Gå til innhold

Øvelseskjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor må svære trailere og andre biler ligge langt oppi rumpa på meg når jeg øvelseskjører? Og ja jeg holder fartsgrensa, ligger aldri under.

Liker de å skremme nybegynnere, eller ?

Anonymkode: 1a114...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lær deg å slippe folk forbi, kjør inntil første bussholdeplass.

Anonymkode: 4bc2b...8b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lær deg å slippe folk forbi, kjør inntil første bussholdeplass.

Anonymkode: 4bc2b...8b9

Jeg gjør det, av og til, men kan ikke gjøre det hele tiden.

Jeg lurer mer på grunnen til at de gjør det?

Anonymkode: 1a114...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må svære trailere og andre biler ligge langt oppi rumpa på meg når jeg øvelseskjører? Og ja jeg holder fartsgrensa, ligger aldri under.

Liker de å skremme nybegynnere, eller ?

Anonymkode: 1a114...111

De holder på slik med alle, de som har denne idiotiske vanen. Sett på nødblinken for å signalisere at de er farlig nære deg dersom du må bråbremse.

Anonymkode: 3fca4...782

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk gjør sånt uansett om du øvelseskjører eller ikke. Ja, det er irriterende og skremmende men det er en del av å kjøre bil dessverre. Du må enten slippe dem fordi eller velge å ignorere dem, de kommer ikke til å bli noe bedre. Hvis jeg har god sikt bruker jeg av og til å slakke kraftig opp bare for å gjøre et poeng ut av det, men det er jo ikke akkurat en god eller fornuftig løsning på problemet, selv om det kjennes bra ut der og da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor må svære trailere og andre biler ligge langt oppi rumpa på meg når jeg øvelseskjører? Og ja jeg holder fartsgrensa, ligger aldri under.

Liker de å skremme nybegynnere, eller ?

Anonymkode: 1a114...111

For det første, så er det neppe sant at du «aldri ligger under». De fleste som øvelseskjører, vipper fra å ligge litt over fartsgrensen - til å ligge 10 - 15 under. Motbakke? Faller 10km/timen. Sving? Uff da må jeg bremse.. ligger plutselig 20 under. Treeegt ut av kryss og rundkjøringer.

Det irriterer trafikken bak noe voldsomt.

For det andre, bleh.

Anonymkode: 948ae...b64

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første, så er det neppe sant at du «aldri ligger under». De fleste som øvelseskjører, vipper fra å ligge litt over fartsgrensen - til å ligge 10 - 15 under. Motbakke? Faller 10km/timen. Sving? Uff da må jeg bremse.. ligger plutselig 20 under. Treeegt ut av kryss og rundkjøringer.

Det irriterer trafikken bak noe voldsomt.

For det andre, bleh.

Anonymkode: 948ae...b64

Jeg har oppkjøring om en uke, så jeg holder ikke på slik du beskriver.

Anonymkode: 1a114...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må svære trailere og andre biler ligge langt oppi rumpa på meg når jeg øvelseskjører? Og ja jeg holder fartsgrensa, ligger aldri under.

Liker de å skremme nybegynnere, eller ?

Anonymkode: 1a114...111

Jeg opplever at 10 prosent tar hensyn til SKOLE eller L når man kjører. 10 prosent blir provosert og oppfører seg verre og 80 kjører som normalt.

Slipp forbi folk.

Husk at speedometeret på biler ligger noen prosent under riktig fart (5-6 eller noe) mens lastebiler må ha nøyaktig speedometer. Så selv om du ser 80 kan lastebilen se at det er under fartsgrensen. Kombiner det med at de får bedre betalt hvis de er raskere så er oppførselen ganske forståelig.

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det, av og til, men kan ikke gjøre det hele tiden.

Jeg lurer mer på grunnen til at de gjør det?

Anonymkode: 1a114...111

Hvorfor kan du ikke gjøre det hele tiden? Det koster ingenting og tar minimalt med tid. Jeg kjørte 2 kilometer i dag, jeg slapp forbi en kødd i en Range Rover som lå for nært. En idiot bak meg kan bety nakkesleng eller andre alvorlige personskader. Er han foran meg er han ikke mer enn irritasjon. 

Lærte ikke trafikklæreren din om interessemotsettninger? Når man kjører lastebil er det lønnsomt å kjøre fort (fort nok til å få bot, ikke fort nok til å miste lappen). Man må rekke ferger, og man kan få bonuser for raskere kjøring. Enkelte har X antall turer og får dra hjem tidligere hvis de kjører fort. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har oppkjøring om en uke, så jeg holder ikke på slik du beskriver.

Anonymkode: 1a114...111

Jeg opplever selv lastebiler som ligger et halvt sekunder bak meg (selv når jeg kjører i fartsgrensen ifølge mitt speedometer og har jevn fart). De gjør dette for å presse seg forbi, for å tjene mer eller for å jobbe mindre. Det eneste fornuftige da er å slippe dem forbi eller senke farten rolig til avstanden er trygg. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg opplever at 10 prosent tar hensyn til SKOLE eller L når man kjører. 10 prosent blir provosert og oppfører seg verre og 80 kjører som normalt.

Slipp forbi folk.

Husk at speedometeret på biler ligger noen prosent under riktig fart (5-6 eller noe) mens lastebiler må ha nøyaktig speedometer. Så selv om du ser 80 kan lastebilen se at det er under fartsgrensen. Kombiner det med at de får bedre betalt hvis de er raskere så er oppførselen ganske forståelig.

 

Hvorfor kan du ikke gjøre det hele tiden? Det koster ingenting og tar minimalt med tid. Jeg kjørte 2 kilometer i dag, jeg slapp forbi en kødd i en Range Rover som lå for nært. En idiot bak meg kan bety nakkesleng eller andre alvorlige personskader. Er han foran meg er han ikke mer enn irritasjon. 

Lærte ikke trafikklæreren din om interessemotsettninger? Når man kjører lastebil er det lønnsomt å kjøre fort (fort nok til å få bot, ikke fort nok til å miste lappen). Man må rekke ferger, og man kan få bonuser for raskere kjøring. Enkelte har X antall turer og får dra hjem tidligere hvis de kjører fort. 

Jeg opplever selv lastebiler som ligger et halvt sekunder bak meg (selv når jeg kjører i fartsgrensen ifølge mitt speedometer og har jevn fart). De gjør dette for å presse seg forbi, for å tjene mer eller for å jobbe mindre. Det eneste fornuftige da er å slippe dem forbi eller senke farten rolig til avstanden er trygg. 

 

Lastebiler og større biler er et mareritt å ha bak, særlig for oss som har opplevd å bli påkjørt av slike tullinger. Yrkesjåfører er også ofte innblandet i ulykker med påkjørsel bakfra, og bør begynne å skjerpe seg. 

De kan uansett fart ikke dytte bilen foran fortere frem selv om de prøver å provosere bilen foran til å kjøre fortere og langt over fartsgrensen. 

Anonymkode: 3fca4...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...