Gå til innhold

Er norsk et spesielt vanskelig språk?

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg syns norsk kan være noe vanskelig. Jeg vokste opp tospråklig, men kan fremdeles italiensk mye bedre. Mulig fordi jeg vokste opp der da.

Har hørt av andre utlendinger at bergensk er lettest å lære. Jeg aner ikke om det er sånt da. Jeg vet heller ikke hvorfor jeg kan surre det litt til med norsk iblant. Det går mest på det muntlige, at jeg får et hjerneteppe. Da slurver jeg med å bruke engelske ord. Ikke bra, jeg vet. 

Grunnen til at bergensk kan være lettere er at de har tydelig R og ikke retroflekser som i andre deler av landet. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Pipaluk skrev:

Grunnen til at bergensk kan være lettere er at de har tydelig R og ikke retroflekser som i andre deler av landet. 

Ok. Da vet jeg det :) så det var faktisk noe i det!

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, Silfen skrev:

Det er jo rart, for nederlandsk har jo en del ord som ligner både engelsk og norsk. Tror finsk ville vært langt verre.

Kanskje hun trodde at hun ville bli kjempeflink på kort tid og måtte senke forventningene? Hun snakker veldig bra norsk i dag 

Gjest Overrasket
Skrevet

Nei, det er et veldig enkelt språk som er rett frem. Jeg kan se for meg at det verste for andre er æ, ø og å, og kanskje man opplever manglende selvtillit. Men objektivt sett er det et lett og logisk språk.

Gjest Citronella
Skrevet

Tja. Jeg har ikke norsk som morsmål, jeg har vokst opp tospråklig, med engelsk og portugisisk. Synes norsk var helt merkelig de første årene, mye på grunn av dialektene. Jeg knekte først den skriftlige koden, så den muntlige (men der er jeg fortsatt ikke så god). 

Skrevet
4 timer siden, Pipaluk skrev:

Snakket med en fra Nederland om dette. Hun syntes norsk var veldig vanskelig og syntes ikke at hun hadde noe fortrinn. 

For en kineser så vil norsk være vanskelig. Jeg lurer på om det hadde vært det samme for dem om norsk ble byttet ut med islandsk eller finsk? Hadde de brukt enda lengre tid på å komme igang der? 

Det var rart. Bortsett fra svensk og dansk skal nederlandsk være det språket som er lettest å lære for nordmenn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Pipaluk skrev:

Snakket med en fra Nederland om dette. Hun syntes norsk var veldig vanskelig og syntes ikke at hun hadde noe fortrinn. 

For en kineser så vil norsk være vanskelig. Jeg lurer på om det hadde vært det samme for dem om norsk ble byttet ut med islandsk eller finsk? Hadde de brukt enda lengre tid på å komme igang der? 

Nederlendere flest lærer norsk på sånn cirka to uker, så hun var sannsynligvis ikke særlig språkmektig.

Anonymkode: 7eeac...447

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Perelandra skrev:

Det var rart. Bortsett fra svensk og dansk skal nederlandsk være det språket som er lettest å lære for nordmenn.

Afrikaans som er forenklet nederlandsk  er visst enda enklere og likere norsk. Da slipper en også å forholde seg til kasus

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nederlendere flest lærer norsk på sånn cirka to uker, så hun var sannsynligvis ikke særlig språkmektig.

Anonymkode: 7eeac...447

Hun snakker fremdeles veldig bra norsk, selv om hun bare ble i Norge et halvt år. Så når hun først lærte det, så satt det

Endret av Pipaluk
Skrevet
2 hours ago, Overrasket said:

Jeg kan se for meg at det verste for andre er æ, ø og å, og kanskje man opplever manglende selvtillit.

Å lære lydene i et språk er barnemat – gjort på en time. Tida det tar å lære når de skal brukes, varierer veldig, fra 0 timer i finsk til uendelig i engelsk. For å uttale alle engelske stedsnavn korrekt er alle, også innfødte, helt nødt til å konsultere ordbøkene.

Problemene med norsk er først og fremst pugget av substantivenes kjønn samt bøyingsmønstrene for verb og substantiver. Men en annen ting som utlendinger stadig bommer på, er ordrekkefølgen. Ikke minst  er visst v2-regelen vanskelig å praktisere.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...