Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De med downs er en stor belastning for samfunnet og familiene sine. De er ofte aggressive, har ikke grenser og pedofile. Nei takk til det!!!

Anonymkode: 69e38...b72

De er like mye verdt som oss, og det er ikke opp til noen å sette seg til dommer over hvem som har livets rett eller ikke. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg hadde tatt abort hvis jeg hadde vært gravid med et barn med et påvist sterkt handicap som kromosomfeil, ryggmargsbrokk, hjerneskade etc. 

Det er det flere grunner til. 

Jeg ønsker å sette barn til verdens som har best mulig utgangspunkt i livet. Hvis det skjer noe så barnet blir pleietrengende når barnet allerede er født så må jeg bare gjøre det beste ut av det. Er ikke slik at jeg har et bilde om at barnet skal være perfekt, men jeg ønsket at barnet i alle fall skal ha et friskt utgangspunkt. 

Jeg ønsker ikke selv å bli "fanget" resten av livet fordi jeg har et sterkt pleietrengende barn. Det ønsker jeg ikke for meg selv. 

Jeg har allerede to barn. To barn som trenger meg og min oppmerksomhet. Det eldste barnet på seks år har ADHD og har noen autistiske trekk. Han er en fantastisk gutt, men selv en "mild" hemning som ADHD tar mye tid og oppmerksomhet slik at det blir mindre tid til den "friske" og normale treåringen. Jeg ville ikke ønsket for barna mine å havnet i skyggen pga all tid gikk til et sterkt pleietrengende barn. 

Jeg er psykisk syk og har mer enn nok med de to barna jeg har som jeg bare er samværsforelder med. Man klarer det man absolutt må, så hvis det skjer noe med barna mine etter hvert som tiden går så må bare jeg og faren finne ut av det og gi barnet så god oppvekst som mulig. Likevel er det igjen slik at hvis jeg kan velge abort framfor å sette både meg, det ufødte barnet og barnets søsken i den posisjonen så gjør jeg det. 

Og til sist: Hvorfor skal det være greit å abortere et friskt foster, men ikke et sykt et? For meg faller det på sin egen urimelighet. Jeg ser ikke på det å abortere syke fostre bort som et sorteringssamfunn så lenge vi behandler de som blir født/blir pleietrengende senere i livet med verdighet og respekt. Hadde vi stuet alle mennesker med downs, sterk autisme, betydelig CP osv. Bort på en lukket og låst institusjon, DA hadde det vært et sorteringssamfunn. Nå er det jo heldigvis ikke slik det er og jeg mener ethvert par må få velge selv om de ønsker å sette et allerede påvist sykt barn til verden eller ikke. 

At et barns med downs blir en belastning for samfunnet synes jeg ikke er grunnlag for å ta abort ettersom et barn med downs har lik rett på nødvendig oppfølging slik som alle oss andre. Så etter mitt syn går dette med abort eller ikke ut på hva hver enkelt familie føler er rett valg for dem eller ikke. Akkurat som at å abortere et tilsynelatende friskt barn er opp til hvert enkelt par, til syvende og sist moren. 

Endret av Skadeskutt
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt mye på dette, da jeg er for selvbestemt abort, men mot senabort basert på generell fosterdiagnostikk, i hvert fall for meg selv personlig. Min mann stilte spørsmål ved hvordan jeg kunne komme fram til så motstridende meninger: at det er helt ok å ta abort av helt friske fostre før uke 12 bare fordi, mens det ikke skulle være ok å ta abort av påvist "syk" eller avvikende foster i uke 18. Jeg mener etter å ha tenkt meg grundig om, at å bli gravid og å velge å beholde før uke 12, da sier man ja takk til å få et barn. Uansett hvem dette barnet er. Uansett hvilket kjønn, diagnoser eller skader det barnet blir født med, eller kan bli utsatt for senere. Personlig ville jeg ikke tatt abort uansett, men det må være selvbestemt, jeg kan ikke forsvare at andre skulle bli tvunget til å bære fram et uønsket barn. Men jeg vet også at jeg (og min familie) ville tatt godt vare på et barn med for eksempel Downs, og at et menneske med Downs ikke ville hatt det bedre hos noen andre her i verden. Det kan man ikke si på vegne av alle andre kvinner, familier og samfunn, så det blir et personlig valg. Det finns helt sikkert en del mennesker med vonde, ødeleggende sykdommer og handicap som ikke føler de har et fullverdig liv og som helst skulle ha sluppet. Men det er ingen blant de menneskene jeg kjenner som har handicap, arvelige sykdommer og syndromer som jeg helst skulle sett ikke fantes, eller som jeg mener ikke er til berikelse i samfunnet (selv om jeg selvfølgelig ikke vet i hvor stor grad de er en belastning for seg selv og sine nærmeste, om det er så ekstremt at de heller ville tatt abort hadde de visst på forhånd).  Dette er min personlige syn, og ville vært (og har vært) mitt personlige valg.

En annen ting man diskutere er ordbruken. Ved å bruke ordet "sorteringssamfunn", legger du opp til at noen sorteres ut. Og hvor den lista går, om det skal være et samfunnsovergripende valg.  

Hvis du i stedet ville diskutere fosterdiagnostikk som behandling, forebygging, hjelp, vil svarene bli litt annerledes.

Uansett setter det store etiske og moralske spørsmål: Menneskerettigheter og -verdi, hvem definerer (samfunnet? Kvinnen? bioteknologien?) hva som skal sorteres ut og hvem som skal "hjelpes"? Hva er en misdannelse? Hvor går grensen og hvem setter den?

Anonymkode: 3e94e...b87

Så du vil føde er barn som kommer til å ha masse vondt hele sitt, kanskje veldig korte liv? For et ondt menneske du er! Og tenk hvilken sorg du putter din mann gjennom ved den egoismen. Hvis ditt barn får et trisomu ig dere kun har timer, kanskje dager, før barner trekker sitt soste pust tilkoblet alle slags maskiner. Ja, var verdt det kun fordi man før uke 12 sa ja, ikke sant? 

Anonymkode: 4f01f...cd9

• Liker 1
Skrevet

Det en må tenke grundig over, er at vi flere en "velger å luke" bort, jo høyere og høyere krav blir det mot å være "perfekt". Den psykiske belastningen det kan medføre, kan en jo tenke seg til!

Vi som er friske skal ikke tale på andres vegne. Det fins mange med både Downs og annet som faktisk lever et godt liv! Det er andre stygge holdninger som må plage dem. 

Vi må ha et mangfold. Har vi ikke det, så blir menneskeverd snart et fremmedord!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for abort og for senabort ved sykdom. Det er tullete at norge ikke har automatisk fosterdiagnostikk for de som vil ha det. Målet er jo å få friske barn og det er helt bak mål å påtvinge folk å få multihandicappede barn eller barn med kromosomfel og genfeil. 

Sykdom skal utryddes, ikke påtvinges. 

Anonymkode: eaddf...466

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei til folk med downs!!

Anonymkode: 69e38...b72

Jeg skjønner ikke hvordan du får deg til å skrive sånt jeg. Vil nok heller si nei til folk med sånne holdninger. Du gidder ikke utdype en gang. Men egentlig er det jo bra at du og dine likesinnede er så bedritne. Da kommer vi andre med mer toleranse og medmenneskelighet fram også.

• Liker 1
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er for abort og for senabort ved sykdom. Det er tullete at norge ikke har automatisk fosterdiagnostikk for de som vil ha det. Målet er jo å få friske barn og det er helt bak mål å påtvinge folk å få multihandicappede barn eller barn med kromosomfel og genfeil. 

Hvis du er for senabort, er du for å drepe et nyfødt barn fordi det har en sykdom? 

Skrevet
30 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

De er like mye verdt som oss, og det er ikke opp til noen å sette seg til dommer over hvem som har livets rett eller ikke. 

Det er hva jeg reagerer på også. Det å sette seg som dommer over liv og død. Skummelt.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske ekkelt å tenke på at vi ikke har mulighet til tidlig fosterdiagnostikk her i landet, kun fordi man ikke skal ha muligheten til å kunne velge å ta abort om barnet vil bli født med alvorlig sykdom. Om man tenker over det er det både kynisk og ondskapsfullt å «sabotere» muligheten for å la et barn slippe å bli født med livsvarig sykdom på den måten.

Flere av vennene mine har dratt til Danmark før uke 12 og tatt en enkel blodprøve som viser slike ting før muligheten til å ta abort forsvinner, og jeg gjør det samme om jeg velger å få barn en dag.

Det norske helsevesenet burde skamme seg.

Anonymkode: de96f...41b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du vil føde er barn som kommer til å ha masse vondt hele sitt, kanskje veldig korte liv? For et ondt menneske du er! Og tenk hvilken sorg du putter din mann gjennom ved den egoismen. Hvis ditt barn får et trisomu ig dere kun har timer, kanskje dager, før barner trekker sitt soste pust tilkoblet alle slags maskiner. Ja, var verdt det kun fordi man før uke 12 sa ja, ikke sant? 

Anonymkode: 4f01f...cd9

Min mann var enig (han er mot abort før uke 12 også), og ethvert barn ville vært velkommen hos oss. Men jeg kan jo ikke ønske syke barn velkommen hos andre, like lite som du kan tvinge meg til abort. Det er jo ikke så enkel som at alle kan sjekke og få påvist enten en sykdom som gjør at et barn får kun smertefulle få dager før det trekker sitt siste pust, eller er perfekt og frisk. Det er jo alle fostre i mellom. Hva med abortfaren ved forsterdiagnostikk, er det riktig at friske barn skal aborteres som bivirkning for å finne de syke (det skjer i dag, 0,5 % risiko for abort ved forstervannsprøve)? Hva med veldig friske mennesker med Downs?

Men ja, jeg tok sjansen på å få et sykt barn, på lik linje med alle andre som føder barn i Norge i dag uten utvidet fosterdiagnistikk. Det er en risiko man tar.

Egenikk er veldig farlig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok abort da jeg bar et foster med så store utviklingsfeil at det mest sannsynlig ikke ville overlevd fødselen en gang. Angrer ikke et sekund på det. Ville gjort det samme om det hadde vært andre utviklingsfeil, som Downs etc også.

Anonymkode: ad196...a19

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Hvis du er for senabort, er du for å drepe et nyfødt barn fordi det har en sykdom? 

Jeg kan bare svare for meg selv. 

Jeg er for senabort ved påvist sykdom, fram til fosteret når det punktet at det vil kunne overleve ved medisinsk hjelp. Det vil si at å abortere et sykt foster i uke 18 som har null sjans til å overleve utenfor livmoren er noe jeg er for. Jeg er derimot ikke for å "abortere" et 24-25 uker gammelt foster. I mitt hode er det en fullverdig baby da. Den kan føle smerte og kan tross alt (med hjelp) overleve utenfor livmoren. 

MEN. Jeg er i mot senabort av friske fostre. Jeg kommer personlig aldri til å ta abort selv med mindre det blir påvist alvorlig sykdom, og jeg kjenner det vrir seg inni meg når jeg hører om land som har selvbestemt abort helt opp til uke 24. Jeg kjente liv fra uke 16 i begge mine svangerskap. Jeg hadde utviklet et forhold til babyen i magen. For meg blir det helt feil. 

Så kan man jo se at det er litt logisk brist i svaret mitt, fordi uansett om man tar abort i uke 8 eller 22 så mister et individ muligheten til et liv. For min del handler det om hvor langt utviklingen har kommet, skille mellom embryo og foster, og rett og slett følelser. Følelser er ikke alltid logisk. 

Et foster som fødes og dør etter uke 23 regnes som dødfødsel og ikke spontanabort. Det er en grense mellom LIV og død der. 

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
15 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det en må tenke grundig over, er at vi flere en "velger å luke" bort, jo høyere og høyere krav blir det mot å være "perfekt". Den psykiske belastningen det kan medføre, kan en jo tenke seg til!

Vi som er friske skal ikke tale på andres vegne. Det fins mange med både Downs og annet som faktisk lever et godt liv! Det er andre stygge holdninger som må plage dem. 

Vi må ha et mangfold. Har vi ikke det, så blir menneskeverd snart et fremmedord!

Du mener handicappede og utviklingshemmede bidrar til mindre fokus på utseende? Der tror jeg dessverre du tar veldig feil.

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Når de først er født så er de da like mye verdt og skal ha et like meningsfylt liv. Men, om det er mulig å unngå at det blir født barn med store fysiske og psykisk handicap, så klarer ikke jeg å se at det er negativt. 

Det skal selvfølelig være opp til hver enkelt par/kvinne å bestemme abort/ikke abort. Men jeg mener vi skal ha et valg. Og derfor få tatt test i uke 11/12. 

Anonymkode: 68670...70e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mann var enig (han er mot abort før uke 12 også), og ethvert barn ville vært velkommen hos oss. Men jeg kan jo ikke ønske syke barn velkommen hos andre, like lite som du kan tvinge meg til abort. Det er jo ikke så enkel som at alle kan sjekke og få påvist enten en sykdom som gjør at et barn får kun smertefulle få dager før det trekker sitt siste pust, eller er perfekt og frisk. Det er jo alle fostre i mellom. Hva med abortfaren ved forsterdiagnostikk, er det riktig at friske barn skal aborteres som bivirkning for å finne de syke (det skjer i dag, 0,5 % risiko for abort ved forstervannsprøve)? Hva med veldig friske mennesker med Downs?

Men ja, jeg tok sjansen på å få et sykt barn, på lik linje med alle andre som føder barn i Norge i dag uten utvidet fosterdiagnistikk. Det er en risiko man tar.

Egenikk er veldig farlig.

Fosterdiagnostikk kan fint gjøres med en vanlig blodprøve, men den blodprøven er ulovlig i Norge. Hvorfor det blir sett på som bedre med en fostervannsprøve som jo utgjør en risiko for barnet, som du også nevner, har jeg ikke klart å forstå.

Anonymkode: de96f...41b

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Du mener handicappede og utviklingshemmede bidrar til mindre fokus på utseende? Der tror jeg dessverre du tar veldig feil.

Jeg mente ikke utseendet. Er vellykket et bedre ord? 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
1 time siden, SoWhat? skrev:

Jeg mente ikke utseendet. Er vellykket et bedre ord? 

Tror dessverre ikke det hjelper på det heller. Når noen føler seg mislykket, tenker de vel ikke at "ja ja, jeg har jo i hvertfall ikke Downs syndrom"?

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du har en hjemmelekse du trenger hjelp til, ts :P 

Det blir bra når vi har designbabyer og alle vil være pene og friske. 

Anonymkode: b5534...c4e

Mange år siden jeg gikk på skole nå 😉. Jeg synes bare at dette er et usedvanlig spennende tema. Og håpet med "føringene" mine at jeg kunne prøve å tvinge frem at hver av oss kan se på dette fra flere vinkler. Pluss å prøve å unngå støtende og dårlig forklarte innlegg. Vi får se om det går 🤞

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skolestil? 

Anonymkode: d61cc...604

Nope ☺ Ferdig utdannet for en god stund siden.

Skrevet
19 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Veldig veldig trist å skulle ha et sorteringssamfunn. Vi trenger mangfold- å lære av hverandre. Hvem er et menneske til å sette seg over et annet? Vi er alle like og sånn bør det være. Ja til menneskeverd.

Er så enig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...