Gå til innhold

Stoffskiftemedisiner og vekt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke sant. Det som er sant er at der er mange tullete damer som er personlig overbevist om at de har lavt stoffsskifte selv om alle blodprøver motstrider det. Da nekter legen å gi dem medisin for en sykdom de ikke har, for å ikke skade sin pasient (og miste jobben pga feilbehandling).

Anonymkode: 88270...df7

Nå har jo jeg påvist lavt stoffskifte og legen foreskrev Levaxin. Så jeg er ikke en av de damene. Men legen vil ikke gi meg alternativ medisin fordi hun sier at den ikke har dokumentert effekt. Så jeg har valget mellom å bli tjukk eller å gå ubehandlet. 

Anonymkode: 7c263...bc0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jo jeg påvist lavt stoffskifte og legen foreskrev Levaxin. Så jeg er ikke en av de damene. Men legen vil ikke gi meg alternativ medisin fordi hun sier at den ikke har dokumentert effekt. Så jeg har valget mellom å bli tjukk eller å gå ubehandlet. 

I så tilfelle hadde valget vært enkelt for min del før jeg fikk medisin. Var så syk at jeg var nærmest sengeliggende. Heller tykk enn død!

Anonymkode: 958f0...575

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke sant. Det som er sant er at der er mange tullete damer som er personlig overbevist om at de har lavt stoffsskifte selv om alle blodprøver motstrider det. Da nekter legen å gi dem medisin for en sykdom de ikke har, for å ikke skade sin pasient (og miste jobben pga feilbehandling).

Jo, det er 100% sant! 

Anonymkode: 1c784...98c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme her- heller tykk en død. Eller akuratt nå- heller dø enn denne sykdommen. 

Anonymkode: d8df5...ca6

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes problemstillingen tykk og Levaxin er interessant. Men det store spørsmålet er hva som kommer av hva, eller høna og egget vurderinger. Uansett, stoffakiftesykdom er en sykdom fra en viss plass.

Kan noen opplyse mer om hvordan alternativ thyroxinmedisin er mulig å få tak i og hva den koster i forhold til normalt bruk? 

Jeg ser på felleskatalogen at den medisinen som ble nevnt tidligere i tråden finnes på registreringsfritak. Dermed er den ikke utelukkende en "Balderklinikk-medisin". 

Anonymkode: 70d40...ae2

AnonymBruker
Skrevet

Du får natur thyroid/efra/armour fra endokrinolog. Man må ha henvisning. Det er ikke «alternativ, balderklinikk med». Begynner på det selv nå. Natur thyroid er billigst- de andre er dyre. 

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har sett damer med tsh over hundre, og ft4 på langt under ref, ft3 ikke målt. Likevel har noen faktisk fått beskjed av legen om å se an. 

Her er det midlertidig snakk om at ts sin lege ikke vil skrive ut medisin som er laget av frysetørret kjertel av svint, fordi det ikke har effekt. Det er regelrett feil. De inneholder hormoner, og har effekt. 

Man trenger verken oppsøke endokrinolog eller balderklinikken. Fastlegen kan skrive ut dersom pasienten ikke oppnår tilfredsstillende effekt ved bruk av levaxin. 

Anonymkode: ae18e...aa8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett damer med tsh over hundre, og ft4 på langt under ref, ft3 ikke målt. Likevel har noen faktisk fått beskjed av legen om å se an. 

Her er det midlertidig snakk om at ts sin lege ikke vil skrive ut medisin som er laget av frysetørret kjertel av svint, fordi det ikke har effekt. Det er regelrett feil. De inneholder hormoner, og har effekt. 

Man trenger verken oppsøke endokrinolog eller balderklinikken. Fastlegen kan skrive ut dersom pasienten ikke oppnår tilfredsstillende effekt ved bruk av levaxin. 

Jeg leste litt om dette i natt. Der så jeg at "kjertelmedisin" ble brukt fra man skjønte hva stoffakiftesykdom var og hvordan det kunne behandles fra slutten av 1800 tallet (1891?) Og frem til tidlig på 1970 tallet. Så at denne medisinen ikke har effekt må jo da være tull. Men der brukes ikke bare kjertel av svin men også av andre dyr fordi mange ikke skal bruke produkter fremstilt av svin. Så diskusjonen om effekt mener jeg vi kan legge død. 

Det jeg tidligere har lest som er hovedgrunnen til at man vil bort fra naturlig fremstilt Thyroxinmedisin er at man er redd for smitte fra dyr til menensker. Og den diskusjonen kan jeg forstå. (En annen diskusjon er jo legemiddelindustrien.)

Det interessante er jo om vi kan gå ned i vekt ved å bytte medisin, og uten å blakke oss på medisinen vi er avhengig av for å overleve. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du får natur thyroid/efra/armour fra endokrinolog. Man må ha henvisning. Det er ikke «alternativ, balderklinikk med». Begynner på det selv nå. Natur thyroid er billigst- de andre er dyre. 

Kan du kjelpe med eksakt pris for en boks eller for en måneds bruk på de ulike produktene du kjenenr til? 

Jeg tenker å ta temaet opp med fastlegen min når jeg har time senere i måneden. 

AnonymBruker
Skrevet

Om det er vanskelig å få tak i thyroid kan du be om å få teste en liten mengde liothyronin (T3). Mange blir bedre av det. Sier egentlig seg selv siden kjertelen produserer en liten mengde T3. Så hvorfor man kun gir levaxin (T4) som standardbehandling forstår jeg ikke. 

Jeg går på både levaxin og liothyronin, 

Anonymkode: 9f393...274

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er vanskelig å få tak i thyroid kan du be om å få teste en liten mengde liothyronin (T3). Mange blir bedre av det. Sier egentlig seg selv siden kjertelen produserer en liten mengde T3. Så hvorfor man kun gir levaxin (T4) som standardbehandling forstår jeg ikke. 

Hun vil ikke gi lio før min dose av Levaxin er tilpasset helt. Det kan ta opptil ett år, og da har jeg blitt overvektig. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har Liothynion i tillegg til Levaxin. Det hjalp med å få stabilisert stoffskiftet. 

Fastlegen min er spesialist på indremedisin. 

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste litt om dette i natt. Der så jeg at "kjertelmedisin" ble brukt fra man skjønte hva stoffakiftesykdom var og hvordan det kunne behandles fra slutten av 1800 tallet (1891?) Og frem til tidlig på 1970 tallet. Så at denne medisinen ikke har effekt må jo da være tull. Men der brukes ikke bare kjertel av svin men også av andre dyr fordi mange ikke skal bruke produkter fremstilt av svin. Så diskusjonen om effekt mener jeg vi kan legge død. 

Det jeg tidligere har lest som er hovedgrunnen til at man vil bort fra naturlig fremstilt Thyroxinmedisin er at man er redd for smitte fra dyr til menensker. Og den diskusjonen kan jeg forstå. (En annen diskusjon er jo legemiddelindustrien.)

Det interessante er jo om vi kan gå ned i vekt ved å bytte medisin, og uten å blakke oss på medisinen vi er avhengig av for å overleve. 

Kan du kjelpe med eksakt pris for en boks eller for en måneds bruk på de ulike produktene du kjenenr til? 

Jeg bruker Armor Thyroid og har fått et nytt liv med det. En boks med 60 mg koster da 1100 og den varer en mnd. Betaler med glede! 

Anonymkode: 1c784...98c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noe fjas og tull. Vekten øker ikke av levaxin. At man får matlysten tilbake- ja. Inntak/ uttak av kcal gjelder også oss. Og man kan ikke «slutte» på levaxin. Har man hypotyreose- så har man. Prøv å få tillegg av lio om du mangler t3(eller natur thyroid).

Joda det kan den. jeg passet ekstremt godt på da jeg gikk på levaxin. Gikk likevel opp, forstå det den som kan. Legen sier det er en bivirkning for mange med levaxin. 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fastlege kan skrive ut, men mange vil ikke. Du får den ikke på blå resept og den er relativt dyr.

Anonymkode: cbb09...3fc

helt sant. min fastlege vil ikke, endokrinologen vil. Har og prøvd armour, men selvom den var gull, er den svindyr. Har og fått thryoid og armour av privatlege. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min lege vil ikke fordi hun sier at medisinen ikke har effekt. 

Hjelpes så lite oppdatert....som de fleste fastleger. De har ikke peiling. Det er beste medisinene jeg har prøvd.

Jeg har jo skrevet at jeg spiser som før. Siden det har skjedd to ganger tidligere, har jeg denne gangen loggført alt jeg har spist den uka jeg la på meg 2 kilo. Har ikke harr dårlig matlyst tidligere, så det er ingenting som kan "komme tilbake". Sist gang jeg gikk på Levaxin, måtte jeg legge meg på rundt 600 kalorier daglig for å holde vekta. Men etter 3 uker med sult ga jeg opp og sluttet heller med medisinen. 

Jupp, kjenner meg igjen. Helt naturlig når man går på levaxin.

Jeg har engasjert meg litt i et lokallag i stoffskifteforbundet. Merkelig nok blir ikke alle bivirkningene man melder inn på levaxin registrert.. Mange melder om bivirkninger. 

Selv gikk jeg ned 15 kg uten å endre kosthold da jeg byttet fra levaxin til Armour Thyroid. Ble også mindre deppa, mer konsentrert, og ble kvitt leddsmerter. 

jeg også . Gikk lett ned i vekt på armour, også på thyroid erfa.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt armour over flere år. betaler 1200 for en boks som varer (for meg) en måned. det er skamdyrt. gikk over til thryoid erfa og betaler ca 300 for en boks som varer en måned. helt ok og funker gull :) bruker også lio tilskudd, ikke mye, men litt fordi jeg trenger ekstra t3. ved strevsomme perioder kan jeg bruke noe ekstra lio og kjenne at det gir ekstremt god effekt.

i følge meg, som har hatt hypo siden 2008, så er levaxin noe dritt. ja takk til det naturlige (ndt)

lykke til :)

Anonymkode: 84b34...0da

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Armour Thyroid. Pris kommer an på hvor mye du trenger. Jeg har ikke kjertel/egenproduksjon, så for meg koster dette nærmere 2000 kr hver måned. 

Selvsagt skulle jeg ønske deg var på blå resept! Uten hadde jeg sannsynligvis vært ufør. Nå jobber jeg 100%, er frivillig på røde kors, og tar enkeltfag på universitetet. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker Armour Thyroid. Pris kommer an på hvor mye du trenger. Jeg har ikke kjertel/egenproduksjon, så for meg koster dette nærmere 2000 kr hver måned. 

Selvsagt skulle jeg ønske deg var på blå resept! Uten hadde jeg sannsynligvis vært ufør. Nå jobber jeg 100%, er frivillig på røde kors, og tar enkeltfag på universitetet. 

Men hvordan er det å søek individuell refusjon fra Helfo på den alternative medisinene, altså ikke Levaxinen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...