Gå til innhold

Lage koldtbord selv?


Gjest LoisLane

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane

Er det gjennomførbart å lage koldtbordet (stort sett) selv, eller er det å ta seg vann over hodet?

Har laget koldtbord før til ca 30 stykker, regner vi blir omtrent dobbelt så mange i bryllupet. Hva med å bestille noe av maten, og lage det enkleste selv?

Erfaringer, anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har vært med som servitør i flere bryllup der brudeparet og deres familier har stått for matlaginga sjøl, og det har gått veldig fint hver gang!

Vi skal også lage det sjøl (har planer om å bestille råvarene hos Gilde, da flere kjente jobber der), og jeg tror ikke det byr på noen problemer.

Heller tvert om, for da får du det jo nøyaktig slik du vil!

Jeg ringte til et festlokale og undersøkte ang. priser, og middag med dessert og vin til maten kom på ca. 500,- pr pers!...

Det har i allefall ikke vi råd til med nærmere 60 gjester til maten...

Lykke til, og klem fra meg! :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

må bare kommentere det siste innlegget. Hvis man får mat med vin og dessert til 500 kroner per person, og det er et hyggelig sted, så er det faktisk billig. De fleste steder må man ut med bortimot 1000-lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har erfarenhet att laga till 30 personer så borde det gå bra med det dubbla också. Tänk bara på att delegera så mycket som möjligt under själva bröllopsdagen, det är mycket skönt att få allt serverat för sig och slippa springa till köket själv. Det är nog att oroa sig om och för ändå.

Vi hade hemlagad förrätt och varmrätt. Min svärmor hade fått fria händer utifrån våra önskemål på förrätt och varm huvudrätt. Det blev en underbar räkcoctail till förrätt och lammstek till varmrätt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :D

Det går fint an å lage koldtbordet selv til bryllupet, det gjorde vi og vi var 50 gjester tilsammen :o

Koldtbordet ble en braksuksess, fikk masse skryt for at vi ikke serverte middag, fordi det var så varmt og da var det kjempesmart meg koldtbord.

Vi hadde bryllupet vårt nå i helgen( den 10. august) og jeg angrer ikke et sekund på at vi valgte å servere gjestene koldtbord, og er kjempeglad for at jeg sto på mitt da svigerfar truet med å ikke komme hvis han fikk servert koldtbord, for å si det slik, han var en av dem som forsynte seg mest :hoho::hoho:

Det er bare en liten ting du bør huske på. Ikke bestill mat eller ingredienser til det antallet dere er, da blir det masse til overs, det fikk vi erfare :-?

Og her er listen over hvilke retter vi hadde

* Røykt laks og eggerøre

* Varmrøykt pepperlaks

* Gravlaks med sennepssaus

* Hamburgerrygg

* Hicoryskinke

* Roastbiff

* Svinestek

* Karbonader m/løk

* Kyllinglår, disse var varme, og de forsvant fort.

* Spekeskinke

* Fenalår

* Sild i diverse varianter, vi hadde tomatsild, sennepssild, sursild og rømmesild

* Grønn salat

* Potetsalat

* Waldorfsalat

* Brød og smør

Og vi bestilte det meste, men la det opp selv, og pynta fatene selv, det så skikkelig profft ut :kul:

Waldorfsalaten lagde en kollega av meg. Og grønn salat miksa vi selv.

Brød kjøpte vi hos Baker Brun i Bergen, betalte 35 kr for 1 hotelloff med 30 skiver, og det er garantert billigere enn å kjøpe brød og smør hos et cateringfirma som tar ca. 20 pr. kuvert for brød og smør :o

I alle fall, vi gjorde det meste selv, og det gikk kjempefint, med en god del hjelp fra familien.

Vi sparte uansett tusenvis av kroner på å bestille ingrediensene og lage det til selv.

Lykke til :D

Stooor klem fra en nygift og lykkelig Pludre :kul::kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkenoe problem det, vi gjorde det for noen uker siden.

Dvs at på fredagskvelden kom alle vennene våre, de fikk utlevert oppgaver å gjøre, alt var kjøpt inn og klart til å legges på fater, kun pynt som skulle kuttes.

Dette gikk som smurt å det ble kjempe lekkert.

du kan se bilder av det her:

http://foto.vg.no/fotoalbum.php?aid=68519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LoisLane

Takk for respons!

Tror jammen meg at jeg skal klare det! Har tenkt til å lage mest mulig på forhånd - bake gode brød, rundstykker o.l. og fryse ned, lage paier mm. Ellers var det en god ide å få hjelp av venner kvelden før.

Ser at mange ikke mener at koldtbord passer i bryllup, men vi ønsker en uformell stil med mange barn, minst mulig taler o.l. Synes ofte at maten kan tape seg når den skal serveres til mange på en gang. OK, brudeparet får varm mat, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde koldtbord i bryllupet vårt, men jeg ville aldri ha laget det selv.

Jeg har gjort det til barnedåp, og det var jo mye arbeid bare det!

Men vi hadde iallefall nok å gjøre dagen før vi da, om vi ikke skulle stå å lage mat også. (men jeg var inne på tanken)

Men da leide vi ett lokale, der vi måtte pynte selv. Og vi hadde mye hjelp, likavel ble vi ikke ferdige før ca 23.

Du får enkle koldtbord fra 130-150 pr person, og da kan du heller suplere med andre ting, og pynte litt selv.

Husk, du skal ikke slite deg ut heller da! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...