AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #1 Skrevet 7. mai 2018 Har hatt en mistanke om at jeg har hatt det i mange år, og vurderer å la meg bli utredet for det en gang om ikke så alt for lenge. Jeg har ikke veldig store plager i den grad at det er veldig hemmende i hverdagen, men det er absolutt slitsomt. Hvordan foregår utredningen fra A til Å? Regner med jeg må kontakte fastlegen først, evt. bli henvist videre til psykolog. Men hva skjer etterpå? Har hørt at psykologer bruker informasjon fra lærere i barndommen blant annet, men vet ikke om det er noe som er nødvendig. Stemmer dette? Noe mer jeg burde vite? Anonymkode: 61bb8...b74
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #2 Skrevet 7. mai 2018 Jeg ble henvist til DPS hvor jeg fikk en nyutdannet lege som behandler. Jeg fylte alle kriteriene for å få diagnosen - bortsett fra dette med barndommen. Gikk gjennom diverse skjemaer med spørsmål. Jeg husker ikke hvordan jeg var som barn, men tror ikke jeg var mer aktiv og vilter enn andre småbarn sa jeg. Behandleren min spurte ikke om info fra mine foreldre, barnehage eller skole. Anonymkode: b8d73...c60
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #3 Skrevet 7. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg ble henvist til DPS hvor jeg fikk en nyutdannet lege som behandler. Jeg fylte alle kriteriene for å få diagnosen - bortsett fra dette med barndommen. Gikk gjennom diverse skjemaer med spørsmål. Jeg husker ikke hvordan jeg var som barn, men tror ikke jeg var mer aktiv og vilter enn andre småbarn sa jeg. Behandleren min spurte ikke om info fra mine foreldre, barnehage eller skole. Anonymkode: b8d73...c60 Avsluttet "behandlingen" før den var ferdig, men tror ikke jeg hadde fått diagnosen siden jeg ikke oppfylte kriteriet om symptomer fra barndommen Anonymkode: b8d73...c60
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #4 Skrevet 8. mai 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Avsluttet "behandlingen" før den var ferdig, men tror ikke jeg hadde fått diagnosen siden jeg ikke oppfylte kriteriet om symptomer fra barndommen Anonymkode: b8d73...c60 Hva er egentlig symptomer man må ha fra barndommen? Husker veldig lite fra det selv. Vet bare at ADD i jenter er underdiagnostisert fordi det er vanskelig å få øye på, spesielt i barndommen. Vet du ca hvor lang tid det tar før man evt. kan få en diagnose, forresten? Anonymkode: 61bb8...b74
skruf Skrevet 8. mai 2018 #5 Skrevet 8. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er egentlig symptomer man må ha fra barndommen? Husker veldig lite fra det selv. Vet bare at ADD i jenter er underdiagnostisert fordi det er vanskelig å få øye på, spesielt i barndommen. Vet du ca hvor lang tid det tar før man evt. kan få en diagnose, forresten? Anonymkode: 61bb8...b74 Datteren vår fikk diagnosert ADD da hun var 14 Det som var typisk for henne i barneårene var at hun slet med å holde konsentrasjonen, ha fokus. Gikk bra hjemme egentlig, men merket det godt på skolen. Særlig på ungdomskolen, var et voldsomt styr med lekser, pga hun fikk ikke med seg det som skjedde i timene så hun fikk på en måte dobbelt opp hjemme da hun skulle gjøre lekser og det hun ikke hadde fått gjort på skolen. Under prøver f.eks så «spacet» hun ut hvis noen f.eks klikket med ei penn eller lagde lyder, og hun klarte ikke hanke seg inn igjen og leverte inn halvferdig besvarelse. Slet også litt med å tolke sosiale koder og settinger. Hun har aldri vært hyper, men har alltid vært en våghals, en liten daredevil. Var alltid den som klatret høyest i trærne og tok sjanser. Så det har vært mange ulykker! Hun har brekt bein, sydd kutt, slått løs tenner, fått hjernerystelser.. Bup forklarte det med at hjernen hennes gjør ikke en risikovurdering, hun gir bare bånn gass. Søvn har også vært et kapitell for seg selv. Har aldri sovet godt, selv ikke da hun var baby, hun lå bare på lading. Etter at hun begynte med Ritalin så er hun helt annerledes, hun er seg selv altså, men karakterene har gått rett til topps, det har nesten ikke vært noen uhell fysisk sett, hun sover bedre og virker mere harmonisk.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #6 Skrevet 8. mai 2018 8 timer siden, skruf skrev: Datteren vår fikk diagnosert ADD da hun var 14 Det som var typisk for henne i barneårene var at hun slet med å holde konsentrasjonen, ha fokus. Gikk bra hjemme egentlig, men merket det godt på skolen. Særlig på ungdomskolen, var et voldsomt styr med lekser, pga hun fikk ikke med seg det som skjedde i timene så hun fikk på en måte dobbelt opp hjemme da hun skulle gjøre lekser og det hun ikke hadde fått gjort på skolen. Under prøver f.eks så «spacet» hun ut hvis noen f.eks klikket med ei penn eller lagde lyder, og hun klarte ikke hanke seg inn igjen og leverte inn halvferdig besvarelse. Slet også litt med å tolke sosiale koder og settinger. Hun har aldri vært hyper, men har alltid vært en våghals, en liten daredevil. Var alltid den som klatret høyest i trærne og tok sjanser. Så det har vært mange ulykker! Hun har brekt bein, sydd kutt, slått løs tenner, fått hjernerystelser.. Bup forklarte det med at hjernen hennes gjør ikke en risikovurdering, hun gir bare bånn gass. Søvn har også vært et kapitell for seg selv. Har aldri sovet godt, selv ikke da hun var baby, hun lå bare på lading. Etter at hun begynte med Ritalin så er hun helt annerledes, hun er seg selv altså, men karakterene har gått rett til topps, det har nesten ikke vært noen uhell fysisk sett, hun sover bedre og virker mere harmonisk. kan jeg spørre hvorfor hun ble satt på ritalin? dette er jo en medisin som nærmest er utgått nå. Elvanse og Attentin har tatt over, iom at bivirkningene er mye færre. Ritalin har endel skumle birvirkninger som b.la aggresjon. Om jenta di fungerer flott på Ritalin er det jo ingen problemer, bare lurer iom at jeg har et søsken med adhd, som måtte kutte ut Ritalin pga bivirkningene. Anonymkode: 146f6...707
skruf Skrevet 8. mai 2018 #7 Skrevet 8. mai 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: kan jeg spørre hvorfor hun ble satt på ritalin? dette er jo en medisin som nærmest er utgått nå. Elvanse og Attentin har tatt over, iom at bivirkningene er mye færre. Ritalin har endel skumle birvirkninger som b.la aggresjon. Om jenta di fungerer flott på Ritalin er det jo ingen problemer, bare lurer iom at jeg har et søsken med adhd, som måtte kutte ut Ritalin pga bivirkningene. Anonymkode: 146f6...707 Hun har prøvd ut flere typer, men Ritalin har fungert best. bortsett fra litt nedsatt matlyst så har hun ingen bivirkninger. Ikke noe aggresjon iallefall Har ikke inntrykk av at Ritalin er utgått, vet om flere som går på Ritalin
Gjest making.a.mess Skrevet 8. mai 2018 #8 Skrevet 8. mai 2018 Min utredning tok mange timer og bestod av mange spørsmålsark, samtaler, datatester, spørsmål om barndommen. Kort sagt svært omfattende. Blir litt overrasket over hvor lite du var igjennom.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #9 Skrevet 8. mai 2018 Hvordan gikk dere frem for å få dere utredet? Anonymkode: eef4f...499
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #10 Skrevet 10. mai 2018 Jeg ble utredet privat i fjor. Hadde til sammen to timer hos legen. En med foreldre om barndom og en alene. Fått inntrykk av at prosessen er myyyye lenger i det offentlige? Anonymkode: 63f9a...a3d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå