Gå til innhold

Utgivelse av strikkebok


Pixiiie89

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :)

Jeg jobber for tiden med å skrive, lage og strikke oppskrifter sammen med min mor. Mamma sin største drøm har alltid vært å gi ut strikkebok. Nå har hun fått kreftdiagnose og vi ønsker virkelig å jobbe med dette slik at hun får gitt ut en bok. 

Problemet mitt er at jeg har aldri gjort dette før og samme hvor mye jeg søker på utgivelse av strikkebøker så finner jeg ingenting. Derfor lurer jeg på om noen her har noe peiling på hvordan jeg skal gå frem? Skal vi skrive ferdig en haug med oppskrifter og deretter ta kontakt med et forlag? 

Hjelp :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør kontakte ulike forlag og høre om det kan være interessant før dere styrer for mye med det. Det er kommet svært mange strikkebøker de siste årene, og de færreste av dem selger noe særlig, så uviss på om forlagene er interessert i gi ut flere. De som har gått beste har enten en populær blogg med mange lesere før de gir ut bok, er profesjonelle eller har en fb side ala Strikkegruppa i ryggen. 

Anonymkode: 4f262...0cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nesten at hvis dere ikke allerede er kjent gjennom blogg etc, er det tvilsomt at forlag vil være interesserte. En mulighet er å finansiere det selv og gi ut boka på "eget" forlag, men det greieste alternative er kanskje å starte en god blogg/nettside og selge mønster selv og via f.eks. Ravelry. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettsalg av enkeltoppskrifter via Ravelry høres ut som løsningen her, ja.

Anonymkode: 159f3...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det var dette jeg hadde litt i bakhodet, men med tanke på at dette er mammas drøm så vil jeg nok jobbe for å lage denne boken allikevel. Jeg ser at strikkebøker ikke er det som selger mest, men vi er nok mer opptatt av å lage en bok for hennes del, enn for salget sin del, så å lage for eget forlag kan jo være et alternativ. Jeg ser for meg at jobben med oppskrifter vil bli lik uavhengig om jeg får noe "napp" hos forlag eller ikke, da vi bare synes det er morsomt å holde på med oppskrifter uansett :fnise:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2018 den 16.01, Pixiiie89 skrev:

Hei alle sammen :)

Jeg jobber for tiden med å skrive, lage og strikke oppskrifter sammen med min mor. Mamma sin største drøm har alltid vært å gi ut strikkebok. Nå har hun fått kreftdiagnose og vi ønsker virkelig å jobbe med dette slik at hun får gitt ut en bok. 

Problemet mitt er at jeg har aldri gjort dette før og samme hvor mye jeg søker på utgivelse av strikkebøker så finner jeg ingenting. Derfor lurer jeg på om noen her har noe peiling på hvordan jeg skal gå frem? Skal vi skrive ferdig en haug med oppskrifter og deretter ta kontakt med et forlag? 

Hjelp :fnise:

Gå inn på facebook og søk opp Tone Loeng. Hun har utgitt en mengde strikkebøker. Håper hun ikke :trampe: eller :kjefte: for den anbefalingen.

Du skal være ekstremt god med et veeeldig slående opplegg for å få gitt ut en bok enten det er strikkebok eller andre bøker. 

Anonymkode: 2f007...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Hvor stort marked er det egentlig for dette i Norge? :klo: 

Anonymkode: 02157...acb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Hvor stort marked er det egentlig for dette i Norge? :klo: 

Anonymkode: 02157...acb

Stort... Mange oppskrifter får man bare i bøkene, og etter Skappel startet så har det blitt veldig populært å strikke. 

Anonymkode: 3074d...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du eller noen er fortrolig med layout og design, er det en rekke tilbydere som du kan få trykket bøker hos. Blurb eller lulu (en del år siden jeg brukte denne, usikker på eksistens..). Eller så kan du laga ferdige sider/pdfer på mål og putte inn i en fotobok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...