Gå til innhold

Åndelig overgrep


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du opplevd åndelig overgrep uten at du har klart å sette ord på det? Hvordan går det med deg mentalt nå? Hva skjedde for din del når du utsatt for det? Fantes det håp?

Anonymkode: d9bf5...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med åndelig overgrep? Åndelig som i, noe fra den andre siden? Noe vi ikke kan se? 

Eller MENTALT overgrep, psykisk vold? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mona123 skrev:

Hva er åndelig overgrep? 

kirker med bibelen i hånda. Aldri god nok. 

Anonymkode: d9bf5...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du psykisk mishandling? Mentalt overgrep? 

Aldri hørt om åndelig overgrep - men nei, jeg har aldri blitt voldtatt av et spøkelse, hvis det er det du mener. 

Anonymkode: ab9cb...c85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg møtte religiøse kristne som jeg aldri skulle komme borti, det har plaget meg veldig hardt at jeg vågde et sekund å stole på dem.

hadde noen sagt til meg flytt vekk der i fra, så hadde jeg gjort det. Men jeg var allerede ødelagt mentalt og psykisk ved deres kontroll og autoritet. 

Anonymkode: d9bf5...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

jeg møtte religiøse kristne som jeg aldri skulle komme borti, det har plaget meg veldig hardt at jeg vågde et sekund å stole på dem.

hadde noen sagt til meg flytt vekk der i fra, så hadde jeg gjort det. Men jeg var allerede ødelagt mentalt og psykisk ved deres kontroll og autoritet. 

Anonymkode: d9bf5...a76

Hva skjedde? Hvile typ kristne var de? 

Anonymkode: 3581a...3bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten skrive hva du mener. Det er nok ikke noe som heter åndelig overgrep, men psykisk overgrep heller. Det kan skje i visse religiøse miljøer. Fortell litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Du må nesten skrive hva du mener. Det er nok ikke noe som heter åndelig overgrep, men psykisk overgrep heller. Det kan skje i visse religiøse miljøer. Fortell litt mer.

Direkte angrep på religion og tro ser jeg... 

Anonymkode: 3581a...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er for å høre andres historie, så det gjelder ikke dere som ikke  har erfart det. 

TS

Anonymkode: d9bf5...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Direkte angrep på religion og tro ser jeg... 

Anonymkode: 3581a...3bd

Jeg har faktisk stygge eksempler å komme med. Jeg angriper ikke tro! Jeg snakker om visse religiøse miljøer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg har faktisk stygge eksempler å komme med. Jeg angriper ikke tro! Jeg snakker om visse religiøse miljøer. 

Ja, ser den men ikke ta dem alle i samme bås.

Anonymkode: 3581a...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg er for å høre andres historie, så det gjelder ikke dere som ikke  har erfart det. 

TS

Anonymkode: d9bf5...a76

Jeg har opplevd åndelig angrep. Er det noe du trenger hjelp med siden du skriver et innlegg her inne om det? 

Anonymkode: 3581a...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ser den men ikke ta dem alle i samme bås.

Anonymkode: 3581a...3bd

Jeg gjør ikke det. Jeg har opplevd og sett mye positivt også! 

Men det er visse ledere i visse miljøer som faktisk er skadelige for folk. Det er ganske skummelt hvordan et miljø kan ødelegge for noen. Om du googler opp hvilke yrker som har flest psykopater, så er predikanter på den listen. Mener ikke å skjære alle over en kam, men jeg tror nok du har hørt, sett ekle vet om noen som har blitt psykisk dårlige av visse religiøse personer.

Selv er hele familien min katolikker. Det er hovedreligionen det jeg er fra. Jeg tar litt avstand fra den. Jeg liker en del ved miljøet, for en blir fort inkludert. Men det er visse ting ved katolismen jeg virkelig ikke liker. Sier det bare så du ikke tror at jeg vil "ta" andre. For det er ikke sånn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg gjør ikke det. Jeg har opplevd og sett mye positivt også! 

Men det er visse ledere i visse miljøer som faktisk er skadelige for folk. Det er ganske skummelt hvordan et miljø kan ødelegge for noen. Om du googler opp hvilke yrker som har flest psykopater, så er predikanter på den listen. Mener ikke å skjære alle over en kam, men jeg tror nok du har hørt, sett ekle vet om noen som har blitt psykisk dårlige av visse religiøse personer.

Selv er hele familien min katolikker. Det er hovedreligionen det jeg er fra. Jeg tar litt avstand fra den. Jeg liker en del ved miljøet, for en blir fort inkludert. Men det er visse ting ved katolismen jeg virkelig ikke liker. Sier det bare så du ikke tror at jeg vil "ta" andre. For det er ikke sånn. 

 

Jeg vet egentlig hva du snakker om. Er fra en grusom slik greie selv som jeg gikk vekk i fra. Men så fant jeg noe bra derfor jeg ble litt sånn. Synd du har opplevd så mye dritt. Katolismen hjelp! Dama til presten ser ned på meg hver gang vi møtes haha. Ikke no kaste system jeg skal være med i. 

Anonymkode: 3581a...3bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd åndelig angrep. Er det noe du trenger hjelp med siden du skriver et innlegg her inne om det? 

Anonymkode: 3581a...3bd

Bare for å vite at jeg ikke er alene som har opplevd det. Fordi konsekvensen ble jeg en stor psykisk belastning. 

Hva gjorde du for å komme ut av det? 

Hvordan har du det i dag?

Har du fått nye relasjoner?

Flyttet du til en ny by?

Hvem hjalp deg fremover?

Hvilken rolle har du i dag i samfunnet?

Anonymkode: d9bf5...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene om det. Har opplevd det mye. Mer før for da viste jeg ikke hva jeg skulle gjøre med det. 

Jeg kommer fra dritten og ingen var glad i meg. Prøvd å ta livet mitt osv. Hørte stemmer. Så ting. 

Altså helt opp til deg å tro på det eller ikke det jeg skal si hjalp meg. Livet mitt var helt rævkjørt før. 

Flyttet ikke forresten for problemet er ikke her jeg bor. Jeg har hele livet lurt på hva som var meningen med livet og ønsket sterkt å vite det. Jeg har blitt fortalt at jeg kom til helvete om jeg tok selvmord men jeg var i så mye i smerter at jeg prøvde om igjen og om igjen. For jeg hadde det jo helvete på jorden alikevel osv.. Når jeg kom i midten av 20 årene hadde jeg gitt opp å kjempe for at livet mitt skulle bli bedre osv, så jeg sa til Gud som jeg trodde fantes at jeg skulle gjøre som han ville nå. Jeg sa han kunne få mitt liv for jeg ville ikke ha det mer. Den dagen... Det forandret alt. Jeg har gått en lang vei siden da og har det mye bedre nå. Jeg begynte å lese i bibelen.(Det var ekstremt vanskelig i begynnelsen. Viktig å gjøre i ens eget tempo). Be til Gud. Den som søker Gud skal bli lønnet. Det står i bibelen. Gud lyver ikke. Jeg er for en gangs skyld glad nå i dag. Jeg ante ikke hva glede var før for jeg hadde blitt så negalisjert av oppveksten. 

Jeg går ikke i noen menighet i dag. Det går ikke for meg ettersom med min bakgrunn blir det krasj. Kanskje en dag i fremtiden. Men man trenger ikke å gå i menighet for å leve et liv med Jesus!  

Og den dagen jeg gav livet mitt i Gud sine hender ble jeg helbredet fra en av de største plagene mine. Jeg slet med mye annet og som har blitt helbredet etter som tiden har gått. (er mye ting igjen enda som PTSD) Det er egentlig helt sykt hvor langt jeg har kommet på så kort tid. 

Håper det ga svar på noe av det du lurte på? 

Jeg synes det er vanskelig å svare på spørsmålet ditt når jeg ikke vet hva det er du må komme deg ut av. Bare spørr meg mer om jeg var uklar eller om det er noe mer du lurer på. 

Anonymkode: 3581a...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...