Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi ser oss om etter område i Oslo der vi vil bo med familien vår på snart 4. Har forelsket meg i et hus på Ekeberg, men er litt skeptisk til om det er et veldig "sossestrøk"? Vi hadde egentlig utelukket bydel Nordstrand da det er veldig blendahvitt og generelt har en del dårlige verdier. Vil vårt barn bli det eneste brune barnet på skolen på Ekeberg? Er det stort merkepress?

Vi er "flyktninger fra "Oslos beste vestkant" hvor  et barn nå nylig  helt oppriktig spurte oss om hvor badebassenget vårt var? Jeg merker at jeg ikke har lyst at mine barn skal vokse opp i et slikt miljø. Vi har sett litt på bydel Østensjø, men finner ingen hus vi liker der.... 

Anonymkode: 9b450...d8e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke bodd der med barn, men jeg syntes det var et fantastisk fint område å bo i som voksen i hvertfall :)

Så det var ikke svar på spørsmålet, men det er fint på Ekeberg. Ikke snobbete der hvor jeg bodde (Ekebergskrenten).

Anonymkode: f430e...1ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ekeberg er da langt i fra blendahvitt. Vet ikke hvor du har det i fra? Tvert i mot er det da ganske tjukt av ‘brune’ som sitter rundt på gresslettene der. Litt for mange, etter min smak.

Anonymkode: 86de5...d90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ekeberg/Karlsrud/Høyenhall er fine områder jeg ville bodd med barn hvertfall :) Er mer mangfold på Ekeberg enn Nordstrand. 

Anonymkode: 0b2a4...7a8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 7.5.2018 den 20.28, AnonymBruker skrev:

Vi ser oss om etter område i Oslo der vi vil bo med familien vår på snart 4. Har forelsket meg i et hus på Ekeberg, men er litt skeptisk til om det er et veldig "sossestrøk"? Vi hadde egentlig utelukket bydel Nordstrand da det er veldig blendahvitt og generelt har en del dårlige verdier. Vil vårt barn bli det eneste brune barnet på skolen på Ekeberg? Er det stort merkepress?

Vi er "flyktninger fra "Oslos beste vestkant" hvor  et barn nå nylig  helt oppriktig spurte oss om hvor badebassenget vårt var? Jeg merker at jeg ikke har lyst at mine barn skal vokse opp i et slikt miljø. Vi har sett litt på bydel Østensjø, men finner ingen hus vi liker der.... 

Vi bor i bydel Nordstrand og i klassen så er det 8 barn som har en brun hudfarge. :P Ikke merket en dritt til merkepresset ennå. Jeg ville ikke beskrevet stedet jeg bor på som et sossestrøk, men jeg husker jo selv fra videregående at mange fra Bekkelaget var veldig fokusert på merkeklær, sa at de var fra østkanten sin vestkant og omtalte seg som soss. Jeg har ingen personlig erfaring med Ekeberg skole, men jeg kjenner noen som går der og de beskriver det som en veldig rolig, grei og hyggelig skole uten noen form for press. Det er en skole, som mange steder, der mange gutter spiller fotball. :) Vi har ikke diskutert hudfargen til elevene i klassen så det kan jeg ikke svare deg på. 

Anonymkode: 5d76c...e11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror absolutt at Ekeberg er en bra skole, men vær klar over at den er blant Oslos aller hviteste skoler ;) Inneværende skoleår hadde den 8,85 % minoritetsspråklige elever- omtrent akkurat det samme som Nordstrand (8,6 %) som ble nevnt her til å skulle ha MINDRE mangfold enn Ekeberg (det stemmer altså ikke). 

Til sammenligning minoritetsandelen på noen av de typiske vestkantskolene: Bestum 16,2 %, Lilleaker 17,7 %, Skøyen 16,7 %, Smestad 16,2 %. Alle tall er hentet fra Oslo kommunes statistikkbank.

Ville bare nevne det, siden dere åpenbart var opptatt av at det skulle være mer mangfold der dere flytter til enn der dere flytter fra. Ekeberg er altså temmelig blendahvitt. 

Anonymkode: c5fa6...8cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror absolutt at Ekeberg er en bra skole, men vær klar over at den er blant Oslos aller hviteste skoler ;) Inneværende skoleår hadde den 8,85 % minoritetsspråklige elever- omtrent akkurat det samme som Nordstrand (8,6 %) som ble nevnt her til å skulle ha MINDRE mangfold enn Ekeberg (det stemmer altså ikke). 

Til sammenligning minoritetsandelen på noen av de typiske vestkantskolene: Bestum 16,2 %, Lilleaker 17,7 %, Skøyen 16,7 %, Smestad 16,2 %. Alle tall er hentet fra Oslo kommunes statistikkbank.

Ville bare nevne det, siden dere åpenbart var opptatt av at det skulle være mer mangfold der dere flytter til enn der dere flytter fra. Ekeberg er altså temmelig blendahvitt. 

Ta deg en tur rundt på Ekeberg du. Om ikke barna på skolen er så veldig brune, dominerer de totalt i parken ved Ekeberg besøksgård feks (ikke inne på gården, men friområdet utenfor).

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ekeberg/Karlsrud/Høyenhall er fine områder jeg ville bodd med barn hvertfall :) Er mer mangfold på Ekeberg enn Nordstrand. 

Enig !   Lengter tilbake til Ekeberg/Simensbråten. Bodde i Barnehjemsveien.

Anonymkode: 05bde...959

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ta deg en tur rundt på Ekeberg du. Om ikke barna på skolen er så veldig brune, dominerer de totalt i parken ved Ekeberg besøksgård feks (ikke inne på gården, men friområdet utenfor).

Ja, det kan vel godt hende, dette er jo et populært utfartssted for folk fra hele byen. Men dersom man bor på Ekeberg er det vel neppe i Ekebergparken, som ligger et par km fra Ekeberg skole, som man oppholder seg i det daglige. Og er man i Ekebergparken, tar man neppe kontakt med noen fremmede utlendinger som har piknik der. Jeg vil tro barna på Ekeberg (som alle andre steder) stort sett er på skolen, i gata der de bor, eller eventuelt på besøk hos venner (som de antakelig også kjenner fra skolen eller barnehagen). Der er det, som statistikken viser, svært få brune barn.

For å fortsette på din logikk: Ekeberg er jo ikke langt unna Gamlebyen (og Nordstrand forøvrig rett ved Holmlia)- områder med veldig stort etnisk mangfold. Men barns omgangskrets defineres jo ikke av geografisk beliggenhet- men hvem de faktisk omgås i det daglige. Bor man på Ekeberg, omgås man ikke særlig mange minoritetsspråklige barn.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Statistikken til Oslo kommune viser at det ikke er noe mer mangfold på Ekeberg enn på Nordstrand, det er helt likt. Det er imidlertid noe mer mangfold på Karlsrud og Høyenhall- men fortsatt under Oslosnittet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Statistikken til Oslo kommune viser at det ikke er noe mer mangfold på Ekeberg enn på Nordstrand, det er helt likt. Det er imidlertid noe mer mangfold på Karlsrud og Høyenhall- men fortsatt under Oslosnittet.

Snittet er på rundt 40%?? :) Det fremstår jo som om det er veldig forskjellig fra skole til skole. Noen av skolene har jo under 5 , en av skolene har faktisk 0 %. Andre skoler er jo godt over 90 %, en av skolene har jo 98,6 % 

En del av skolene i bydel Østensjø har jo lavere prosent enn Karlsrud har. Oppsal står jo oppført med 12,1 %, Bøler har 15,7 %,  Østensjø har 21,8 %, mens Høyenhall er kun 2 % høyere enn Karlsrud. 

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snittet er på rundt 40%?? :) Det fremstår jo som om det er veldig forskjellig fra skole til skole. Noen av skolene har jo under 5 , en av skolene har faktisk 0 %. Andre skoler er jo godt over 90 %, en av skolene har jo 98,6 % 

En del av skolene i bydel Østensjø har jo lavere prosent enn Karlsrud har. Oppsal står jo oppført med 12,1 %, Bøler har 15,7 %,  Østensjø har 21,8 %, mens Høyenhall er kun 2 % høyere enn Karlsrud. 

En god del skoler på Oslo Vest blir statistikken påvirket av tyske, amerikanske, franske etc foreldre. I mange tilfeller er den andre forelderen norsk. Så det blir jo noe annet enn å ha to foreldre fra Somalia som ikke snakker norsk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En god del skoler på Oslo Vest blir statistikken påvirket av tyske, amerikanske, franske etc foreldre. I mange tilfeller er den andre forelderen norsk. Så det blir jo noe annet enn å ha to foreldre fra Somalia som ikke snakker norsk.

Statistikken baserer seg på hvilket morsmål foreldrene har oppgitt at barnet har. Barnet regnes altså som minoritetsspråklig hvis morsmål er oppgitt til å være noe annet enn norsk. I familier der en av foreldrene er norsk og den andre er fra en annen etnisitet, men barnet er født og oppvokst i Norge, vil de fleste foreldre velge å oppgi barnets morsmål til å være norsk- og barnet blir dermed ikke regnet med blant de «minoritetsspråklige» på skolen. (Jeg vet hvordan dette fungerer fordi jeg har jobbet i Osloskolen i mange år).

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Statistikken baserer seg på hvilket morsmål foreldrene har oppgitt at barnet har. Barnet regnes altså som minoritetsspråklig hvis morsmål er oppgitt til å være noe annet enn norsk. I familier der en av foreldrene er norsk og den andre er fra en annen etnisitet, men barnet er født og oppvokst i Norge, vil de fleste foreldre velge å oppgi barnets morsmål til å være norsk- og barnet blir dermed ikke regnet med blant de «minoritetsspråklige» på skolen. (Jeg vet hvordan dette fungerer fordi jeg har jobbet i Osloskolen i mange år).

Stemmer ikke.

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ekeberg er da langt i fra blendahvitt. Vet ikke hvor du har det i fra? Tvert i mot er det da ganske tjukt av ‘brune’ som sitter rundt på gresslettene der. Litt for mange, etter min smak.

Jeg sier ikke at Egeberg er det, men det er inntrykket mitt an bydel Nordstrand generelt. 

Sitter på gresslettene??? Jeg snakker om skolene.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, var det jeg var litt bekymret for. Har du en link til den siden? Jeg ønsker at barnet vårt skal gå på en skole med folk med forskjellig bakgrunn, ikke bare hvite, pengesterke barn.

ts

AnonymBruker
Skrevet
På 7.5.2018 den 20.28, AnonymBruker skrev:

Vi hadde egentlig utelukket bydel Nordstrand da det er veldig blendahvitt og generelt har en del dårlige verdier.

Dette var da veldig fordomsfullt? Hva mener du med at folk på Nordstrand har dårlige verdier?

Anonymkode: dad4b...d3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var da veldig fordomsfullt? Hva mener du med at folk på Nordstrand har dårlige verdier?

Anonymkode: dad4b...d3b

Samme dårlige verdier som jeg har opplevd her på vestkanten. Merkeklær, pengepress etc. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme dårlige verdier som jeg har opplevd her på vestkanten. Merkeklær, pengepress etc. 

Ts

Og du kan finne graden av merkeklær og pengepress utifra hudfarge? Ut fra hvor «blendahvitt» nabolaget er? 

Fordomsfull ja...

Anonymkode: 0b3fc...a6b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, var det jeg var litt bekymret for. Har du en link til den siden? Jeg ønsker at barnet vårt skal gå på en skole med folk med forskjellig bakgrunn, ikke bare hvite, pengesterke barn.

ts

Har du vært på Ekeberg, egentlig? Noen fine hus der ja. Men også rekkehus, lave leilighetshus etc. Og det er jo langt billigere å bo der enn mange andre steder i Oslo... Har personlig aldri hørt om sosser som bor på Ekeberg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...