Gå til innhold

Psykisk sykdom og tatoveringer

Fremhevede innlegg

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Flere som har tatovert seg for å uttrykke en indre fight? Hva har dere tatovert og hva betyr tatoveringene?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke å ha "rett frem" tatoveringer, slik som semikolon trenden. Jeg er harry potter fan og har en enkel deathly hallows tatovering på ankelen. For de som ikke vet hvordan den ser ut, slik ser den ut;
732px-Deathly_Hallows_Sign.svg.png

For meg så har den to betydninger. 
Harry Potter - Min måte å rømme fra alt (film og bøker). På mitt tyngste så reddet det livet mitt, forklarer lengre ned. Slutten på en vanskelig tid, hvor jeg var helt alene i kampen mot meg selv. Det  representerer det ene jeg var god til i mange år, Engelsk karakteren min var 6 i muntlig og skriftlig, mens alle andre fag var maks 3, mest 2ere. Før jeg begynte å lese bøkene, så var jeg dårlig i alle fag. Lærte meg Engelsk ved å se filmene om å om igjen (Engelsk tale, norsk tekst. Så Engelsk tale og Engelsk tekst), brukte bøkene for å lære meg Engelsk osv. 

Alle rundt meg tror jeg liker Harry Potter.. og ikke mer enn det. Ingen vet hvor mye og hvor viktig det var og er for meg. På det verste så kan jeg stikke av i bøkene. Isolerer meg, spiser ikke, sover ikke, går nesten ikke på do en gang. Sitter her i mørket og leser og leser, helt til jeg er klar til å leve igjen. 

Så den hemmelige betydningen som jeg aldri forteller noe. Fordi det er privat. 
Jeg var langt nede psykisk og slet med selvmordstanker fra tidlig barneskolen. Men tanken "Om 2 år kommer det en ny bok, jeg kan ikke dø i dag" reddet meg. Det var det jeg holdt fast i.. Det symboliserer slutten på livet og tryggheten jeg hadde i bøkene. Den tanken om å holde ut litt til, kan ikke dø i dag osv. Etter siste bok og film kom ut, så kom jeg meg opp og frem, 6-7 mnd etterpå møtte jeg veggen og var nær på å ta mitt eget liv. Så ikke vitsen i å leve, hadde ingenting å holde fast i. Så jeg måtte oppsøke hjelp. Så for meg så symboliserer det at jeg overlevde det verste. Det blir litt som "herskeren over døden" at jeg eier døden og bestemmer over mitt eget liv. Depresjonen fikk ikke ta det valget, jeg bestemte om jeg skulle dø eller ikke. Så denne tatoveringer minner meg på det når ting blir tungt. 

Tror jeg har fortalt om dette før på KG.. husker ikke. Men spiller ingen rolle, da ingen der ute vet om dette. Ikke en gang psykologen. 

Anonymkode: ffa84...e87

• Liker 5
Skrevet

Jeg har flere random tatoveringer,men en av dem betyr noe spes.ift.min psyke og de problemene jeg har hatt. Det er et monogram på en måte,med forbokstaven i navnet mitt og M for mamma. Min bokstav er lysgrå ,mens M'en er sort,enden på bokstavene fletter seg inn til ett hjerte. Det er en påminnelse etter en turbulent tid med noen feil valg,at JEG og mine behov må være mer i bakgrunn,og mammapersonen må være i forgrunnen,mest tydelig. Jeg er så glad for at jeg fikk hjelp oh fant den rette veien før det fikk større konsekvenser. 

Har hatt mye morro med den da .. mange tror jo det er for MIN mamma ;) og noen tror hardnakket det var for en eks med forbokstav M. De får tro hva de vil.

Skrevet

Jeg har to tatoveringer. En svale med kirsebær og en ugle med kirsebærtre med blomster. Vil ikke forklare mer om dem, men de betyr mye for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke å ha "rett frem" tatoveringer, slik som semikolon trenden. Jeg er harry potter fan og har en enkel deathly hallows tatovering på ankelen. For de som ikke vet hvordan den ser ut, slik ser den ut;
732px-Deathly_Hallows_Sign.svg.png

For meg så har den to betydninger. 
Harry Potter - Min måte å rømme fra alt (film og bøker). På mitt tyngste så reddet det livet mitt, forklarer lengre ned. Slutten på en vanskelig tid, hvor jeg var helt alene i kampen mot meg selv. Det  representerer det ene jeg var god til i mange år, Engelsk karakteren min var 6 i muntlig og skriftlig, mens alle andre fag var maks 3, mest 2ere. Før jeg begynte å lese bøkene, så var jeg dårlig i alle fag. Lærte meg Engelsk ved å se filmene om å om igjen (Engelsk tale, norsk tekst. Så Engelsk tale og Engelsk tekst), brukte bøkene for å lære meg Engelsk osv. 

Alle rundt meg tror jeg liker Harry Potter.. og ikke mer enn det. Ingen vet hvor mye og hvor viktig det var og er for meg. På det verste så kan jeg stikke av i bøkene. Isolerer meg, spiser ikke, sover ikke, går nesten ikke på do en gang. Sitter her i mørket og leser og leser, helt til jeg er klar til å leve igjen. 

Så den hemmelige betydningen som jeg aldri forteller noe. Fordi det er privat. 
Jeg var langt nede psykisk og slet med selvmordstanker fra tidlig barneskolen. Men tanken "Om 2 år kommer det en ny bok, jeg kan ikke dø i dag" reddet meg. Det var det jeg holdt fast i.. Det symboliserer slutten på livet og tryggheten jeg hadde i bøkene. Den tanken om å holde ut litt til, kan ikke dø i dag osv. Etter siste bok og film kom ut, så kom jeg meg opp og frem, 6-7 mnd etterpå møtte jeg veggen og var nær på å ta mitt eget liv. Så ikke vitsen i å leve, hadde ingenting å holde fast i. Så jeg måtte oppsøke hjelp. Så for meg så symboliserer det at jeg overlevde det verste. Det blir litt som "herskeren over døden" at jeg eier døden og bestemmer over mitt eget liv. Depresjonen fikk ikke ta det valget, jeg bestemte om jeg skulle dø eller ikke. Så denne tatoveringer minner meg på det når ting blir tungt. 

Tror jeg har fortalt om dette før på KG.. husker ikke. Men spiller ingen rolle, da ingen der ute vet om dette. Ikke en gang psykologen. 

Den tatoveringen så jeg på en dame i går og lurte på betydningen. Noe jeg lurer på ang tatoveringer og psykisk sykdom er hvorfor ha en slik påminnelse på kroppen resten av livet og ikke heller komme seg videre og glemme denne perioden for godt?

Anonymkode: 31647...c94

AnonymBruker
Skrevet

«Whats not killing you make you only stronger».

Anonymkode: 79c93...6e8

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Whats not killing you make you only stronger».

Anonymkode: 79c93...6e8

What doesn’t kill you, makes you stronger. 

Anonymkode: 14c8e...e33

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den tatoveringen så jeg på en dame i går og lurte på betydningen. Noe jeg lurer på ang tatoveringer og psykisk sykdom er hvorfor ha en slik påminnelse på kroppen resten av livet og ikke heller komme seg videre og glemme denne perioden for godt?

For noen er det et steg videre akkurat det å anerkjenne at de har det vondt og kommer seg videre med hjelp av symboler.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er altså ikke noe koblet til psykisk sykdom i utgangspunktet. Symbolet er fra Harry Potter. Veldig mange har den, da den er en av de mest populære harry potter tatoveringene. Derfor jeg valgte den som eneste HP tatovering, fordi den skjuler sannheten. 

Kan ikke snakke for andre, men for meg så viser den hvor langt jeg har kommet og hvor jeg var. Også en påminnelse om at jeg aldri vil tilbake dit. Det handler ikke om å ikke komme seg videre, ofte er det faktisk det motsatte. Jeg har 9 tatoveringer og alle har sin betydning. Denne er den eneste som er koblet til psykisk sykdom. 

AnonymBruker
Skrevet

Hittil har jeg ingen tatoveringer for jeg finner ingen som er universiell nok til å bety noe på lang sikt. Alle symboler passer en dag og neste dag vil jeg ikke ha noen.

Anonymkode: b647e...362

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)
På 5.5.2018 den 17.20, AnonymBruker skrev:

Fordi man har med seg sin historie på godt og vondt. 

Endret av Jegskulleønskeat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...