Gå til innhold

Rar lukt fra kroppen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har plutselig fått en slags rar kroppslukt. Det kommer ikke fra en spesiell plass på kroppen, men fra hele kroppen 

Ingen endringer i kostholdet, ingen endring i klesvask, merker ingen andre endringer sånn kroppslig. Alt er som det vanligvis er bortsett fra denne lukten som kom nærmest over natten og har vart en ukes tid nå

Lukten er en slags søtlig lukt, litt kvalmende, men samtidig ikke en vond lukt

Noen som vet hva dette kan komme av? Ei venninne mente det kom av enkelte sykdommer, men hun husket ikke hvilke sykdommer eller noe mer rundt det og mente derfor jeg burde oppsøke lege snarest. Jeg derimot syns det r rart å oppsøke lege bare pga en kroppslukt

Anonymkode: 414d8...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan føler du deg?

Det kan være mye rart, metabolsk acidose og da f.eks diabetisk ketoacidose (men ved ketoacidose ville du sannsynligvis vært ganske dårlig nå) eller nyresvikt eller om du har drukket mye alkohol i det siste eller du kan få også lukt på kroppen av tarmsykdom. Har noen reagert på ånden din? Jeg tenker på om du har fått noe tarmsykdom så kan det være en lukt fra ånden din. Hvordan kjennes magen ut om du ligger og trykker på den? Er den øm? Hvor er den evt øm? I en spesifikk del eller over hele? Har du noe smerter i flankene (på sidene av ryggen midt på)? Er urinen din normal? 

Mitt hovedråd er å oppsøke lege. 

Anonymkode: b6736...752

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg som vanlig egentlig. Kanskje litt mer sliten og trøtt enn vanlig bare, og er i en periode med litt vanskelig avføring. Har fibromyalgi så de to tingene er vanlig for meg i perioder. Lukt skal derimot ikke ha noe med fibromyalgien å gjøre, så derfor jeg stusser litt over den

Min samboer syns ikke at ånden min har endret seg noe. Drikker så og si aldri alkohol. Urinen er normal. Magen er øm over hele, men sånn har jeg hatt det siden jeg var liten og har blitt sjekket ut av leger (som ikke finner noen årsak) 

Får vel kanskje ringe legen på mandag da. Føler meg så hypokonder når jeg ringer pga en lukt bare 

Anonymkode: 414d8...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diabetes.

Bestill legetime.

Anonymkode: 61b12...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Diabetes.

Bestill legetime.

Anonymkode: 61b12...1b7

Kan det komme litt sånn ut av det blå? For jeg ble nemlig sjekket for diabetes for noen få år siden og da så alt helt fint ut 

Anonymkode: 414d8...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg føltes det som diabetes kom ut av det blå for jeg følte meg helt bra, men når jeg ser tilbake på det så hadde det jo kommet snikende over ett år i hvertfall. Jeg har type 1. Gikk ned i vekt og hele tiden tørst, men det kom som sagt gradvis så for meg føltes det ikke unormalt, men mamma la merke til at jeg drakk veldig mye. 

Ikke sikkert det er det TS, men greit å sjekke at det ikke er det. Måle blodsukkeret er jo fort gjort også.

Anonymkode: f1eaf...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En slektning av meg fikk en rar lukt, helt plutselig. En rar lukt som kom spesielt når han stresset. Han fikk hjertesykom (infarkt) ett år etter at lukten dukket opp. Når den tette åren var blokket ut, så forsvant også den rare lukten. Han hadde ingen andre symptomer, uten om at han ble veldig fort sliten + denne rare lukten.

Det høres kanskje rart ut og jeg har aldri lest at lukt kan ha sammenheng med hjertehjertesykdom. Jeg har til og med spurt lege, men han visste ikke. 

Du er ikke hypokonder for det om du tar deg en tur til lege. 

 

Anonymkode: 533ba...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler meg som vanlig egentlig. Kanskje litt mer sliten og trøtt enn vanlig bare, og er i en periode med litt vanskelig avføring. Har fibromyalgi så de to tingene er vanlig for meg i perioder. Lukt skal derimot ikke ha noe med fibromyalgien å gjøre, så derfor jeg stusser litt over den

Min samboer syns ikke at ånden min har endret seg noe. Drikker så og si aldri alkohol. Urinen er normal. Magen er øm over hele, men sånn har jeg hatt det siden jeg var liten og har blitt sjekket ut av leger (som ikke finner noen årsak) 

Får vel kanskje ringe legen på mandag da. Føler meg så hypokonder når jeg ringer pga en lukt bare 

Anonymkode: 414d8...ffb

Høres ut som noe med tarmsystemet. 

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Diabetes.

Bestill legetime.

Anonymkode: 61b12...1b7

Det var da voldsomt konkret. Hvilke medisinske holdepunkter har du for å mene dette? 

Anonymkode: b6736...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En slektning av meg fikk en rar lukt, helt plutselig. En rar lukt som kom spesielt når han stresset. Han fikk hjertesykom (infarkt) ett år etter at lukten dukket opp. Når den tette åren var blokket ut, så forsvant også den rare lukten. Han hadde ingen andre symptomer, uten om at han ble veldig fort sliten + denne rare lukten.

Det høres kanskje rart ut og jeg har aldri lest at lukt kan ha sammenheng med hjertehjertesykdom. Jeg har til og med spurt lege, men han visste ikke. 

Du er ikke hypokonder for det om du tar deg en tur til lege. 

 

Anonymkode: 533ba...e78

Joda, lukt henger sammen med hjertesykdom! Så du har helt rett i det. Lukt kan også henge sammen med psyken. Det var noen som fortalte at de var i selskap der en mann hadde en fryktelig sterk ånde, som avføringslukt. Dagen etter tok mannen livet sitt. Tarmen henger sammen med psyken og omvendt. Det er ganske interessant. Det er dog ikke et vanlig symptom med lukt hverken ved hjertesykdom eller psykiske lidelser. 

Anonymkode: b6736...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som noe med tarmsystemet. 

 

Det var da voldsomt konkret. Hvilke medisinske holdepunkter har du for å mene dette? 

Anonymkode: b6736...752

Det er en kjent sak at diabetes gjør noe med lukten. I gamle dager luktet eller smakte legen på tisset ditt for å stille diagnosen.

Men det finnes flere sykdommer som forårsaker lukter... Alt som er hormonelt kan innvirke f. eks.
Jeg har selv tarmsykdom, og det lukter ikke noe annerledes enn da jeg ikke hadde det.

Jeg kan derimot lukte det når jeg har hatt angst. Lukter ikke ekkelt, men det er liksom angstlukt. Har jeg funnet ut med tiden. Kan få det av mye stress også. 

Anonymkode: 8cfe7...2ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er en kjent sak at diabetes gjør noe med lukten. I gamle dager luktet eller smakte legen på tisset ditt for å stille diagnosen.

Men det finnes flere sykdommer som forårsaker lukter... Alt som er hormonelt kan innvirke f. eks.
Jeg har selv tarmsykdom, og det lukter ikke noe annerledes enn da jeg ikke hadde det.

Jeg kan derimot lukte det når jeg har hatt angst. Lukter ikke ekkelt, men det er liksom angstlukt. Har jeg funnet ut med tiden. Kan få det av mye stress også. 

Anonymkode: 8cfe7...2ea

Som nevnt er diabetisk ketoacidose noe, men det lukter keton og da er man ikke frisk som det TS er når man har dette. 

Anonymkode: b6736...752

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som nevnt er diabetisk ketoacidose noe, men det lukter keton og da er man ikke frisk som det TS er når man har dette. 

Anonymkode: b6736...752

Det er ikke det jeg tenker på.

Anonymkode: 8cfe7...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som at vond/rar/ny lukt fra kroppen burde sjekkes opp uansett da, for der virker som at det kan komme av veldig mye rart, både ufarlige, men også ganske alvorlige ting. 

Skal ringe legen min i morgen tidlig så jeg får en time så fort det er en ledig 👍

Anonymkode: 414d8...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Som nevnt er diabetisk ketoacidose noe, men det lukter keton og da er man ikke frisk som det TS er når man har dette. 

Anonymkode: b6736...752

Mener du kanskje at det lukter aceton

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brunhilde skrev:

Mener du kanskje at det lukter aceton

Symptomer og funn som tyder på ketoacidose er tørste, magesmerter, kvalme, oppkast, hyperventilering, ketonlukt, sløret bevissthet, dehydrering, lavt blodtrykk, hurtig puls og ketoner i urin

http://legemiddelhandboka.no/Terapi/319020

Anonymkode: b6736...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lukten stemmer ikke helt overens med det jeg tenkte litt på, og det er muligens ikke så enkelt som jeg tenkte heller. Skriver det uansett.. Har du sjekket navelen din i det siste? Det kan faktisk komme en vond lukt om det har samlet seg klumper med sebum og div andre saker (lo osv) fra navelen.

Anonymkode: 59e4b...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lukten stemmer ikke helt overens med det jeg tenkte litt på, og det er muligens ikke så enkelt som jeg tenkte heller. Skriver det uansett.. Har du sjekket navelen din i det siste? Det kan faktisk komme en vond lukt om det har samlet seg klumper med sebum og div andre saker (lo osv) fra navelen.

Anonymkode: 59e4b...952

Nå måtte jeg sjekke, for det er jo ikke sted på kroppen jeg undersøker så ofte 😂 men kunne ikke se noe unormalt der egentlig. Tørt og fint

Anonymkode: 414d8...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Symptomer og funn som tyder på ketoacidose er tørste, magesmerter, kvalme, oppkast, hyperventilering, ketonlukt, sløret bevissthet, dehydrering, lavt blodtrykk, hurtig puls og ketoner i urin

http://legemiddelhandboka.no/Terapi/319020

Anonymkode: b6736...752

Du er ikke kjemiker tror jeg.

Hadde du vært det så ville du visst at aceton er den minste av ketonene, og @Brunhilde har helt rett når hun spør om du mener aceton.

En diabetiker med syreforgiftning har en ånde som lukter søtlig aceton.

Anonymkode: 78522...40a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt vaske og skyllemiddel, kjør kokvask med eddik i vaskemaskinen en gang i uka, la den stå med open dør og skuff når den ikke er i bruk.

Klær laget av nylon etc tar lett til seg lukt fra kropp og maskinen f.eks.

Skifte av årstid gir annen temperatur og kanskje kroppen din reagerer på mildvær, det er varmere om natta, osv.

Få i deg nok vann, drikk ingefær-vann(kok ingefær i vann og drikkes avkjølt)

Kontakt fastlegen.

Anonymkode: 59248...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...