Gå til innhold

Hvor ofte reiser studenter/unge på ferie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 20 og skal studere til høsten. Jeg har ikke sett så mye av verden, foruten familieferier til Danmark, Spania osv.

Når jeg studerer kommer jeg til å ha noe jeg er forpliktet til som gjør at jeg ikke kan reise på massevis av langhelger til utlandet osv. Skal studere til jeg er 26.

Hvor ofte er det vanlig blant unge folk å reise? Jeg føler på en måte at jeg går glipp av mye, siden jeg ikke har bodd 1 år i utlandet, dratt på backpacking eller slikt som mange andre gjør.

Anonymkode: 5d90b...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg reiste 2-3 ganger i året. Da jeg ble samboer og fikk barn ble det brått slutt. 

Anonymkode: 7c870...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har under studiene mine reist 2 ganger. Har ikke hatt tid eller økonomi til noe mer. Ikke at det er det viktigste i livet for meg å reise. Når jeg har frihelg om somrene elsker jeg å være på fjellet. Den følelsen av å bare sitte lange sommerkvelder ved et fiskevann og vente i spenning på at ørreten skal bite slår alt annet i hele verden. 

Anonymkode: 5de26...b11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiste en god del før jeg ble student, men har studert i tre år og har vel egentlig bare vært på en ferie til utlandet i løpet av disse tre årene. For meg er det ferie nok å komme hjem til foreldrene mine i hjembygda mi. For meg er det beste med ferie å bare slappe av uten eksamensstress eller lignende, og det føler jeg at jeg gjør hjemme, eller på hytta. Der får jeg ladet opp batteriene, renset hodet og blir klar til å starte på nytt med lesing osv. Når jeg er på ferie liker jeg opplevelsesreiser, men da får jeg ikke slappet av, og blir gjerne litt rastløs når jeg kommer tilbake til studiehverdagen. Uansett er ikke reising til utlandet det viktigste i verden, og når du blir ferdigutdannet vil du jo mest sannsynlig få mulighet og økonomi til å reise hvor enn du ønsker. 

Anonymkode: 03cd9...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste aldri, men hadde ikke noen deltidsjobb utenom om sommeren, så da følte jeg at jeg rett og slett ikke hadde råd til å ta meg en tur. 

 

Anonymkode: cacd6...9ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste utenlands 2 langhelger pr år, og hjem hver jul en ukes tid, og en helg eller to hjem ellers i året (halvannen time med fly mellom hjem og studieby), og en sydentur på 2 uker mellom første og andre året. 
Hadde ett semester utenlands også, som ga meg mulighet til flere helger i andre land igjen. 

Var ellers engasjert i organisasjoner hvor jeg reiste på kurs/konferanser ca en gang pr måned. Var det kurs/konferanser nært helg i byer hvor jeg hade kjentfolk så tok jeg ett par dager ferie på sofa. 

Anonymkode: 99965...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri reist så mye som når jeg var student. Jeg hadde mye frihet til å reise når jeg ville, spesielt utenom høysesongen og få billigere reiser. Har alltid hatt deltidsjobb ved siden av studiene som gjorde det litt lettere å kunne reise, det er ingen tvil om at studenter ikke har så god råd.

Husker jeg reiste tur-retur til Thailand i 19 dager med fly og hotell, pluss lommepenger og shopping for mindre enn 15 000 :)  Det å være student er ingen hinder for å reise masse ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært tre ganger i USA og en gang i London siden jeg begynte å studere for to år siden. I sommer blir det også en ferie, men så skal jeg roe ned for å fokusere fullt på studier (har 6 år igjen). Har reist mye i mitt liv, og begynner å bli klar for å være mer hjemme.

Anonymkode: af234...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er 20 og skal studere til høsten. Jeg har ikke sett så mye av verden, foruten familieferier til Danmark, Spania osv.

Når jeg studerer kommer jeg til å ha noe jeg er forpliktet til som gjør at jeg ikke kan reise på massevis av langhelger til utlandet osv. Skal studere til jeg er 26.

Hvor ofte er det vanlig blant unge folk å reise? Jeg føler på en måte at jeg går glipp av mye, siden jeg ikke har bodd 1 år i utlandet, dratt på backpacking eller slikt som mange andre gjør.

Anonymkode: 5d90b...e87

Har årlig bilferie med kjæresten hver sommer, reiser rundt i Norge med telt og grill, bruker kun penger på bil/bom og mat. Har gjort det i tre år nå og stortrives med det. Sparer masse penger og får like fine opplevelser som utenlandsferier synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca to utenlandsturer i året har jeg vært på ila studietiden. Alle med samboer. Studerer fortsatt, og har nå fått barn. Og i år skal vi på norgesferie, til irland og til USA. 

Forskjellen på oss og andre jeg kjenner, er at våre reiser er svært mye billigere enn mange andre sine. 

Anonymkode: 339f5...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0. Har ikke samvittighet til å ødelegge miljøet med flyreiser. Holder meg heller hjemme, drar på sykkeltur eller tar toget rundt i Norge

Anonymkode: d6c9f...116

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på tid, lyst og økonomi. Du vil jo få mulighet i ferier eller om det dukker opp en langhelg her og der. Ellers er det mye man kan oppleve nært der man er. Om du skal flytte for å studere vil du ha et helt nytt sted å utforske, du kan dra på en kortere tur til andre byer rundt deg, delta på forskjellige arrangementer der du bor, være aktiv i en eller annen studentforening eller noe. Det er også en god mulighet for å oppleve verden, selv om man blir på samme sted, fordi man får nye impulser, lærer nye ting, møter nye mennesker som kommer fra flere forskjellige steder. Gå utenfor komforsonen, prøv nye ting, vær åpen for å bli kjent med forskjellige mennesker og du kommer til å vokse veldig mye på det også. 

Anonymkode: 3d7e9...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste ganske mye under studiene mine. Var på backpacking i Asia, reiste med tog gjennom Frankrike, via Belgia og til Nederland, var i Marokko dro til Israel og Palestina  og var i England flere ganger+ diverse langhelger til storbyer i Europa. Var også i USA, cruise i Karibien og i Dubai, men det var rene familieferier så de fikk jeg og min bror påspandert. Men nå skal det sies at mange av stedene jeg var bodde jeg gratis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria

Jeg reiste en gang i måneden en stor del av studietiden... Og jeg levde på studielån. Aner ikke hvordan jeg fikk det til :P 

Var på en del kurs i andre nordiske land på sommeren, bodde i utlandet halvparten av studietiden, var i Sør-Amerika og USA, men turene gikk mest rundt omkring i Europa, til venner i Tyskland, kjæreste i Irland og småturer til ulike europeiske byer, Praha, Budapest osv.

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en god del av praksisen min i Asia, og backpacket litt en gang. Ellers var det ikke så mye reising av økonomiske årsaker. Nå når jeg jobbe reiser jeg imidlertid mye fordi jeg har råd til det :)

Anonymkode: cc376...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke reist veldig mye som student - et par mindre utenlandsreiser i året i snitt kanskje. Men jeg har venner som har reist utrolig mye mer enn meg, da de liker å reise veldig billig og er flinke til å planlegge og spare på forhånd. Noen har også tatt seg et semester fri for å backpacke.

Jeg har også tatt et semester i utlandet, og det er en fantastisk måte å "reise" på.

Det er på ingen måte umulig å reise som student. Det hjelper å jobbe ved siden av, planlegge og prioritere. Og så kan man få utrolig mange flotte opplevelser av å reise i Norge også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det varierer jo veldig, 1-2 ganger i løpet av studiene kanskje? Selv reiste jeg 2 ganger. En gang når eksamen var ferdig tidlig fikk jeg og partneren dengang en billig uke i Hellas for 5000 tilsammen. Så vi hoppet på det. Du kan få slike hopp på reiser fra 2-3k per uke per person. 

Den ferien jeg husker best, var da vi reiste som backpacker gjennom Europa. Når man kommer i jobb er det helt uaktuelt å bo på hostell for de fleste, man er også mye eldre enn de andre på hostellet. Det å feriere på hostel kan være helt fantastisk, du møter enormt mange andre unge, du kan lage mat på hostellet og de har som regel en veldig billig bar. type 0.5-1 euro for øl.

På Hostell kan du bo for 100-200 natten avhengig av by. Vil si at du går glipp av noe hvis du ikke reiser på slike backpacker tur et sted. Fordi du får det aldri tilbake når du er i jobb. Thailand på 5 stjerners er noe helt annet enn når du er 20 og må bo billigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har studert i 3 år nå og har aldri reist så mye i mitt liv! Jeg har vært på togtur i italia, østerrike og tyskland, og juleferie i usa og bahamas, irland, kreta, praha, vilnius, sveits, mexico, svalbard, india og polen. Var også på utvekslig i slovenia, og da reiste jeg også til italia, østerrike, slovakia, nederland, ungarn, bosnia og kroatia! Betalte alt selv utenom india og usa/bahamas som var familieturer! Aner ikke hvordan jeg har fått det til å gå opp. Har hatt en liten jobb ved siden av:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiste mye som student, da hadde jeg jo mulighet til å finne billige reiser utenom sesong. Har flere ganger bestemt meg for å reise et sted (London, Paris, Thailand osv) på få timers varsel. Rakk ofte bare å hove noen klær i en bag og haste til flyplassen :P 

Etter jeg fikk samboer og kjøpte bolig, bil og fikk barn har vi dessverre ikke reist noe i det hele tatt, så jeg ville absolutt benytter sjansen til å reise mens du er student da det er enklere og billigere. 

Anonymkode: 04d3f...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2018 den 23.13, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er 20 og skal studere til høsten. Jeg har ikke sett så mye av verden, foruten familieferier til Danmark, Spania osv.

Når jeg studerer kommer jeg til å ha noe jeg er forpliktet til som gjør at jeg ikke kan reise på massevis av langhelger til utlandet osv. Skal studere til jeg er 26.

Hvor ofte er det vanlig blant unge folk å reise? Jeg føler på en måte at jeg går glipp av mye, siden jeg ikke har bodd 1 år i utlandet, dratt på backpacking eller slikt som mange andre gjør.

Anonymkode: 5d90b...e87

Min x svei av hele lånet og stipendet hver høst pga et par luxusturer han måtte få med seg. Det førte til at han måtte leve nær sultegrensa resten av året og måtte til sossen og tigge penger, og det var itte bare bare pga de mente at han jo skulle leve på lånet og stipendet og anbefalte han å få seg deltidsjobb, men pga manglende erfaring og dårlig initiativ fra hans side gikk det rett i dass.

 

lærdom. Bruk ikke penger du ikke hat. Reis heller når du er ferdig utdannet og har fått deg en god jobb.

Anonymkode: 58289...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...