Gå til innhold

Hvor kjøper du Olivenolje?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hva mener du da at de andre inneholder? Jeg vil tro de fleste forstår at en vanlig olivenolje som ikke er extra virgin ikke inneholder 100% extra virgin? Men heller kanskje en blanding av 80% raffinert olivenolje og 20% extra virgin?

Prater om Extra Virgin, ja.

Uavhengig av det (Extra Virgin eller vanlig): vil du ikke synes det er LITT bekymringsverdig hvis ''Oliven'' IKKE dukker opp som nr. 1 i ingrendienslisten.

Og det er dette som er så sentralt: alle vet at ingrendienslisten er kronologisk sortert etter innholdsmengde?

Jeg var på vei til å kjøpe jordbærsyltetøy i går, men takket pent nei når jeg så at det sto: ''sukker, blabla, blablbla, jordbær (10 %''... da kjøpte jeg heller jordbær jeg moste sammen selv, f.eks.

Jeg syns det er trist at dagligvare selger type ''Mandelmelk''; og det står faktisk i ingredienslisten: ''mandler 1%''...

Eller mener du at oljer som blir solgt som olivenoljer inneholder andre ingredienser en olivenolje? :klo: 

Jepp. This. Bare se på ingredienslistene neste gang?

Anonymkode: 6b171...528

11 hours ago, AnonymBruker said:

Dette. Oljene som er "jukset med" inneholder ikke annet enn oliven. Men juksingen går på hvor mye av oljen (om noe) som er førstepressing, altså extra vergine. 

Ellers venter jeg med spenning på en viss annen AB som bør komme med linker/eksempler på olivenoljer fra supermarkedene i Norge som inneholder flere ingredienser enn oliven..... :filer:

Anonymkode: 0a34e...4c6

Jeg har en utfordring til deg.

Gå til dagligvarer, sjekk olivenoljen: se hvor mange fra dagligvare som har disse (alle) egenskapene:

Bare olivenolje i ingredienslisten.

Har navnet på bonden.

Har navnet på regionen.

Er i mørkegrønn GLASSflaske.

Lykke til! :)

Anonymkode: e88d6...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gå til dagligvarer, sjekk olivenoljen: se hvor mange fra dagligvare som har disse (alle) egenskapene:

Har navnet på bonden.

Har navnet på regionen.

Unnskyld meg, men hva slags TØYS er det du sprer?

Siden jeg jobber hjemmefra har jeg nå satt meg på kjøkkenbordet, og har to olivenoljeflasker ved siden av meg, hhv Ybarra mld olivenolje og Iliada extra virgin olivenolje økologisk. Sistnevnte er i grønn glassflaske, begge er kjøpt på vanlig matbutikk.

Ingen har ingredienslister. Det er da tross alt ikke jordbærsyltetøy i flaskene nemlig, men olivenolje. :roll: 

Den ene oljen er en blanding av 80 % raffinert olivenolje og 20% kaldpresset. Den andre er 100% kaldpresset olije, med kun en beskrivelse av dyrknings- og høstningsvilkår.

Noe mer du lurte på? :) 

Anonymkode: 9e370...955

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har navnet på bonden.

Har navnet på regionen.

https://meny.no/Sok/?query=olivenolje&expanded=products

Se her, her har du oversikt over olivenoljene i Menys sortiment. Kan ta å finne en olje som inneholder andre ting en olivenolje?

Dette du skriver er jo bare svada iht. olivenoljer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har navnet på bonden.

Har navnet på regionen.

Her er den billigste Meny selger, inneholder den noe annet en olivenolje?

https://meny.no/varer/middagstilbehor/matoljer/olivenolje/olivenolje-7311041019801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

(...)

Ingen har ingredienslister. Det er da tross alt ikke jordbærsyltetøy i flaskene nemlig, men olivenolje. :roll: 

(...)

Du har helt rett: jordbær er ikke olivenolje, nei?

Eksempelet var ment for å illustrere hvordan ingredienslisten er rangert, og hvis jeg kjøper f.eks. jordbærsyltetøy: så forventer jeg jo at det skal være 100 % jordbær, ikke 80 % tilsatt sukker, f.eks.

Naturlige produkter trenger ikke lister, for de ER selve ingrediensen.

Men ja: sjekk ingredienslisten! :) 

Eller bare Google: Ybarra Olivenolje Test og se hva du finner, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4.5.2018 den 19.05, AnonymBruker skrev:

Oliviers & Co til olivenolje som brukes i dressinger også videre

Eldorado for steking :) 

Anonymkode: 9ce83...653

IKKE olivenolje til steking!  

Anonymkode: 80789...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Olivenolje er ett bedre valg til steking en raps, mais, solsikke og sesamolje. Alle de sistnevnte produserer mye mer kreftkallende akrylamid når de blir varmet opp.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gresk olivenolje holder i gjennomsnitt mye bedre kvalitet enn den italienske, som framheves her. Disse tallene er noen år gamle, men gir et bilde av ståa:

75 prosent av den greske olivenoljen er extra virgin, den høyeste andelen i Europa. (Tall for Italia og Spania er hhv 40 – 45 % og 25 – 30 %.) Halvparten av den greske olivenoljen eksporteres, særlig til Italia. Der blandes den med olje av dårligere kvalitet, for å forbedre kvaliteten på den italienske oljen. 

Derfor kjøper jeg bare gresk extra virgin olivenolje, enten på Meny eller i Hellas. 

Anonymkode: a9289...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Linker er at du går i dagligvare og ser på ingrendienslistene til olivenoljer.

DA vil du se at: ''Oi... det var kanskje litt mer enn bare oliven oppi her, ja!'' :)

Da legger vi ballen død. Du forsto ikke eksempelet.

Til dere andre: forstå hvordan ingrendienslisten er rangert.

Ta dere ekstra tid til å se neste gang, om den mest ''logiske'' ingrendiensen dukker først, eller sist opp.

Kanskje det var du som valgte et særdeles dårlig og ekstra villedende eksempel? :) 

Anonymkode: aaa53...ec1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eksempelet var ment for å illustrere hvordan ingredienslisten er rangert, og hvis jeg kjøper f.eks. jordbærsyltetøy: så forventer jeg jo at det skal være 100 % jordbær, ikke 80 % tilsatt sukker, f.eks.

Olivenolje har ikke ingrediensliste. Den inneholder olivenolje. Vi andre vet hva ingrediensliste er vi også. Vi er ikke idioter.

Jeg tror ikke du selv vet hva du argumenterer for lenger.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

PS: Som jeg skrev lenger opp i tråden: Jeg sjekket etiketten på begge olivenoljeflaskene jeg har på kjøkkenet for tiden. Ingen av dem inneholdt noe annet enn olivenolje, selvsagt. #bombe

Så opplys meg gjerne om hva det var jeg skulle oppdage til min store forferdelse?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utenpå olivenoljen min står det "100 % extra virgin olivenolje". Den er av merket Ybarra, og er kjøpt i dagligvarebutikk. Kan jeg ikke stole på at det er 100 % extra virgin, da? Den inneholder ingen ingrediensliste.

Anonymkode: 1a71c...30a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nå igjen..... 

Slutt å (mis)tro dette. Det er bare vås 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare komme med 1 - ett - eksempel på en olivenolje extra vergine fra norske supermarked som inneholder mer enn oliven? 

Jeg har spurt deg flere ganger om dette. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare komme med 1 - ett - eksempel på en olivenolje extra vergine fra norske supermarked som inneholder mer enn oliven? 

Jeg har spurt deg flere ganger om dette. 

Det har jeg gjort for flere timer siden i tråden. Du må lese da, vet du. Lenken til Meny som ble lagt ut inneholder også lassevis med eksempler. 

Så det er vel heller din tur til å komme med det motsatte, synes du ikke? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg gjort for flere timer siden i tråden. Du må lese da, vet du. Lenken til Meny som ble lagt ut inneholder også lassevis med eksempler. 

Så det er vel heller din tur til å komme med det motsatte, synes du ikke? :) 

Dementi: Jeg leste for raskt.

Enig med deg AB 955: AB 392 må komme med eksempel på olivenolje i norske butikker som inneholder noe mer enn olivenolje. Vi andre har kommet med flere eksempler på det motsatte.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg skrev var et oppriktig spørsmål og ikke noe jeg skrev for å kverulere. Jeg lurer oppriktig på hvor sikker jeg kan være på at det er 100 % extra virgin olivenolje i flasken min når det står det utenpå den. Når den er kjøpt i dagligvare og er i grønn plastflaske. Den er nøkkelhullmerket. Hva mener dere? 

Anonymkode: 1a71c...30a

Dessverre, du kan ikke være sikker på om det er 100% extra vergine i flasken. Nøkkelhull og grønn flaske har absolutt ingenting å si. Matjuks er utbredt, og i en test som ble utført her i Norge for ikke lenge siden viste det seg at flere av extra vergine-oljene ikke var extra vergine. Finn frem denne testen (jeg husker ikke hvilken avis som skrev om dette). Og kjøp en av oljene som ble godkjent. 

Og for all del: Ikke tro på vrøvlete AB 392 i denne tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slutt å påstå at Extra Virgin Olivenolje blir transfett om den brukes til steking. Vitenskapen har motbevist dette for lenge siden. Tvert i mot er dette en av de sunneste oljene å steke i. Det finnes tusenvis av artikler å google seg fram til, her er utdrag fra en: 

One of the most common myths perpetrated on the Internet is that while olive oil is healthy, it should not be used for cooking or frying. The belief is that somehow the high heat used in cooking or frying makes olive oil unhealthy.  However, this belief is not consistent with historical uses of olive oil in Mediterranean cuisine, nor with a wide body of published research.

Olive oil is not only safe for cooking, but it is recommended by scientists and olive oil experts for high temperature frying! The notion that extra virgin olive oil should never be heated or used for cooking is not supported by research.

https://healthimpactnews.com/2014/myth-buster-olive-oil-is-one-of-the-safest-oils-for-frying-and-cooking/

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AB392: Vi andre både har googlet selv og har sett på innholdsfortegnelsen (som ikke er der, i prinisippet) på olivenoljene hjemme på vårt eget kjøkken. Det er bare du som nekter å forholde deg til dokumentasjonen vi bringer til torgs.

Og merk: Jeg opplyste også i mitt første innlegg at min greske økologiske extra virgin olivenolje ER i mørk glassflaske, og den inneholder både postadresse og nettside til produsent i Hellas. Oljen er kjøpt i dagligvarebutikk. Æddabædda!  :nigo: 

Dessuten: Ja, oljer kan være av ulik kvalitet, det er greit nok. Men hva slags garanti har du for at en dyr olje fra spesialbutikk ikke er det samme, sånn egentlig? At bonden høres grei ut når du ringer ham? :filer: 

Argumentene dine i starten på tråden gikk dessuten på at det var andre ting enn olivenolje i oljer kjøpt på dagligvare, og at vi andre duster ikke oppdaget det fordi vi ikke leste innholdsfortegnelsen. Vel, når det ikke viste seg å stemme endret du plutselig argumentasjon. Men da kommer dine egne oljer like dårlig ut, sånn rent logisk sett. Vi kan ikke gjøre annet enn å stole på det som står på flaskene noen av oss, evt kjenne på hva oljen smaker.  

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du egentlig lese? Du oppfordrer andre til å google, men når jeg sier at det er tusenvis av (seriøse) aktører som sier at olivenolje passer svært bra til steking, går du helt i vranglås.. Her er en til, fra Medical News Today: https://www.medicalnewstoday.com/articles/266258.php

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...