Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gitt 900 000,- i egenkapital, han har gitt 200 000,-

Leiligheten skal stå 50/50 på oss begge. 

Hvor mange prosent av lånet skal han da betale for at det skal bli rettferdig? Han har foreslått at han betaler 10 000 (inkl. felleskostnader og strøm/Internett/forsikring) og jeg 6000,-. 

Tusen takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har valgt å ta opp et lån hver siden vi også hadde ulik egenkapital. Eier 50% begge to, mens mitt lån er mye lavere (siden jeg hadde større EK). 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde forskjellig eierbrøk da vi kjøpte vår første leilighet, og en detaljert samboeravtale. Etterhvert fikk han råd til å kjøpe en større andel, og da endret vi eierbrøken 50/50. 

Anonymkode: d5885...920

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg tror egentlig ikke han får lån siden han bare har 200 000 i EK :(

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye er lånet? Han skal jo betale ned 700000 mer av lånet enn deg. Det er mye i forskjell. Tror kanskje det burde bli at du eier mesteparten av leiligheten og at han må kjøpe seg mer og mer inn pr år ved å betale mer. 

Anonymkode: bdd38...234

• Liker 2
Skrevet

Lånet er 2.700.000 :)

Skrevet

Hans del av lånet blir ca 63 % (62,96....) Hade det bara varit lånet ni betalade så hade 6 000 och 10 000 blivit ganska riktig procent. 

Men fellesutgifter och såna utgifter ändrar procenten så mitt råd är att först räkna ut hur mycket ni ska betala på lånet och sedan ta hälften var av dom andra kostnaderna. 

Som exempel kan jag visa hur det blir om era övriga kostnader är  10 000/månad och lånet 6 000/ månad. 

Du betalar då bara 1 000( ca 16,6 %) på lånet. 

Samma exempel när övriga kostnader är 5 000.

Då betalar du 3 500 på lånet (ca 31.8%).

AnonymBruker
Skrevet

Et lån på 2.7mill er ca 12tusen i mnd dett skal da du betale 4000 av. Pluss halvparten av felleskostander, strøm ,tv, internett. Tror jeg blir sånn ca rett. 

Anonymkode: bdd38...234

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, MissAlba skrev:

Hvor mange prosent av lånet skal han da betale for at det skal bli rettferdig? Han har foreslått at han betaler 10 000 (inkl. felleskostnader og strøm/Internett/forsikring) og jeg 6000,-. 

Dette bruker du noen tusenlapper på å få satt opp hos en advokat. Samtidig får dere satt op en samboeravtale og testamenter slik at ikke den ene blir nødt til å flytte dersom den andre skulle dø. Uten testament arver foreldre og søsken. 

Alternativet er å gifte seg, men uten barn vil også foreldre og søsken kunne ha arverett foran ektefelle, noe få kjenner til. 

Selvfølgelig man regner ikke med å dø i ung alder, men i gen har forsikringer mot å skulle dø uansett alder. 

Anonymkode: 47b21...32f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, MissAlba said:

Hva gjør du når det blir brudd om ett år, og din da ekssamboer står som eier av halve leiligheten? Da har du gitt ham rundt regnet 300.000 (avhengig av nedbetalingsrate).

Anonymkode: 6badc...759

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør du når det blir brudd om ett år, og din da ekssamboer står som eier av halve leiligheten? Da har du gitt ham rundt regnet 300.000 (avhengig av nedbetalingsrate).

Godt poeng. Det tenkte jeg advokaten skulle få ta seg av i samboerkontrakten. Men ts skal vel leve lykkelig med samme partner resten av livet :klo:

Anonymkode: 47b21...32f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde ulik eierandel. Han eide mer enn meg pga mer egenkapital, mens delen som ble belånt hadde vi 50/50. Det fungerte fint. 

Anonymkode: 39f33...52c

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi hadde ulik eierandel. Han eide mer enn meg pga mer egenkapital, mens delen som ble belånt hadde vi 50/50. Det fungerte fint. 

Anonymkode: 39f33...52c

Han syntes sikkert at det fungerte fint at du betalte for ham, men nei, dette er ikke noe som fungerer fint. Jeg forstår det her som om dere betalte 50/50 på lånet, mens eierandelen var fastsatt utifra egenkapitalen.

Hvis vi for enkelhets skyld tenker at han hadde en million i egenkapital og du en halv, og dere kjøpte en bolig til fire millioner, der han hadde eierandel 2/3 og du 1/3, så har du betalt totalt 500.000 pluss 1.250.000 når lånet er nedbetalt (rentene ikke medregnet). Det tilsier at du skal eie 1.750.000/4.000.000 = 43.75% og ikke 1/3, altså etter nedbetalingen.

Problemet her er at den egentlige eierandelen endrer seg over tid, mens lånet blir nedbetalt, mens det i tinglysningen står den opprinnelige eierbrøken.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bare ha forskjellig eierbrøk på boligen? :klo: 

Da kan han spare opp for å kjøpe seg inn med en høyere prosentandel etter hvert. 

Anonymkode: a899b...eb5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, MissAlba said:

Lånet er 2.700.000 :)

Dersom dere tar opp hvert deres lån så vil hver av dere måtte dekke 1 350 000 hver. Du sier han har 200 000 i egenkapital, og det er bare et par tusenlapper mer enn det han trenger for at han skal ha 15% egenkapital. Så det kan godt hende han vil klare å få nok i lån. Det er en mye enklere ordning når dere vil ha 50/50 eierandel.

Siden du har 900K i egenkapital vil lånet ditt bli ganske lite, men det er jo rettferdig det.

Anonymkode: b0dac...cf6

• Liker 5
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Han syntes sikkert at det fungerte fint at du betalte for ham, men nei, dette er ikke noe som fungerer fint. Jeg forstår det her som om dere betalte 50/50 på lånet, mens eierandelen var fastsatt utifra egenkapitalen.

Hvis vi for enkelhets skyld tenker at han hadde en million i egenkapital og du en halv, og dere kjøpte en bolig til fire millioner, der han hadde eierandel 2/3 og du 1/3, så har du betalt totalt 500.000 pluss 1.250.000 når lånet er nedbetalt (rentene ikke medregnet). Det tilsier at du skal eie 1.750.000/4.000.000 = 43.75% og ikke 1/3, altså etter nedbetalingen.

Problemet her er at den egentlige eierandelen endrer seg over tid, mens lånet blir nedbetalt, mens det i tinglysningen står den opprinnelige eierbrøken.

Joda, dette går helt fint. Hvorfor du tror at de beregnet eierandel feil i utgangspunktet blir jo et annet spørsmål (ulik eierandel ved ulik egenkapital betyr ikke at eierandelen er lik andelen av egenkapitalen). 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Cezanne said:

Joda, dette går helt fint. Hvorfor du tror at de beregnet eierandel feil i utgangspunktet blir jo et annet spørsmål (ulik eierandel ved ulik egenkapital betyr ikke at eierandelen er lik andelen av egenkapitalen). 

Hvordan dette kan gå helt fint, må du nesten forklare i detalj.

Det er sikkert mulig å skrive en kontrakt som gjør at den gradvis endrete eierandelen blir tatt hensyn til ved et brudd, men jeg fikk ikke inntrykk av at det var det det var snakk om.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Cezanne said:

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan dette kan gå helt fint, må du nesten forklare i detalj.

Det er sikkert mulig å skrive en kontrakt som gjør at den gradvis endrete eierandelen blir tatt hensyn til ved et brudd, men jeg fikk ikke inntrykk av at det var det det var snakk om.

Vi har tatt utgangspunkt i at vi dekker hver vår del. Jeg eier 50% av det som ikke er dekket av hans egenkapitel. Som i vårt tilfelel er 40/60. Tallene husker jeg ikke så kan ikke komme med et konkret eksempel. Men eierandelen vår endres jo ikke selv om lånet blir mindre. Vi har jo fortsatt hver vår del av boligen.

Anonymkode: b0ad8...b19

• Liker 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar. Foreløpig betaler jeg inn 6000 i felleskonto, og han 10 000, som dekker felleskostnadene i sameiet, lånet, strøm, Internett og forsikring. 

Anonymkode: cf535...8dc

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du betaler mer egenkapital en han og eierbrørken skal være 50/50 eier han på papiret halve leiligheten uavhengig av hvor mye mer du spytter inn.. så eierbrørken nå være det samme som innskuddet.

Anonymkode: 73b9b...d3e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...