Gå til innhold

Migrene eller hodepine

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt en voldsom hodepine som har vart siden tirsdag. De første dagene har jeg vært så slapp og dårlig i tillegg at jeg bare har ligget inne. I går på kvelden begynte jeg å føle meg bedre, og idag trodde jeg det hadde gått over helt, men så prøvde jeg å gå til butikken og da kom det tilbake. 

Det gjør liksom vondt i hele hodet og ned i nakken. Føles varmt i hodebunnen og på ørene, så trodde først jeg hadde reagert på et hårprodukt eller noe.  Paracet hjelper ikke noe særlig, må liksom vente til det roer seg. Har ikke vært vondt konstant, men går i bølger. 

Høres dette migrene? Finnes det noe jeg kan gjøre for å lindre det?

Anonymkode: deed4...981

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Migrene varer vanligvis ikke så lenge. Det høres ut som slik jeg føler meg med angst- eller spenningshodepine. Føler du deg kvalm i tillegg? Har du fått i deg nok væske?

For meg hjelper det å skru av lysene på badet, sette meg ned i dusjen og ta en lang dusj hvor jeg fokuserer vannet på skuldrene og nakken. Det løsner opp spente muskler, og gjør ofte at hodepinen slipper. Jeg tar gjerne med en stor flaske med vann i dusjen i tillegg, og drikker den opp sakte for å være sikker på at det ikke skyldes dehydrering.

Anonymkode: 78d06...b47

Skrevet

Typisk for migrene er at det blir verre ved bevegelse, og at smerten er pulserende.  Varer opp til tre døgn. 
Dette er normalen, og det finnes selvsagt unntak. Hvis det ikke har blitt bedre over helgen kan du gjerne kontakte fastlegen din.

Kulde kan være smertelindrende. Ellers er det ikke så mye annet som hjelper dessverre, annet enn å være i ro. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Migrene varer vanligvis ikke så lenge. Det høres ut som slik jeg føler meg med angst- eller spenningshodepine. Føler du deg kvalm i tillegg? Har du fått i deg nok væske?

For meg hjelper det å skru av lysene på badet, sette meg ned i dusjen og ta en lang dusj hvor jeg fokuserer vannet på skuldrene og nakken. Det løsner opp spente muskler, og gjør ofte at hodepinen slipper. Jeg tar gjerne med en stor flaske med vann i dusjen i tillegg, og drikker den opp sakte for å være sikker på at det ikke skyldes dehydrering.

Anonymkode: 78d06...b47

Har vært kvalm ja, men ikke kastet opp. 

Har tenkt det kanskje er stress ja, siden jeg pleier å få det. Dette er mye heftigere enn hva jeg pleier å få da. Klarer liksom ikke å fokusere på noe annet. Drukket ganske mye vann også ja, så tror ikke jeg er dehydrert. 

Kan gå over om jeg bare ligger og slapper av, men så fort jeg prøver å gå ut eller lese så kommer det tilbake. Føles ut som om hodebunnen min er glovarm, og smerten sitter liksom rett under. Gjør også vondt bak nesen og ørene. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har vært kvalm ja, men ikke kastet opp. 

Har tenkt det kanskje er stress ja, siden jeg pleier å få det. Dette er mye heftigere enn hva jeg pleier å få da. Klarer liksom ikke å fokusere på noe annet. Drukket ganske mye vann også ja, så tror ikke jeg er dehydrert. 

Kan gå over om jeg bare ligger og slapper av, men så fort jeg prøver å gå ut eller lese så kommer det tilbake. Føles ut som om hodebunnen min er glovarm, og smerten sitter liksom rett under. Gjør også vondt bak nesen og ørene. 

skulle stå bak nese og øynene 

Skrevet (endret)

Migrene er jeg godt kjent med, da jeg har lidd av dette i hele mitt voksne liv (er 50 nå). I mange år hadde jeg hyppige anfall måneden gjennom og var storforbruker av migrenemedisin. Heldigvis har dette minsket til kanskje ett eller to anfall pr mnd nå som jeg er i overgangsalderen og ikke lenger har menstruasjon.

Imidlertid har jeg aldri lest at migreneanfall varer lenger enn maks tre døgn. Dette har jeg også erfart selv, at tre er maks. Så når du beskriver et forløp over så mange dager, tror jeg det må være noe annet. Du beskriver heller ikke typiske migrenetegn som svimmelhet, kvalme og synsforstyrrelser. Du skriver også at det gir seg hvis du legger deg ned og hviler en stund, og da er det garantert IKKE migrene, for det gir seg ikke!

Kanskje du brygger på noe influensa-greier?

Gå til lege neste uke hvis det ikke har gitt seg.

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...