Gå til innhold

Kjøpe bil "uten inntekt"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lang historie kort; jeg har vært student de siste tre årene, og har av den grunn ikke hatt råd/behov for bil. Jeg er ferdig med bachelor nå i mai og har blitt tilbudt jobb et sted der jeg er avhengig av bil.

Jeg kommer til å ha en lønn på rundt 400 000 i året, men siden jeg har vært student med deltidsjobb de siste årene regner jeg med jeg ikke får billån? Har noen penger spart, men de var egentlig øremerket depositum på ny leilighet...

Hva er den beste måten å løse dette på? 

Anonymkode: 64a9f...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du kan fremvise arbeidskontrakt med lønnsvilkår får du nok billån. Eventuelt kan du månedsleie til du har fått 2-3 lønnsslipper.

Endret av JackNapier
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt en billig bil til 20-40 tusen i første omgang, det gjorde hvertfall jeg. Kjøpte den med en gang den var EU-godkjent og solgte den igjen et lite år før ny EU. 2008 modell, solgt i fjor. Hadde ingen verkstedkonstnader utover oljeskift/vanlig service. Tror det var en fordel da jeg søkte boliglån at jeg ikke hadde studielån i tillegg 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Krokanis skrev:

Ville kjøpt en billig bil til 20-40 tusen i første omgang, det gjorde hvertfall jeg. Kjøpte den med en gang den var EU-godkjent og solgte den igjen et lite år før ny EU. 2008 modell, solgt i fjor. Hadde ingen verkstedkonstnader utover oljeskift/vanlig service. Tror det var en fordel da jeg søkte boliglån at jeg ikke hadde studielån i tillegg 

Problemet her er vel at jeg ikke har 20-40 tusen til å bruke på bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med jobbkonttakt og bacolor vil du vel lett kunne få lån på 20-40 tusen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da blir det sykkel. Kjøper du for under 20 kan  du beregne  f.eks.  20000+ i reparasjonskostnader

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, I Grosny skrev:

Da blir det sykkel. Kjøper du for under 20 kan  du beregne  f.eks.  20000+ i reparasjonskostnader

Det blir nok ikke sykkel på en strekning på 7 mil en vei dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Krokanis skrev:

Med jobbkonttakt og bacolor vil du vel lett kunne få lån på 20-40 tusen?

Jeg vet ikke, derfor jeg spør :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, I Grosny skrev:

Det er bare tull. Jeg kjøpte "nødbil" for litt over 2 år siden. 20 år gammel, akkurat passert Eu-kontroll, kjørt under 100.000 (!). Pen var den ikke, langt derifra. Betalte 12.000 inkl. registrering. Den gikk som en klokke, aldri noe tull. Ingen verkstedsutgifter. For et par måneder siden ble skrotet. Jeg fikk en steinsprut i frontruta, på verst tenkelig sted. Eneste utvei var helt ny rute, som da ville kostet omtrent det samme som verdien på bilen. Og jeg hadde ikke tegnet egen forsikring mot steinsprut. 

Men den kostet meg altså litt mer enn 500 kroner pr. mnd. i nesten 2 år. Selvfølgelig med forsikring, årsavgift og bensin i tillegg. Likevel er det lave kostnader, totalt sett. 

Velger man en billig, gammel bruktbil er det imidlertid veldig lurt å ha med seg en rutinert bilmekaniker eller lignende når man prøvekjører/sjekker bilen før kjøp. 

Anonymkode: 4e6e1...9cd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare tull. Jeg kjøpte "nødbil" for litt over 2 år siden. 20 år gammel, akkurat passert Eu-kontroll, kjørt under 100.000 (!). Pen var den ikke, langt derifra. Betalte 12.000 inkl. registrering. Den gikk som en klokke, aldri noe tull. Ingen verkstedsutgifter. For et par måneder siden ble skrotet. Jeg fikk en steinsprut i frontruta, på verst tenkelig sted. Eneste utvei var helt ny rute, som da ville kostet omtrent det samme som verdien på bilen. Og jeg hadde ikke tegnet egen forsikring mot steinsprut. 

Men den kostet meg altså litt mer enn 500 kroner pr. mnd. i nesten 2 år. Selvfølgelig med forsikring, årsavgift og bensin i tillegg. Likevel er det lave kostnader, totalt sett. 

Velger man en billig, gammel bruktbil er det imidlertid veldig lurt å ha med seg en rutinert bilmekaniker eller lignende når man prøvekjører/sjekker bilen før kjøp. 

Anonymkode: 4e6e1...9cd

Takk for godt svar! Kjøpte du den for penger du hadde spar, lånte du penger, kredittkort...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lang historie kort; jeg har vært student de siste tre årene, og har av den grunn ikke hatt råd/behov for bil. Jeg er ferdig med bachelor nå i mai og har blitt tilbudt jobb et sted der jeg er avhengig av bil.

Jeg kommer til å ha en lønn på rundt 400 000 i året, men siden jeg har vært student med deltidsjobb de siste årene regner jeg med jeg ikke får billån? Har noen penger spart, men de var egentlig øremerket depositum på ny leilighet...

Ikke bruk kredittkort i hvertfall. Finn en annen løsning enn det.

Anonymkode: 216e0...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tar jo ikke så lang tid å spare opp den summen når du får deg jobb... 

Anonymkode: f32fd...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar jo ikke så lang tid å spare opp den summen når du får deg jobb... 

Anonymkode: f32fd...882

Hva kom først, høna eller egget?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, jentafralandet skrev:

Det blir nok ikke sykkel på en strekning på 7 mil en vei dessverre

Skaff bolig nær jobben. Å skulle pendle så lsngt hver dag er urealistidk i lengden. Det er ekstremt tidkrevende og veldig dyrt.

Anonymkode: c5652...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skaff bolig nær jobben. Å skulle pendle så lsngt hver dag er urealistidk i lengden. Det er ekstremt tidkrevende og veldig dyrt.

Anonymkode: c5652...a7a

Har ikke vært i Nord-Norge du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg løste det med å ta opp privatlån, er det en mulighet?

Anonymkode: bd5e6...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Helt innafor å bruke kredittkort til å kjøpe en bil man kan betale ned i løpet av et par mnd.Som student er du jo vant med å leve billig. Finner du en bil til 12000 så bør du klare å betale ned 6000 i mnd i to mnd og noen hundrelapper i renter den 3dje mnd. Er slike ting kredittkort er til. 

Anonymkode: 2fa89...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Billån er det nest verste lånet du kan ta opp. Dyrt, det er for et gode som uansett faller i verdi, og generelt kjipe betingelser på.

Gjør som andre fattigfolk og kjøp en grei, men billig bil. Denne her burde du få for 8000 og jeg ville vært nokså trygg på at den går et halvt år uten problemer:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=119775878

Ellers har du massevis av småbiler til en slik og ingenting som Daihatsu eller Suzuki osv.

Anonymkode: 6ad9b...63d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Billån er det nest verste lånet du kan ta opp. Dyrt, det er for et gode som uansett faller i verdi, og generelt kjipe betingelser på.

Gjør som andre fattigfolk og kjøp en grei, men billig bil. Denne her burde du få for 8000 og jeg ville vært nokså trygg på at den går et halvt år uten problemer:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=119775878

Ellers har du massevis av småbiler til en slik og ingenting som Daihatsu eller Suzuki osv.

Anonymkode: 6ad9b...63d

Står du for reparasjonsutgiftene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta arbeidskontrakt med deg i banken og du får lån om du ikke har en historikk med dårlig betalingsvilje eller evne.

Anonymkode: a5417...4f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...