Gå til innhold

VIKTIG! Nei til tredeling av foreldrepermisjonen!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Outlander skrev:

Henger hun på puppen hele dagen?  Tviler. Som nevnt kan du ta 1 time ekstra før og etter jobb slik at du har mindre arbeidsdag. Ellers kan du ta ulønnet perm og faren kan utsette kvoten sin frem til du har jobbet med å introdusere andre muligheter for å gi mat mens du er på jobb. 

Ulønnet perm setter kvinner i risiko. Man blir stående uten rettigheter om noe skjer. F.eks en jeg kjenner fikk kreft mens hun var hjemme med barnet som var litt over året. Med operasjon, stråling, cellegiftkurer og utmattelse etter kreftbehandling kunne hun ikke gå tilbake til jobb som planlagt. Vips, er hun rettighetsløs og må forsørges av mannen. Hun får ikke rett til sykepenger fordi hun var i ulønnet perm da hun fikk diagnosen. Med 3 små og nykjøpt hus er det ikke greit å klare seg på 1 inntekt mye lengre enn de hadde spart til. Og hadde mannen gått fra henne hadde hun vært på sosialstønad.

Selv tjener jeg kun stykkpris for faktisk utført arbeid, og i kontortid. Dvs ammefri på 2 timer er 25% inntektstap for meg. Mannen er også selvstendig og mister inntektsgrunnlaget etter et fravæ på flere måneder.

Hvis mannen må ta flere måneder perm, nekter han å få flere barn. Hvilket også vel blir resultatet for mange familier som ikke har ordinære ansettelsesforhold.

Anonymkode: 410f0...250

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Maribh88 skrev:

Dette var usaklig:) Regjeringen begrunner tredelingen med likestilling. Jeg syns de undervurderer fedrene, familiene som enhet og den biologiske ammingen. Tror de ikke far evner å ta ansvar både med barn og andre ting på hjemmebane sett bort i fra perioden med foreldrepenger?

Jeg synes i utgangspunktet dette kunne vært opp til hver enkelt familie (Hater dette jævla overformynderiet!) .  Men, siden staten har bestemt at far skal ha en del av permisjonen burde han i alle fall få betalt ut fra sin egen inntekt og ikke mors!!  

Anonymkode: ce21b...632

• Liker 5
Skrevet
10 timer siden, Maribh88 skrev:

Regjeringen innfører snart tredeling av foreldrepermisjonen, dvs mer tvang og mindre selvbestemmelsesrett.

Les mer og signer her:

https://www.opprop.net/la_familiene_beholde_bestemmelsesretten_til_fodselspermisjonsfordeling

http://www.underskrift.no/vis/7244

SUPERT om du deler =)

Foreldrepermisjon er vel strengt tatt ikke tvang, men en rettighet man kan benytte seg om hvis man vil.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig imot denne tredelingen. Den ville faktisk ført til så store problemer for oss at vi har valgt å vente med barn til det forhåpentligvis går tilbake til slik det er i dag. 

Anonymkode: e9186...a85

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ulønnet perm setter kvinner i risiko. Man blir stående uten rettigheter om noe skjer. F.eks en jeg kjenner fikk kreft mens hun var hjemme med barnet som var litt over året. Med operasjon, stråling, cellegiftkurer og utmattelse etter kreftbehandling kunne hun ikke gå tilbake til jobb som planlagt. Vips, er hun rettighetsløs og må forsørges av mannen. Hun får ikke rett til sykepenger fordi hun var i ulønnet perm da hun fikk diagnosen. Med 3 små og nykjøpt hus er det ikke greit å klare seg på 1 inntekt mye lengre enn de hadde spart til. Og hadde mannen gått fra henne hadde hun vært på sosialstønad.

Selv tjener jeg kun stykkpris for faktisk utført arbeid, og i kontortid. Dvs ammefri på 2 timer er 25% inntektstap for meg. Mannen er også selvstendig og mister inntektsgrunnlaget etter et fravæ på flere måneder.

Hvis mannen må ta flere måneder perm, nekter han å få flere barn. Hvilket også vel blir resultatet for mange familier som ikke har ordinære ansettelsesforhold.

Han MÅ ikke, det er en rettighet. Penger som TILBYS. Ingen som tvinger dere til å få flere barn, heller. Og man har kontantstøtte. Og man har rett på ulønnet permisjon. Og det finns barnehager og dagmammaer. Og han (og du) kan ta hele petiodene gradert. Eller utsette. Og du får altså kun 30 uker betalt, buhu. Jammen er den slem, den fæle staten som betaler det. Også de stakkars barna, da! Som kanskje MÅ tilbringe flere måneder med faren sin på dagtid. Nei og nei. Dere burde virkelig ta dere en snakk med hvilken som helst amerikaner. Eller tysker, nederlender, polakk eller italiener.

Anonymkode: a3645...7ae

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Et tenkt eksempel:

Mor jobber 50% og tjener 250 000 i året. Far jobber 100% og tjener 1 000 000 i året. Fordi mor kun jobber 50%, har ikke far rett på mer enn 50% lønn i permisjonen. Hvis far skal ta ut sin del av permisjonen, taper han nærmere 150 000 kr fordi han ikke er likestilt med mor når det gjelder opptjeningsrett. Da sier det seg selv at mor tar ulønnet permisjon for å tape minst mulig og tar dermed en stor risiko hvis hun skulle bli syk. (Viktig å tegne forsikring når man tar ulønnet permisjon). 

Poenget mitt er at når man legger føringer for hvordan permisjonen skal fordeles, må både mor og far ha likt utgangspunkt, dvs selvstendig opptjeningsrett av foreldrepenger. Slik det er i dag, er far prisgitt mors arbeidsevne for å kunne ta ut permisjon. 

Anonymkode: 6776e...e61

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes i utgangspunktet dette kunne vært opp til hver enkelt familie (Hater dette jævla overformynderiet!) .  Men, siden staten har bestemt at far skal ha en del av permisjonen burde han i alle fall få betalt ut fra sin egen inntekt og ikke mors!!  

Anonymkode: ce21b...632

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et tenkt eksempel:

Mor jobber 50% og tjener 250 000 i året. Far jobber 100% og tjener 1 000 000 i året. Fordi mor kun jobber 50%, har ikke far rett på mer enn 50% lønn i permisjonen. Hvis far skal ta ut sin del av permisjonen, taper han nærmere 150 000 kr fordi han ikke er likestilt med mor når det gjelder opptjeningsrett. Da sier det seg selv at mor tar ulønnet permisjon for å tape minst mulig og tar dermed en stor risiko hvis hun skulle bli syk. (Viktig å tegne forsikring når man tar ulønnet permisjon). 

Poenget mitt er at når man legger føringer for hvordan permisjonen skal fordeles, må både mor og far ha likt utgangspunkt, dvs selvstendig opptjeningsrett av foreldrepenger. Slik det er i dag, er far prisgitt mors arbeidsevne for å kunne ta ut permisjon. 

Anonymkode: 6776e...e61

Far leverer da inntektsopplysninger selv, fedrekvoten og eventuell fellesperiode far tar ut blir beregnet ut fra han har i inntekt og ikke hva mor har. Er far selvstendig blir det vanligvis beregnet ut fra de siste tre år. Dersom mor bare jobber 50% kan ikke far ta ut mer enn 50% fellesperiode, men kan da kanskje jobbe 50%. I fedrekvoten er de ikke krav til at mor må være i aktivitet.

Inntekt over 6G teller ikke med i utregningen, og feriepenger tjener man bare opp de første 12/15 ukene.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke meg du spurte, men jeg tillater meg å gi et tips om at du starter en time senere og slutter en time tidligere, og pumper ut litt til midt på dagen. Selv om utviklingen til fast føde kan gå i rykk og napp, og det som er problematisk i dag ikke nødvendigvis er det i morgen.

En kollega av meg hadde en mann som kom innom midt på dagen hver dag, det funket for dem.

Du får nesten bare finne den minst dårlige løsningen for dere, og ta det derfra. Det skal nok gå seg til, folk har klart det før (moren min måtte begynne i jobb da jeg var ti uker. Det gikk, det også)

Anonymkode: 9b645...e5d

Ja det vil jo gå, Babien vil jo overleve. Men det er definitivt ikke det beste for en så liten baby som ammes. 

Det er det beste for likestillingen, men ikke for barna  

Nå var dette et fiktivt eksempel for jeg skal være hjemme med babien min til hun er 2 år. 

Anonymkode: eaaab...3be

• Liker 1
Skrevet (endret)

Han MÅ ikke, det er en rettighet. Penger som TILBYS. Ingen som tvinger dere til å få flere barn, heller. Og man har kontantstøtte. Og man har rett på ulønnet permisjon. Og det finns barnehager og dagmammaer. Og han (og du) kan ta hele petiodene gradert. Eller utsette. Og du får altså kun 30 uker betalt, buhu. Jammen er den slem, den fæle staten som betaler det. Også de stakkars barna, da! Som kanskje MÅ tilbringe flere måneder med faren sin på dagtid. Nei og nei. Dere burde virkelig ta dere en snakk med hvilken som helst amerikaner. Eller tysker, nederlender, polakk eller italiener.

Anonymkode: 

Endret av Biloba
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Outlander skrev:

Henger hun på puppen hele dagen?  Tviler. Som nevnt kan du ta 1 time ekstra før og etter jobb slik at du har mindre arbeidsdag. Ellers kan du ta ulønnet perm og faren kan utsette kvoten sin frem til du har jobbet med å introdusere andre muligheter for å gi mat mens du er på jobb. 

Jeg skal være hjemme med barnet til barnet er 2 år, så for oss er det ikke et problem.

Men mange har ikke mulighet til dette. 

Jeg hadde vært temmelig stresset om jeg skulle begynt å jobbe nå. Det er jo totalt naturstridig, å skille mor og spedbarn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som tvinges? Jeg har også mann i det private næringsliv. Han hadde null dager perm, ikke en gang en dag etter at vi kom fra klinikken. Var på jobb dagen etter fødsel også, fødte en søndag. Jeg hadde ulønnet perm i flere måneder til barnet var barnehageklart.

Et firma bare en person driver tjener iikk penger når den ene personen ikke kommer på jobb. Og da forsvinner også kundene til konkurrentene og det er lite å komme tilbake til etter endt "permisjon".

Hva om det er mor som driver enkeltmannsforetak? Da kan hun ikke ta en eneste dag permisjon hun heller da, mener du? 

Anonymkode: 20027...18b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: a3645...7ae

👏👏👏👏 

Anonymkode: 20027...18b

Skrevet

14 uker er en flott mengde for far, samtidig som den ivaretar mor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

JA til tredeling!

Anonymkode: 170b0...c2c

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Beklager vennen din :(

Men, å ha barn er et valg vi tar uansett omstendigheter.   Dere som velger å ha barn med menn som velger å jobbe over alt annet tar risikoen uansett.  Mann må ikke ha ulønnet perm..man VELGER det.  

Skrevet (endret)
12 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo totalt naturstridig, å skille mor og spedbarn. 

7-8 måned gammel barn er IKKE et spedbarnimage.png...og faren har like rett å være hjemme når babyen er såpass gammel.  Merkelig at så mange mødre verden rundt klarer å jobbe igjen noen måneder etter de føder men dere klager at du må begynne å jobbe igjen etter 7 måneder.  Rart.    

Endret av Outlander
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Outlander skrev:

7-8 måned gammel barn er IKKE et spedbarnimage.png...og faren har like rett å være hjemme når babyen er såpass gammel.  Merkelig at så mange mødre verden rundt klarer å jobbe igjen noen måneder etter de føder men dere klager at du må begynne å jobbe igjen etter 7 måneder.  Rart.    

:fnise: https://sml.snl.no/spedbarn

Spedbarn er barn i alderen 0–12 måneder. 

Anonymkode: 78c34...d30

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

:fnise: https://sml.snl.no/spedbarn

Spedbarn er barn i alderen 0–12 måneder. 

Anonymkode: 78c34...d30

Greit nok det - spedbarn for meg er nyfødt. Uansett er det ikke moren som eier barna og må være den eneste omsorger når de er 7 måneder gammel.  

Egentlig lurer jeg litt på grunnen mange av dere går fra hverandre her etter barnet er litt eldre.  Dere vil ha hele permisjon og helst ulønnet perm frem til barna er 2 år uten å dele med far. Men når barnet da er mest knyttet til deg, faren jobber seg i hjel, DA klager dere at faren ikke gjør nok, klager, krangler og til slutt gir begge opp.   Dere trenger virkelig å slippe tak litt og la fedre komme seg inn til barna...og heldigvis synes staten det er viktig og.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Outlander skrev:

Beklager vennen din :(

Men, å ha barn er et valg vi tar uansett omstendigheter.   Dere som velger å ha barn med menn som velger å jobbe over alt annet tar risikoen uansett.  Mann må ikke ha ulønnet perm..man VELGER det.  

Valg og valg, mannen fikk sparken da firmaet han jobbet i fusjonerte og omstrukturerte. Bransjen hans lå nede for telling (olje). Han var overkvalifisert for alle relevante jobber og fikk bare avslag. Å starte selvstendig er et bedre alternativ enn å gå på Nav til den rettigheten er brukt opp og så gå på sosialstønad, synes du ikke?

Jeg kunne heller ikke utsette å få barn, da jeg hadde passert midten av 30-årene og vi hadde prøvd å få barn i over ett år da mannen måtte gå fra jobben.

Når man får barn, så VELGER ihvertfall jeg å ta vare på det. Sender ikke i barnehage et barn som ikke kan krabbe engang om far ikke kan overta perm. Da tar jeg heller risikoen med å være uten arbeidsforhold selv.

Det gjorde også hun som ble kreftsyk i ulønnet perm. Samfunnet VELGER å sette disse mødrene (sjelden fedre) utenfor sikkerhetsnettet. Man kunne like gjerne valgt å lovfeste rettigheter ved alvorlig sykdom/arbeidsuførhet for f.eks samme tidsperiode som man kan ha kontantstøtte. 

Økonomien vår er vesentlig svekket pga tilpasninger til barnet, og det må selvsagt være et moment i forhold til å vurdere et barn til. Det kan jo ikke utsettes til vi har tjent opp mer, pga alder. 

Når man skal ha alle inn i samme mal, blir det vanskelig for oss som faller utenfor denne å få til å få de barna vi vil ha. Jada, vi kan la være, men vi er ikke alene om dette og fødselstallene er allerede for lave til å opprettholde folketallet.

• Liker 1
Skrevet

Begge meg og min mann er selvstendig næringsdrivende så jeg kjenner til problemstillingen, men for oss var det mer viktig han fikk tid med barna og jeg kunne begynne å jobbe litt igjen.  Sorry, men jeg fortsatt ser ikke problemet med å ta gradert permisjon slik at folk kan få ting til å gå rundt.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...