Gå til innhold

Vedlikeholdsfrie materialer ved nybygg

Fremhevede innlegg

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Vi skal totalrenovere huset, og tenker å gjøre det mest mulig vedlikeholdsfritt. Har tenkt litt på sibirsk lerk og betong ute, betonggulv, og corian benkeplate på kjøkken. Har noen her gode råd og erfaringer? Ønsker samtidig mest mulig naturmaterialer.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare vær obs på at det ikke er noe som er helt 100% vedlileholdsfritt. Noe vedlikehold må man alltid påregne, men intervallene er gjerne nokså lange med såkalte vedlikeholdsfrie produkter. 

Vi har byttet til royalimpregnert kledning på vårt hus, er sjeleglad for å slippe malejobb. Angrer litt på at vi ikke valgte alu-vinduer, men vi hadde ikke råd. Har vanlig laminert tre. Ville ikke valgt pvc, det blir fort stygt hvis man bor steder med mye vær eller mye forurensing. 

Betonggulv må vedlikeholdes og impregneres eller behandles på annet vis, kanskje spesielt på kjøkken. Ville nok ha valgt laminat selv, men gulv inne tenker jeg i stor grad handler om smak og behag. Man får ikke noe som er helt vedlikeholdsfritt og holder seg fint i 20 år uansett tror jeg. 

Corian benkeplate ønsker jeg meg selv, men har skjønt at den må poleres eller pusses eller noe med jevne mellomrom? 

Anonymkode: c17fa...5ba

Gjest Geirfuglen
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare vær obs på at det ikke er noe som er helt 100% vedlileholdsfritt. Noe vedlikehold må man alltid påregne, men intervallene er gjerne nokså lange med såkalte vedlikeholdsfrie produkter. 

Vi har byttet til royalimpregnert kledning på vårt hus, er sjeleglad for å slippe malejobb. Angrer litt på at vi ikke valgte alu-vinduer, men vi hadde ikke råd. Har vanlig laminert tre. Ville ikke valgt pvc, det blir fort stygt hvis man bor steder med mye vær eller mye forurensing. 

Betonggulv må vedlikeholdes og impregneres eller behandles på annet vis, kanskje spesielt på kjøkken. Ville nok ha valgt laminat selv, men gulv inne tenker jeg i stor grad handler om smak og behag. Man får ikke noe som er helt vedlikeholdsfritt og holder seg fint i 20 år uansett tror jeg. 

Corian benkeplate ønsker jeg meg selv, men har skjønt at den må poleres eller pusses eller noe med jevne mellomrom? 

Anonymkode: c17fa...5ba

Tusen takk for fine betraktninger! Har sett en del på møre rojal, ser veldig fint ut! 

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Og greit å presisere dette med vedlikeholdsfritt vs mindre vedlikehold. Er mer dette med at vi har panel ute og parkett inne, og vi har ikke engang rukket å pusse opp hele huset før vi føler at vi må begynne på nytt igjen. Så hvis vi kan minimere tiden vi bruker på å holde huset i grei stand, hadde det vært innmari digg! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...