Gå til innhold

Sikksakk saks


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor bruke det? Jeg forstår at det gir penere kant. Men må ikke stoffkanten sikres? Ser for meg at klippekanten vil forsvinne når man sikksakker over klippekanten. Eller brukes den bare på raknefrie stoffer som ull for å få pene kanter?

Anonymkode: 8d800...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du at jeg anbefalte sikksakksaks i en annen tråd? 

Før man fikk eller fikk økonomi til å kjøpe symaskiner med sikk sakk, så kom sikksakksaksene. 

Du kan ikke bruke de saksene på elastisk stoff. Men på bomullsstoff eller andre faste og uelastiske stoff til klær som ikke skal brukes og vaskes mye er disse ok. 

Men da er grunnreglene om 2 cm sømrom viktig. Enten klipper du stoffet ut av mønsteret med saken eller så sikksakk klipper du etter at du har brukt vanlig saks. Det er også viktig at du da har regulert mønsteret etter ferdig plaggs kroppsmål før su klipper ut mønsteret, ellers blir sømrommet lett for knapt om du må sy ut. 

Sikk sakk på symaskinen er en velsignelse så vi slipper å holde på slik de gjorde før 2. verdenskrig og i etterkrigsårene. 

Anonymkode: 26603...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du at jeg anbefalte sikksakksaks i en annen tråd? 

Før man fikk eller fikk økonomi til å kjøpe symaskiner med sikk sakk, så kom sikksakksaksene. 

Du kan ikke bruke de saksene på elastisk stoff. Men på bomullsstoff eller andre faste og uelastiske stoff til klær som ikke skal brukes og vaskes mye er disse ok. 

Men da er grunnreglene om 2 cm sømrom viktig. Enten klipper du stoffet ut av mønsteret med saken eller så sikksakk klipper du etter at du har brukt vanlig saks. Det er også viktig at du da har regulert mønsteret etter ferdig plaggs kroppsmål før su klipper ut mønsteret, ellers blir sømrommet lett for knapt om du må sy ut. 

Sikk sakk på symaskinen er en velsignelse så vi slipper å holde på slik de gjorde før 2. verdenskrig og i etterkrigsårene. 

Anonymkode: 26603...3ef

Takk for svar. Nei så ikke at du anbefalte det, skal sjekke nå. Er denne tråden også på hobby og fritid?

Ok så disse saksene er egentlig istede for å sikk- sakke.



 

Anonymkode: 8d800...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Nei så ikke at du anbefalte det, skal sjekke nå. Er denne tråden også på hobby og fritid?

Ok så disse saksene er egentlig istede for å sikk- sakke.



 

Anonymkode: 8d800...0bf

De kom før sikk sakk ble allemannseie på symaskinene. Men de er på ingen måte like gode som sikk sakken på maskinen. 

Jeg anbefalte sikksakksaks i tråder der det ble spurt om løsninger når symaskinen manglet sikk sakk. Om det heter sikksakksaks vet jeg ikke. Mulig det er mitt navn på disse saksene. 

https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=zikk+zakk+scizor&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xzikk+zakk+.TRS0&_nkw=zikk+zakk+scissors&_sacat=0

Anonymkode: 26603...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De kom før sikk sakk ble allemannseie på symaskinene. Men de er på ingen måte like gode som sikk sakken på maskinen. 

Jeg anbefalte sikksakksaks i tråder der det ble spurt om løsninger når symaskinen manglet sikk sakk. Om det heter sikksakksaks vet jeg ikke. Mulig det er mitt navn på disse saksene. 

https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=zikk+zakk+scizor&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xzikk+zakk+.TRS0&_nkw=zikk+zakk+scissors&_sacat=0

Anonymkode: 26603...3ef

Ja det gir mening.

Sikksakk saks blir brukt. Jeg googlet det og det kom mange treff på det, så det heter nok det på norsk iallfall. 

Er nok best å sikksakke ja.

Jeg har ny maskin og overlock. Men elsker min gamle symaskin fra 50 tallet. Men den har sikksakk :-)

Anonymkode: 8d800...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det gir mening.

Sikksakk saks blir brukt. Jeg googlet det og det kom mange treff på det, så det heter nok det på norsk iallfall. 

Er nok best å sikksakke ja.

Jeg har ny maskin og overlock. Men elsker min gamle symaskin fra 50 tallet. Men den har sikksakk :-)

Anonymkode: 8d800...0bf

Da har du en gammel luksusmaskin :ler:

Symaskiner var obligatorisk i de fleste hjem før i tiden. 

Anonymkode: 26603...3ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da har du en gammel luksusmaskin :ler:

Symaskiner var obligatorisk i de fleste hjem før i tiden. 

Anonymkode: 26603...3ef

Ja virkelig en skatt den der. Syr nydelige sømmer og ser ny ut. Og den tar seg av alle syjobber de nye maskinene kneler over. Den spar seg gjennom ull, skinn og lær og maler som en katt. Jeg bare elsker den. 

Anonymkode: 8d800...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikksakksaks er for spesielt interesserte. Det kan være raskere å klippe sikksakk fremfor å kaste over sømmene om man skal sy noe som ikke skal vaskes, som kostymer, eller om man skal lage et mønster selv (designe ved hjelp av sybyste), ved å lage en modell i et billig stoff, for så å sprette opp igjen og bruke delene som mønster.

Den brukes også for å lage stoffprøver.

Jeg har hatt min i 20 år og brukt den noen (veldig) få ganger.

Anonymkode: 386bc...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikksakksaks er for spesielt interesserte. Det kan være raskere å klippe sikksakk fremfor å kaste over sømmene om man skal sy noe som ikke skal vaskes, som kostymer, eller om man skal lage et mønster selv (designe ved hjelp av sybyste), ved å lage en modell i et billig stoff, for så å sprette opp igjen og bruke delene som mønster.

Den brukes også for å lage stoffprøver.

Jeg har hatt min i 20 år og brukt den noen (veldig) få ganger.

Anonymkode: 386bc...911

Ts her, takk for svar. Jeg ser den har begrenset verdi for meg også. Det eneste er at jeg av og til lager mine egne mønster, da hadde det vært ok å slippe å kaste over. 

Anonymkode: 8d800...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...