i at en bil annonsert til 63000 er en god kandidat for et kjøp på lav 50-tall. Kjører selv rundt i en bil som lå ute for 75 og som jeg kjøpte for 53 inklusive nye vinterdekk.

Hva du må se etter:

Pruteargument nr 1 er rust. Se etter rust rundt vinduer, hjul, støtdemperfeste, dørkanter og kanaler. I utgangspunktet vil du ikke ha rust, men finner du noe, mumler du "det er mye verre enn jeg trodde". Hver eneste gang du finner noe.

Spesielt om dette er en gammel asiatisk bil bør du trille ned en lang, bratt bakke i lav gir uten gass. Gir du gass igjen etterpå og det kommer hvit eksos, er ikke motoren tett lenger og bruker olje. Da dumpes prisen til "bargain basement". Kjøpte en gang en Avensis annonsert for 60 til 25 bare på grunn av det.

Test klutsjen, ofte en stor utgiftspost: Bilen står uten bremse på. I femte gir gasser du på og lar klutsjen forsiktig komme opp. Slukner ikke bilen nokså øyeblikkelig, er klutsjen slitt. Trekk fra mininum 6000 fra kjøpsprisen.

Småtteri: Legg deg under bilen og hør om det lekker lyd fra eksosen. Sjekk datostempel i alle ruter. Er det forskjellige år har bilen vært i kraftig kollisjon, noe som alltid forringer verdien. Aldri ha på radio under prøvekjøring, og lytt! Finn ulyder. Lukter det pommes frites eller muggen fra viftene, som må funke på fullt, har du et ødelagt klimaanlegg. Blåser det ikke kaldt når det skal? Det er et utlegg på minimum 10000kr med ødelagt radiator og påfyll av klimagass.Hviner girkassen? Ikke kjøp bilen. Sjekk alle dekk (også de som ikke står på). Dårlige dekk er et godt argument for lavere pris, selv om du trenger nye hvert femte år lel. Står det på billige Kinadekk, gjerne montert mot kjøreretning, vet du at eier kan ingenting om bil og står fritt til å finne på alskens tullete grunner for lavere pris.

Vær forberedt til å gå fra selger og komme tilbake senere: "Jeg ser ikke at bilen er verdt 60000. Ring meg når du ikke får solgt den, jeg henter gledelig for 52". Nordmenn er slappe, men travle folk. Virker det overbevisende at vi skal ha den gamle, stygge bilen stå i to uker til, med all verdens teite FINN henvendelser, går folk med på mye.

Lykke til! :)

Her var det mange gode tips. Tror jeg printer det ut og leter det frem ved neste bilkjøp. 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...