Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken bransje jobber du i?

Anonymkode: 9e4e0...038

Rådgiver i kommune. 

Anonymkode: ee0ab...695

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 466tusen etter tre år som saksbehandler (direktorat). Gikk over til en annen stilling som ikke var saksbehandler, og gikk opp 100tusen. Tror det kommer an på hvor du jobber (stat/kommune), men også type sted. Vet at noen direktorater har dårlig lønnsutvikling, mens andre har bra feks. Kommer nok også an på hvilken utdannelse du har. 

Anonymkode: 0a960...ae3

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, Leifern said:

Arbeidspress og overtid i kommunene? Er vel snarere halvtimelange kaffepauser tre ganger om dagen.

Nei, mange steder er det ikke slik. Jeg jobber i et statlig organ som er klageinstans for en rekke vedtak fra kommunene, og får stadig e-poster fra kommuneansatte både tidlig, sent og i helger. Det er ikke uvanlig at de sender oss dokumenter/informasjon på lørdager og søndager. Det er ofte juristene som ender opp med å jobbe veldig, veldig mye. At de kommuneansatte som jeg snakker om her har 100K mer enn meg i lønn forstår jeg veldig godt.

Anonymkode: e74fd...a57

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, mange steder er det ikke slik. Jeg jobber i et statlig organ som er klageinstans for en rekke vedtak fra kommunene, og får stadig e-poster fra kommuneansatte både tidlig, sent og i helger. Det er ikke uvanlig at de sender oss dokumenter/informasjon på lørdager og søndager. Det er ofte juristene som ender opp med å jobbe veldig, veldig mye. At de kommuneansatte som jeg snakker om her har 100K mer enn meg i lønn forstår jeg veldig godt.

Det kan vel sammenlignes med lærere, som  grunnet diverse pauser m.m. i arbeidstiden ofte velger å jobbe lørdag/søndag. Det finnes nok unntak fra denne regelen, men kaffepauser, prat om dilldall i arbeidstiden er det svært mye av i offentlig sektor.

AnonymBruker
Skrevet
På 5.5.2018 den 0.51, Leifern skrev:

Saksbehandler høres ikke ut som noe som genererer så mye lønnsomhet. Da er jo lønnen deretter.

Det er ikke akkurat stillingstittelen min, men jeg tenkte at jeg ville få flere svar om jeg brukte det i tittelen på innlegget.

På 5.5.2018 den 1.10, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i universitetssektoren og den lønna høres helt normal ut for oppgavene. Kan du forhandle da? Hos oss skal det litt til, vi kan få et lønnstrinn eller to i lokale forhandlinger eller kreve ekstra forhandlinger om man har fått vesentlig endret arbeidsoppgaver. Eller et konkret jobbtilbud et annet sted til bedre lønn.

Anonymkode: 8ef71...da7

Jeg forhandlet i fjor og i forifjor. Første året da jeg hadde fått et annet jobbtilbud, og i fjor fordi jeg hadde gjort noe bra som ble lagt merke til. Jeg er organisert i en fagorganisasjon under Akademikerne, og ifølge lønnsstatistikken der og tariff, så bør jeg ligge på minst 498.000, mener jeg det var. Men det er ikke akkurat enkelt å forhandle, synes jeg..

På 5.5.2018 den 1.18, AnonymBruker skrev:

Det er da fullt mulig å leve for denne summen. Hvis du ønsker å tjene penger, bør du utdanne deg til noe som lønner seg. Jobber selv på sfo og tjener langt mindre en det du gjør, samtidig har jeg også bachelor. Klager ikke på selve lønnen, da jeg ikke tok jobben for å tjene godt. 

Anonymkode: 66294...c01

Skjønner ikke hva innlegget ditt har med saken å gjøre. Jeg tjente ikke knall etter bachelor jeg heller, og derfor tok jeg en master, og trodde jeg ville tjene bedre.. 

På 5.5.2018 den 6.26, AnonymBruker skrev:

Det er lavt. Jeg har lignende bakgrunn som deg og har 605’.

Anonymkode: 1e84b...79c

Takk for svar.

På 5.5.2018 den 7.13, AnonymBruker skrev:

Jobben min er omtrent som din, såvidt jeg kan vurdere med så lite opplysninger. Jeg har jo noe ansvar, men ikke millionprosjekter akkurat... Jeg er forholdsvis nyutdannet og har ett års erfaring (Men også litt ansiennitet fra tidligere). Har master. Tjener 478000. Du har jo mye mer erfaring, så dette hørtes lavt ut. 

Anonymkode: 06903...7c0

Takk for svar.

På 5.5.2018 den 7.15, AnonymBruker skrev:

Men du sier offentlig sektor. Jeg har hørt at i slike jobber så tjener man gjerne mer i staten enn i kommunen. Vet ikke om det stemmer? 

Anonymkode: 06903...7c0

Ikke nødvendigvis, siden kommunene ofte har manko på folk med høyere utdanning og spesiell kompetanse som f.eks statistikk osv som jeg har. 

På 5.5.2018 den 7.28, AnonymBruker skrev:

Det kommer litt an på ansiennitet, utdanningsgrad og ansvar. Generelt vil jeg si at man tjener dårligere i staten enn kommunen. Best betalt er privat sektor. 

Jeg har mastergrad og er rådgiver (saksbehandler) og har årslønn på 580 000. Dersom du er organisert vil du få oversikt over lønnsstatistikker slik at du kan sammenlikne deg med andre. 

Anonymkode: ee0ab...695

Takk for svar! Har sjekket lønnsstatistikk hos Akademikerne, men den blir jo ganske generell. Ser i alle fall ut som jeg bør ligge noe høyere. Jeg har vurdert privat sektor, men problemet er at de med min bakgrunn har lett for å jobbe mer alene der, mens jeg nå er i et fagmiljø jeg trives i.

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i staten, men hadde jeg jobbet i kommunen hadde jeg fått minst 100 000,- mer i lønn. Kommunene sliter litt mer med å finne god arbeidskraft, og som f.eks. i jurist i kommunene ender man fort opp med ganske mye ansvar. Men i kommunene er det igjen gjerne enda mer arbeidspress og overtid.

Takk for svar, dette er mitt inntrykk også.

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det fremstår lavt. Jeg jobber i en offentlignær virksomhet, og tilsvarende rådgivere her ligger rundt 600 000. 

Anonymkode: 8be39...096

Takk for svar.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde 470.000 da jeg hadde 4 års erfaring som saksbehandler i kommunen. Det er 5 år siden, synes du ligger lavt 

Anonymkode: 53ece...29c

Takk for svar.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde 466tusen etter tre år som saksbehandler (direktorat). Gikk over til en annen stilling som ikke var saksbehandler, og gikk opp 100tusen. Tror det kommer an på hvor du jobber (stat/kommune), men også type sted. Vet at noen direktorater har dårlig lønnsutvikling, mens andre har bra feks. Kommer nok også an på hvilken utdannelse du har. 

Anonymkode: 0a960...ae3

Takk for svar. Jeg følger litt med, men trives veldig godt der jeg er nå. 

Anonymkode: f66cc...224

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Leifern said:

Det kan vel sammenlignes med lærere, som  grunnet diverse pauser m.m. i arbeidstiden ofte velger å jobbe lørdag/søndag. Det finnes nok unntak fra denne regelen, men kaffepauser, prat om dilldall i arbeidstiden er det svært mye av i offentlig sektor.

Ser ikke helt hvordan det kan sammenlignes med lærere. Det offentlige blir forøvrig mer og mer likt det private. Tiden med kaffepauser og dillall er virkelig forbi veldig mange steder. Jeg har aldri noen som kommer inn på kontoret mitt for å snakke om dilldall - det blir med lunsjpausen. 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Leifern skrev:

Dette er så typiske fordommer mot offentlig sektor. Samboeren min jobber i privat sektor, og vi har det definitivt ikke noe slappere enn ham. Det er hunder på besøk i arbeidstiden, lange konferanselunsjer osv. Mens jeg har jobbet mye overtid uten å få betalt for det, ikke hatt råd til julebord, gått mange dager uten å ha en eneste pause osv. 

Lærere jobber dessuten ikke helger fordi de har mye pauser på dagtid, men fordi de har arbeidstid utenom vanlig hverdag, fordi de må rette prøver og forberede seg. Derfor har de lang ferie på sommeren.

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er så typiske fordommer mot offentlig sektor. Samboeren min jobber i privat sektor, og vi har det definitivt ikke noe slappere enn ham. Det er hunder på besøk i arbeidstiden, lange konferanselunsjer osv. Mens jeg har jobbet mye overtid uten å få betalt for det, ikke hatt råd til julebord, gått mange dager uten å ha en eneste pause osv. 

Lærere jobber dessuten ikke helger fordi de har mye pauser på dagtid, men fordi de har arbeidstid utenom vanlig hverdag, fordi de må rette prøver og forberede seg. Derfor har de lang ferie på sommeren.

Jeg var selv lærer for mange år siden, og jobbet noe på kveldstid og i helger, men helt frivillig, hadde ikke hatt noe problemer med å få gjort det nødvendige innenfor normalarbeidstiden, men prioriterte annerledes. Mitt inntrykk var at det var helt vanlig, og det var vel ingen som jobbet inn alt det man «avspaserte» gjennom året, man skal jobbe ganske mye ekstra for å avspasere 9 uker!

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Leifern skrev:

Jeg var selv lærer for mange år siden, og jobbet noe på kveldstid og i helger, men helt frivillig, hadde ikke hatt noe problemer med å få gjort det nødvendige innenfor normalarbeidstiden, men prioriterte annerledes. Mitt inntrykk var at det var helt vanlig, og det var vel ingen som jobbet inn alt det man «avspaserte» gjennom året, man skal jobbe ganske mye ekstra for å avspasere 9 uker!

Sikkert forskjeller. Jeg ser i alle fall at min onkel som jobber i Oslo-skolen har en ganske heftig arbeidshverdag.

Skrevet

Jobber også i offentlig sektor, men tror ikke vi har sammenlignbare stillinger. 

Vil bare kommentere: mine arbeidsdager gjennom 16 år i jobben har aldri vært preget av mange pauser eller stor slakk, det er travle dager og periodevis overtid

Min mann som er lærer MÅ ta i bruk noen helger og skoleferier+mange kvelder ukedager for å få unna retting, forberedelser og alskens henvendelser fra elever, så avspaseringen hans er opptjent og vel så det. 

Ellers til ts: når du sammenligner med lønna i det private, må du ikke glemme å ta med at man i offentlig sektor har god pensjonsopptjening (enn så lenge), forsikringsordninger og sykelønns-/foreldrepermisjonsordning som oftest er bedre enn i det private (sikter til at man får ordinær lønn fra arbeidsgiver med full feriepengeopptjening ved sykdom samt ikke begrenses til 6G, og får i en periode med langtidssykemld/forrldrrperm med seg lønnsøkning g ved sentrale oppgjør/ansiennitet opprykk. Pensjonsavtalene kan også sikre ekstra inntekt utover det NAV gir hvis man blir langtidssyk så lenge at uføretrygd el aap er aktuelt) 

Disse tingene er en litt usynlig del av lønnspakken i det offentlige, som man gjerne ikke tenker på før man evt trenger godene. 

Jeg  og mannen har feks så god livsforsikring gjennom jobb, at vi har valgt å ikke ha gjeldsforsikring/livsforsikring utenom. Du kan jo fex regne på hva det vil koste i ditt tilfelle hvis du må holde dette selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...