Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, var det jeg var litt bekymret for. Har du en link til den siden? Jeg ønsker at barnet vårt skal gå på en skole med folk med forskjellig bakgrunn, ikke bare hvite, pengesterke barn.

ts

Anonymkode: 9b450...d8e

Og er du ikke litt i overkant nedlatende overfor «hvite»? Du bor faktisk i Norge - majoriteten er hvit. Hvis det ikke passer deg, så flytt da. Eller flytt til groruddalen eller noe.

Anonymkode: 86de5...d90

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer ikke.

Anonymkode: 86de5...d90

Som sagt, jeg jobber med disse tingene, så dette vet jeg utmerket godt ;) 

Anonymkode: c5fa6...8cb

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, jeg jobber med disse tingene, så dette vet jeg utmerket godt ;) 

Anonymkode: c5fa6...8cb

Bor på Oslo vest og kjenner flere halvt norske barn med tysk/fransk/engelsk som morsmål ;-)

Poenget mitt var dessuten noe annet. Nemlig at minoritetsspråklig bakgrunn kan være så mangt. Når man sammenligner øst og vest, er det gjerne stor forskjell på hvor ressurssterke de minoritetsspråklige familiene er. Og dermed på hvor stor «belastning» minoritetsandelen er på skolen.

Anonymkode: 86de5...d90

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor på Oslo vest og kjenner flere halvt norske barn med tysk/fransk/engelsk som morsmål ;-)

Poenget mitt var dessuten noe annet. Nemlig at minoritetsspråklig bakgrunn kan være så mangt. Når man sammenligner øst og vest, er det gjerne stor forskjell på hvor ressurssterke de minoritetsspråklige familiene er. Og dermed på hvor stor «belastning» minoritetsandelen er på skolen.

Anonymkode: 86de5...d90

Ja, for da er det det foreldrene har valgt å oppgi som morsmål da barnet ble innskrevet ved skolen. Men dette er unntakene, langt de fleste halvt norske/halvt-et-eller-annet-annet familiene definerer barnets morsmål som norsk, så lenge barnet er født og oppvokst i Norge.

Det finnes forøvrig også familier der begge foreldrene er fra et ikke-vestlig land, men som likevel velger å definere barnets morsmål som norsk ved innskrivning til skolen, fordi de ser dette som et bidrag til økt integrering. Barnet blir dermed IKKE en del av min.språk-statistikken, selv om det heter Muhammed og snakker urdu hjemme. Så dette går begge veier.

Anonymkode: c5fa6...8cb

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært på Ekeberg, egentlig? Noen fine hus der ja. Men også rekkehus, lave leilighetshus etc. Og det er jo langt billigere å bo der enn mange andre steder i Oslo... Har personlig aldri hørt om sosser som bor på Ekeberg.

Anonymkode: 86de5...d90

Dette! Bor selv på Ekeberg med barnehagebarn, så jeg kan ikke uttale meg om skolen her enda. Men en av grunnene til at jeg trives så godt er at de aller fleste bor i rekkehus, tomannsboliger eller små eneboliger, og at det derfor er helt "normale" folk som bor her. Det er uansett dyrt å kjøpe rekkehus i Oslo, men de fleste som bor her er nok folk med gjennomsnittlige "akademikerlønninger" som gjerne har opparbeidet seg greit med EK etter å ha vært på boligmarkedet en stund. De eneste fancy bilene i området er Teslaer, mens de aller fleste kjører Skoda Octavia. Det kan sikkert stemme at det ikke er så stor minoritetsandel her, men i min sønns avdeling i bhg har vi nå hvertfall barn med bakgrunn fra både Øst-Europeiske land, Pakistan og Nigeria. 

Anonymkode: 44ddd...795

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme dårlige verdier som jeg har opplevd her på vestkanten. Merkeklær, pengepress etc. 

Ts

Anonymkode: 9b450...d8e

En del av skolene i bydel Østensjø sliter også med et sterkt press på merkeklær og penger. :) Du er garantert å slippe det om du fokuserer på bydel Søndre Nordstrand, bydel Stovner og bydel Grorud. Der er det lite fokus på merkeklær og i tillegg så vil du oppleve at det er mange mennesker med forskjellige bakgrunner. :) 

Anonymkode: 5d76c...e11

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for da er det det foreldrene har valgt å oppgi som morsmål da barnet ble innskrevet ved skolen. Men dette er unntakene, langt de fleste halvt norske/halvt-et-eller-annet-annet familiene definerer barnets morsmål som norsk, så lenge barnet er født og oppvokst i Norge.

Det finnes forøvrig også familier der begge foreldrene er fra et ikke-vestlig land, men som likevel velger å definere barnets morsmål som norsk ved innskrivning til skolen, fordi de ser dette som et bidrag til økt integrering. Barnet blir dermed IKKE en del av min.språk-statistikken, selv om det heter Muhammed og snakker urdu hjemme. Så dette går begge veier.

Anonymkode: c5fa6...8cb

Jeg måtte spørre litt i stad, i klassen vår, fordi at vi har mange som har en foreldre fra Norge og en fra et land i Afrika. Joda, morsmålet var oppgitt til å være norsk hos alle jeg spurte. :) En av dem svarte: "Selvfølgelig, så har vi oppgitt morsmålet til norsk. XX er født i Norge og snakker norsk hjemme." 

Anonymkode: 5d76c...e11

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Broren min bodde der med tre barn frem til for et par år siden - helt nydelig sted for barn å vokse opp, upretensiøst, avslappet og mangfoldig :) de angret lenge på at de flyttet, men har nå falt til ro på det nye stedet. 

Anonymkode: f6465...326

AnonymBruker
Skrevet

Mer fare for merkepress ned mot Bekkelaget. Vi bor i solveien. Barnehagene er fine, og er barn av alle farger og kulturer. 

Anonymkode: dba7a...d3c

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 9.5.2018 den 20.51, AnonymBruker skrev:

Og du kan finne graden av merkeklær og pengepress utifra hudfarge? Ut fra hvor «blendahvitt» nabolaget er? 

Fordomsfull ja...

Anonymkode: 0b3fc...a6b

Ja, det er en viktig komponent ja.  Det er selvsagt flere ting som spiller inn, men det gir jo en pekepinn.

ts

Anonymkode: 9b450...d8e

AnonymBruker
Skrevet
På 9.5.2018 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Har du vært på Ekeberg, egentlig? Noen fine hus der ja. Men også rekkehus, lave leilighetshus etc. Og det er jo langt billigere å bo der enn mange andre steder i Oslo... Har personlig aldri hørt om sosser som bor på Ekeberg.

Anonymkode: 86de5...d90

Ja, har vert der en del nå som vi vurderer å kjøpe der, men jeg kjenne ingen som bor der. Det er jo veldig begrenset hva man kan de av et bomiljø fra utsiden. Derfor jeg spør her. Små rekkehusleiligheter og blokkleiligheter er jo svinedyre enkelte steder i byen.

ts

Anonymkode: 9b450...d8e

AnonymBruker
Skrevet
På 9.5.2018 den 21.14, AnonymBruker skrev:

Og er du ikke litt i overkant nedlatende overfor «hvite»? Du bor faktisk i Norge - majoriteten er hvit. Hvis det ikke passer deg, så flytt da. Eller flytt til groruddalen eller noe.

Anonymkode: 86de5...d90

Jeg vil ha en god blanding. Ikke bare hvite, men ikke bare innvandrere heller. Jeg er ikke nedlatende ovenfor ‘hvite’, jeg er selv hvit og har selvsagt ingenting i mot etniske nordmenn. Jeg syntes bare det er noe kunstig over å bo i en by som Oslo, og så gå på en skole uten noen innvandrere, og det samme motsatt. 

Ts

Anonymkode: 9b450...d8e

AnonymBruker
Skrevet
På 9.5.2018 den 23.15, AnonymBruker skrev:

Dette! Bor selv på Ekeberg med barnehagebarn, så jeg kan ikke uttale meg om skolen her enda. Men en av grunnene til at jeg trives så godt er at de aller fleste bor i rekkehus, tomannsboliger eller små eneboliger, og at det derfor er helt "normale" folk som bor her. Det er uansett dyrt å kjøpe rekkehus i Oslo, men de fleste som bor her er nok folk med gjennomsnittlige "akademikerlønninger" som gjerne har opparbeidet seg greit med EK etter å ha vært på boligmarkedet en stund. De eneste fancy bilene i området er Teslaer, mens de aller fleste kjører Skoda Octavia. Det kan sikkert stemme at det ikke er så stor minoritetsandel her, men i min sønns avdeling i bhg har vi nå hvertfall barn med bakgrunn fra både Øst-Europeiske land, Pakistan og Nigeria. 

Anonymkode: 44ddd...795

Så fint. Det var denne typen innsideinfo jeg lette etter.

ts

Anonymkode: 9b450...d8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...