stan Skrevet 4. mai 2018 #1 Skrevet 4. mai 2018 Det er tale om forbud mot salg av heliumballonger. Hva finnes av alternativer? 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #2 Skrevet 4. mai 2018 2 minutter siden, stan skrev: Det er tale om forbud mot salg av heliumballonger. Hva finnes av alternativer? Må man ha noe istedenfor? Is, pølse, godis osv holder vel i massevis for å gjøre barna fornøyd. Må de ha ballong, kan de vel få en vanlig ballong med luft i (evt. på pinne som en får på mc donalds bla). Anonymkode: 21e4d...d03 7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #5 Skrevet 4. mai 2018 Et alternativ er livsglede, der man ikke trenger ballonger for å føle Anonymkode: ced81...c93 4
altflyter Skrevet 4. mai 2018 #6 Skrevet 4. mai 2018 Vanlige ballonger på pinne? Men skjønner at folk blir hysteriske over at ikke lille gullungen får gassballong. Det er tross alt langt viktigere enn at kreftpasienter skal få den hjelpen de trenger. Man bruker helium i medisin. Helium kan faktisk redde liv. Og så pumper vi det inn i ballonger for at små barn høy på sukker skal ha noe å leke med i 5 min før de mister den og øker plastforrurensingen? Helium er en begrenset ressurs. Når det er tomt så er det tomt. Men det er selvsagt bedre at folk dør enn at englebarnet går glipp av 5 minutters moro. 8
Anzii Skrevet 4. mai 2018 #7 Skrevet 4. mai 2018 Her jeg bor har de forbud mot heliumballonger i år. Helt greit. Jeg tenker også at man heller ikke bør ha noen erstatning. Om noen år er det glemt at dette var en tradisjon barna kan ha det like gøy uten! 1
TulleJenny Skrevet 4. mai 2018 #8 Skrevet 4. mai 2018 Burde bli forbudt å selge helium på tank også, de selger dette på feks teknikkmagasinet og det provoserer meg enormt. 2
Millimani Skrevet 4. mai 2018 #9 Skrevet 4. mai 2018 17. mai er mye mer enn bare heliumballonger. Livsglede, fellesskap, flagg, barnetog og folketog...leker og moro, is, brus, pølser, godteri. Kanskje til og med tivoli 1
stan Skrevet 4. mai 2018 Forfatter #10 Skrevet 4. mai 2018 29 minutter siden, visp skrev: Hydrogen Ballong med litt smell Men jeg har lurt på om det er mulig å bruke en blanding av hydrogen og nitrogen. Blandingen er jo lettere enn luft, men om den er lett nok vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke om hvor lett antennelig blandingen er.
visp Skrevet 4. mai 2018 #11 Skrevet 4. mai 2018 Akkurat nå, stan skrev: Ballong med litt smell Men jeg har lurt på om det er mulig å bruke en blanding av hydrogen og nitrogen. Blandingen er jo lettere enn luft, men om den er lett nok vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke om hvor lett antennelig blandingen er. Vi prøver
visp Skrevet 4. mai 2018 #12 Skrevet 4. mai 2018 10 minutter siden, stan skrev: Ballong med litt smell Men jeg har lurt på om det er mulig å bruke en blanding av hydrogen og nitrogen. Blandingen er jo lettere enn luft, men om den er lett nok vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke om hvor lett antennelig blandingen er. Bare så du ikke finner på noe bøll: https://rsc.aux.eng.ufl.edu/_files/msds/349.pdf http://blogs.sciencemag.org/pipeline/archives/2010/06/30/how_not_to_do_it_hydrogen_gas_mixtures
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #13 Skrevet 4. mai 2018 Hvorfor i h...... er det så viktig at ballongen svever? Det er da bare å putte akkurat den samme glorete, stygge greia på en pinne isteden? Anonymkode: 4d9d4...536 1
stan Skrevet 4. mai 2018 Forfatter #14 Skrevet 4. mai 2018 17 minutter siden, visp skrev: Bare så du ikke finner på noe bøll: https://rsc.aux.eng.ufl.edu/_files/msds/349.pdf http://blogs.sciencemag.org/pipeline/archives/2010/06/30/how_not_to_do_it_hydrogen_gas_mixtures Interessant. Jeg visste ikke at også en blanding med bare 5% hydrogen og resten nitrogen ville være såpass antennelig. Trodde det inerte nitrogenet ville motvirke dette. Da får vi vel heller lage helium. Det er visst mulig hvis man har en radioaktiv kilde som sender ut alfa-partikler. Eller kjøpe is til ungene istedenfor
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #15 Skrevet 4. mai 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i h...... er det så viktig at ballongen svever? Det er da bare å putte akkurat den samme glorete, stygge greia på en pinne isteden? Anonymkode: 4d9d4...536 Det er jo det som er morsomt med heliumballonger, at den svever. Jeg er for et forbud jeg altså. Anonymkode: c4f48...6e1
visp Skrevet 4. mai 2018 #16 Skrevet 4. mai 2018 2 minutter siden, stan skrev: Interessant. Jeg visste ikke at også en blanding med bare 5% hydrogen og resten nitrogen ville være såpass antennelig. Trodde det inerte nitrogenet ville motvirke dette. Da får vi vel heller lage helium. Det er visst mulig hvis man har en radioaktiv kilde som sender ut alfa-partikler. Eller kjøpe is til ungene istedenfor Tror jeg har fått noe sånt i julepresang engang; skal se i kjøkkenskapene Is skal de få, så mange de orker:)
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #17 Skrevet 4. mai 2018 Her er det forbud mot det, og det syntes jeg er helt supert. Både fordi helium er en begrenset ressurs, på grunn av forurensningen, og fordi at heliumballonger er så himla dyre, forrige 17. mai tror jeg de tok 150 kroner, for hver ballong.... Anonymkode: ca554...233 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #18 Skrevet 5. mai 2018 12 timer siden, stan skrev: Det er tale om forbud mot salg av heliumballonger. Hva finnes av alternativer? Talen har vart i for mange år. Jeg venter på resultat. Anonymkode: 27d33...69e 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #19 Skrevet 5. mai 2018 12 timer siden, stan skrev: Det er tale om forbud mot salg av heliumballonger. Hva finnes av alternativer? http://forum.kvinneguiden.no/topic/1105689-ikke-kjøp-heliumballonger-på-17-mai/ Tenk heller litt over hvorfor heliumballonger ikke bør kjøpes. I tillegg til å tenke på knapphet på helium så tenk også over hvor all plasten havner etter bruk, særlig på de ballongene som slippes til himmels, før de daler ned igjen ett eller annet sted. Hvorfor skal du ha alternativer? Hva med heller å finne andre ting, som kan være like festlig, eller en vanlig ballong med vanlig oksygen i? Anonymkode: aa1a0...140 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #20 Skrevet 5. mai 2018 Kjøp sånne folieballonger fra Wish, fyll de med luft og sett de på en ballongpinne (også kjøpt fra Wish) Funker fjell, og koster kanskje 5-12 kr. Anonymkode: dff21...ee0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå