Gå til innhold

Hvor kjøper du Olivenolje?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen på Oliviers og Co og Olivenlunden 1830 vs. masseproduseringen Rema og Kiwi f.eks. tar inn: er jo nettopp masseproduseringen.

Men ok: sjekk ut disse to forskjellene neste gang du kjøper:

- Verdikjede! Hvor detaljert ned på opprinnelsessted står det at oljen er fra?

Hint: Du er flink hvis du finner noe i dagligvare hvor du har navnet på bonden.

- Ingredienser! Bare se: står det vann, olivenolje: eller olivenolje, vann. I de fleste masseproduserte flasker står det vel type vann, eddik, aroma, ekstrakt av oliven (0,50 %) osv., ja.

Anonymkode: e88d6...392

Greit nok. 

Men har du hørt om matjuks? 

En svær franchise-kjede vekker ikke min tillit mer enn Kiwi og Rema, for å si det sånn. 

Les om skandalen om olivenoljen fra Bertolli, som en start i å utvide dine kunnskaper. Oljen ble markedsført knallhardt i Norge for ca. 15 år siden. Merkingen var: Importert fra Italia. Javel, det stemte det. Den ble importert fra Italia. Men det betydde ikke at oljen var italiensk.

I Norge har vi ganske slepphendte regler om matmerking i motsetning til EU. I EU er det krav om at forpakningen/flasken skal si eksakt hvor den er produsert. I Norge har vi bare krav om å merke hvem som "markedsfører" den. 

For å si det sånn: Jeg har ingenting i mot Oliviers, jeg bare reagerer på at de markedsførte seg veldig provoserende da de startet opp. Store mediaoppslag om disse to mennene som liksom skulle ha reist rundt og smakt seg til de ypperste oljene fra Sør-Europa. Facts: De smakte på oljene på franchise-kjedens lager i Frankrike. Ikke noe "reise rundt til olivenoljeprodusenter for å finne det beste". Det er franchise. Man betaler. Butikken kommer ferdig levert på døra. Produkter, logo, interiør, whatever. 

Anonymkode: 0a34e...4c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper olivenolje til salater o.l. i Hellas. (Mørke flasker, skal ikke ha lys). Til steking brukes ikke olivenoljer, men olje som er smaksnøytral

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen på Oliviers og Co og Olivenlunden 1830 vs. masseproduseringen Rema og Kiwi f.eks. tar inn: er jo nettopp masseproduseringen.

Men ok: sjekk ut disse to forskjellene neste gang du kjøper:

- Verdikjede! Hvor detaljert ned på opprinnelsessted står det at oljen er fra?

Hint: Du er flink hvis du finner noe i dagligvare hvor du har navnet på bonden.

- Ingredienser! Bare se: står det vann, olivenolje: eller olivenolje, vann. I de fleste masseproduserte flasker står det vel type vann, eddik, aroma, ekstrakt av oliven (0,50 %) osv., ja.

Dokumentasjon? 

Eldorado inneholder raffinert olivenolje (80 %) og Extra Virgin Olivenolje (20 %).

Ybarra: Raffinert - og kaldpresset ekstra jomfru olivenolje. 

Idun: Olivenolje pomace (olivenrestolje)

First price: Raffinert olivenolje 98 %, ekstra virgin olivenolje 2 %

Dårlig olivenolje, evt. andre typer olje solgt som olivenolje - det kan jeg tro på. Vann, eddik, aroma og ekstrakt av oliven? Det tror jeg ikke på uten videre. 

Anonymkode: aaa53...ec1

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøper med meg dunk hjem fra Frankrike hver sommer. Er kvalitetsbevisst på mat og det kan være vanskelig i Norge. 

Anonymkode: 5d505...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

Greit nok. 

Men har du hørt om matjuks? 

En svær franchise-kjede vekker ikke min tillit mer enn Kiwi og Rema, for å si det sånn. 

Les om skandalen om olivenoljen fra Bertolli, som en start i å utvide dine kunnskaper. Oljen ble markedsført knallhardt i Norge for ca. 15 år siden. Merkingen var: Importert fra Italia. Javel, det stemte det. Den ble importert fra Italia. Men det betydde ikke at oljen var italiensk.

I Norge har vi ganske slepphendte regler om matmerking i motsetning til EU. I EU er det krav om at forpakningen/flasken skal si eksakt hvor den er produsert. I Norge har vi bare krav om å merke hvem som "markedsfører" den. 

For å si det sånn: Jeg har ingenting i mot Oliviers, jeg bare reagerer på at de markedsførte seg veldig provoserende da de startet opp. Store mediaoppslag om disse to mennene som liksom skulle ha reist rundt og smakt seg til de ypperste oljene fra Sør-Europa. Facts: De smakte på oljene på franchise-kjedens lager i Frankrike. Ikke noe "reise rundt til olivenoljeprodusenter for å finne det beste". Det er franchise. Man betaler. Butikken kommer ferdig levert på døra. Produkter, logo, interiør, whatever. 

Det er jo nettopp det jeg prøver å skissere her?

Verdikjeden! Altså hele integrasjonen i markedsføringen?

Bare så jeg har alle med: dere vet hva verdikjeden er?

Det er prosessen fra produsent til utsalgssted.

Og dette er key: og du nevner det utrolig bra selv:

Jeg sjekket faktisk på matbutikken i går, Kiwi, Rema og Meny.

Jeg har til gode å få detaljinfo om hvor olivenoljen er fra.

Det står IN BEST CASE scenario, opprinnelsessted: type by i et land.

Hva står det på Olivenlunden 1830 og Oliviers og Co. sin? HELE verdikjeden.

Der er vi nede på provinsnivå, adressenivå, navnet på bonden, og hvilke typer oliven som er brukt i produksjonen.

VI er så detaljert at du fint kan søke opp bonden og ringe han personlig.

Og noe ekstra key: olivenolje i mørkt/grønt glass fra niche-forretningene vs. plastkartong fra dagligvare. Key!

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dokumentasjon? 

Eldorado inneholder raffinert olivenolje (80 %) og Extra Virgin Olivenolje (20 %).

Ybarra: Raffinert - og kaldpresset ekstra jomfru olivenolje. 

Idun: Olivenolje pomace (olivenrestolje)

First price: Raffinert olivenolje 98 %, ekstra virgin olivenolje 2 %

Dårlig olivenolje, evt. andre typer olje solgt som olivenolje - det kan jeg tro på. Vann, eddik, aroma og ekstrakt av oliven? Det tror jeg ikke på uten videre. 

Da beklager jeg hvis jeg brukte eksempelet uklart! Det jeg prøvde å forklare var ingrendienslisten!

Det er f.eks. ikke alle som vet at ingredienslisten er kronologisk.

Hvis f.eks: ''Olivenolje'' eller ''Olje fra oliven'' eller ''Oliven'' IKKE kommer først opp på pakningen: så er det jo mest vann, og alt annet enn selve det du tror du betaler for, ja. Enig der!

Er morsomt å lese om drikker med ''smak av'' jordbær.

Den største feiltagelsen er vel at folk ikke forstår at SMAK av ikke er det samme som NATURLIG tilsatt. Men bare aroma kjemisk tilsatt, ja.

Foruten det er det gøy å tro du kjøper f.eks. jordbærsyltetøy eller jordbærjuice; også er ingredienslisten slik:

''Vann, sukker, aroma, naturlig aroma, kunstig søtningsmiddel, fargestoffer, SÅ kommer jordbær (5 %)'' osv.

Det er en grunn til at f.eks. blåbær ikke har en ingrediensliste. Hvorfor? Fordi blåbær er ingrendisen i seg selv.

Det er en grunn til at EKTE olivenolje har en ingrediensliste bestående av 1 ting:

''Ingredienser: 100 Olivenolje''

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kjøper med meg dunk hjem fra Frankrike hver sommer. Er kvalitetsbevisst på mat og det kan være vanskelig i Norge. 

Anonymkode: 5d505...40c

Bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 5.5.2018 den 9.04, AnonymBruker skrev:

Allmenn kunnskap. Eller BURDE (helst i en optimal verden) vært barneskolepensum.

Du greier å svare her, da har jeg stor tro på at du greier å Google selv, ja.
Hvem sier de spiser sunnere? Blogginnlegg?
Og ja: de steker i olivenolje basert i sosialantropologi og sosiologi (kulturrelaterte årsaker).

Og ja: det er mangel på opplysning for de. Og ja: de gjør det av vane. Helt enig der.

Nettopp!

Bør helst ikke brukes i det hele tatt til steking, nei.

Hva ser du på som høy temperatur der du har 0,5-grader frem til 9 på en 1-9 skala?

Hvis du skulle oversatt dette til reelle steke-tall på platen?

Har du sett på etikketen om det står % av oliven? Håper Oliven kommer først i ingredienslista i hvert fall, ja.

Det er litt av greien her: opprinnelse.

Oliviers og Co. og Olivenlunden 1830 handler selektivt. Alle olivenoljer de har er av begrenset opplag, ja.

Og caset er sentralt med at de to overnevnte har ALL info om verdikjeden til produktet fullstendig offentlig ute.

Vi prater om spesifikk gårdsnivå i spesifikk regionsnivå for landet.

Mange olivenoljer fra andre land, har man kanskje maksimalt regionsnivå på.

På de reelle olivenoljene fra nisjebutikker har de til og med dokumentasjon om hvem Olivendyrkerne er.

Hvis du mener det er mye juks med olivenolje, og derfor handler fra dagligvare: da .... nei. Okey :)

Mangel på reell næringskunnskap og pga. smak/kultur/mote.

Jepp, virket rart ja.

Helt enig.

Jepp. Som nevnt over: sosialantropologi, sosiologi og kultur teller mer her enn reelll næringskunnskap. Enig!

De fleste trodde jeg at var de fleste. Men folk er jo mindre opplyste enn worst case scenario ser jeg.
Du vet hva bonden gjorde? Han fjernet en legitim fordom for å frigjøre salg.
Hvis du kan LITT markedsføring vet du at til steking har man x antall valg: det står for mange mellom smør vs. olivenolje. Olivenolje blir avslørt at er farlig til steking: en journalist skriver det er feil: markedet deles igjen 50/50.

Og ja, helt enig: 1 (en) olivenbonde er representativt for sannheten ....

Hm... begrunnelser i innlegg ville vært fint.

Sosialantropologi, sosiologi, kultur, smak, mote.

Nei.

Helt enig.

Ja.

Nei.

Hvorfor kjøper du via innvandrerbutikker (utenom prisen)?

Gratulerer: du greide å Google.

Da vet du at hva som kommer på organisk søkefelt oppdateres kontinuerlig, og hva som kommer på PPC/betalt også tilpasses hver enkelts søkehistorikk på egen PC, samt selve søket i seg selv?

Ergo: vi får opp andre resultater enn deg på det søket til og med.

Kokosolje er jo det beste, egentlig, ja.

Endelig en .org-kilde!

Så key!

Du tar feil.

Sitat

Previous research has shown that thermally stressing fats and oils can change their structure; this process is a complex one, known as oxidation, and results in a number of ‘oxidative products’ being produced from the fat or oil. Studies have shown that consuming or even just inhaling these oxidative products have can some negative health effects and they have been linked to an increased risk of heart disease and cancer.

This oxidation process can progress at different rates depending on the factors such as heat, light but most importantly, the oil which is used.

We wanted to know which oils produced the most harmful oxidative products when used in cooking, especially when used in normal kitchen cooking, with food.

Sitat

The results

We found that the oils which were rich in polyunsaturated fatty acids, like corn oil and sunflower oil, generated very high levels of oxidative products known as aldehydes. By contrast, the fats and oils which were rich in saturated fatty acids or monounsaturated fatty acids (like butter or olive oil) produced far fewer aldehydes and other potentially dangerous products.

This is because the chemical structure of these oils is very different.

Resultatene i testen rangjert fra beste til værste olje å steke med

- Kokosolje

- Olivenolje

- Rapsolje

- Sesamolje

- Maisolje

- Solsikkeolje

p02y9sjk.jpg

http://www.bbc.co.uk/programmes/articles/3t902pqt3C7nGN99hVRFc1y/which-oils-are-best-to-cook-with

Anonymkode: 47fb9...3d9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

...

Da beklager jeg hvis jeg brukte eksempelet uklart! Det jeg prøvde å forklare var ingrendienslisten!

Det er f.eks. ikke alle som vet at ingredienslisten er kronologisk.

Hvis f.eks: ''Olivenolje'' eller ''Olje fra oliven'' eller ''Oliven'' IKKE kommer først opp på pakningen: så er det jo mest vann, og alt annet enn selve det du tror du betaler for, ja. Enig der!

...

Nei, vann er ikke en ingrediens i dårlig olivenolje. Annen, billig olje og olivenolje av laveste kvalitet, ja - men ikke vann. Det krever jeg som sagt dokumentasjon på før jeg vil tro på det et sekund. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo nettopp det jeg prøver å skissere her?

Verdikjeden! Altså hele integrasjonen i markedsføringen?

Bare så jeg har alle med: dere vet hva verdikjeden er?

Det er prosessen fra produsent til utsalgssted.

Og dette er key: og du nevner det utrolig bra selv:

Jeg sjekket faktisk på matbutikken i går, Kiwi, Rema og Meny.

Jeg har til gode å få detaljinfo om hvor olivenoljen er fra.

Det står IN BEST CASE scenario, opprinnelsessted: type by i et land.

Hva står det på Olivenlunden 1830 og Oliviers og Co. sin? HELE verdikjeden.

Der er vi nede på provinsnivå, adressenivå, navnet på bonden, og hvilke typer oliven som er brukt i produksjonen.

VI er så detaljert at du fint kan søke opp bonden og ringe han personlig.

Og noe ekstra key: olivenolje i mørkt/grønt glass fra niche-forretningene vs. plastkartong fra dagligvare. Key!

Vi? Så da er du altså ansatt hos Olivenlunden 1830/Oliviers? 

Så da er du liksom helt nøytral i denne tråden? 

Og hva betyr alle disse "key" du slenger fra deg? 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Du tar feil.

Resultatene i testen rangjert fra beste til værste olje å steke med

- Kokosolje

- Olivenolje

- Rapsolje

- Sesamolje

- Maisolje

- Solsikkeolje

p02y9sjk.jpg

http://www.bbc.co.uk/programmes/articles/3t902pqt3C7nGN99hVRFc1y/which-oils-are-best-to-cook-with

Anonymkode: 47fb9...3d9

Du glemte smør.

5 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, vann er ikke en ingrediens i dårlig olivenolje. Annen, billig olje og olivenolje av laveste kvalitet, ja - men ikke vann. Det krever jeg som sagt dokumentasjon på før jeg vil tro på det et sekund. 

Du forsto ikke eksempelet mitt om gradert ingrediensliste.

Det var et EKSEMPEL for at hvis olivenolje/oliven kommer alt annet enn FØRST i en ingrediensliste, så kan man jo begynne å lure, ja!

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi? Så da er du altså ansatt hos Olivenlunden 1830/Oliviers? 

Så da er du liksom helt nøytral i denne tråden? 

Og hva betyr alle disse "key" du slenger fra deg? 

Nei. Er nok ikke ansatt.

Er bare glad jeg vet kan se etter ting for hvordan kvaliteten er vs. dere som tror dere får ekte olivenolje på butikk.

.

Men dere?

Helt ok dette:

Da sier vi at olivenoljen fra dagligvare der oliven kommer som nr. 2-5 i ingredienslisten uten engang å merkes hvilken gård den kommer fra, som kommer i en plastflaske som ikke er grønn/sort (for å bevare), er bedre enn de dyre. Avtale! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du glemte smør.

Det var et EKSEMPEL for at hvis olivenolje/oliven kommer alt annet enn FØRST i en ingrediensliste, så kan man jo begynne å lure, ja!

Nei. Er nok ikke ansatt.

Er bare glad jeg vet kan se etter ting for hvordan kvaliteten er vs. dere som tror dere får ekte olivenolje på butikk.

.

Men dere?

Helt ok dette:

Da sier vi at olivenoljen fra dagligvare der oliven kommer som nr. 2-5 i ingredienslisten uten engang å merkes hvilken gård den kommer fra, som kommer i en plastflaske som ikke er grønn/sort (for å bevare), er bedre enn de dyre. Avtale! :)

Mange av oss er skeptiske - med god grunn - til oljen vi finner på supermarkedet. Det skal man være. Likevel viste tester i media i fjor at flere av oljene på supern faktisk var helt ok. Flere var "fake" også, men poenget er at flere var helt ok. 

Poenget mitt er at jeg kjenner godt til matjuks. Og derfor stoler jeg ikke nødvendigvis på en svær franchisekjede. Jeg sier ikke at oljen på Oliviers o.l. ikke er bra. Men jeg sier at folka bak Oliviers (internasjonalt altså) ikke nødvendigvis er så mye bedre enn resten av mat-mafiaen. Derfor skal man være på vakt. Enten det gjelder oljen på supermarkedet eller hos Oliviers. 

Oljen på Oliviers er godt merket. Det skal de ha. 

Men jeg kjenner godt til tidligere nevnte Bertolli-skandalen. Det var juksemerking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 5.5.2018 at 6:28 PM, AnonymBruker said:

De har egne butikker. Se på nettsiden deres etter butikken nærmest deg.

De selger også over nett.

Men beregn olivenolje til 300-500 vs. 50-100 kr. i dagligvare: bare at her får du 100 % oliven vs. i butikk, da.

Tusen takk for svar. Så det vil altså si at Ybarra sin ikke inneholder 100 % olivenolje? 

Anonymkode: 1a71c...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Så det vil altså si at Ybarra sin ikke inneholder 100 % olivenolje? 

Ikke tro på denne personen. Mange av oljene på supermarkedet er helt ok. Og de som ikke er ok: Det betyr ikke at de inneholder andre ting enn oliven, men at oljen ikke er extra vergine. Det var en stor test i fjor av oljene på dagligvarebutikkene i Norge, tror det var i Dagbladet (?). Usikker. 

Men poenget er at de oljene som ikke var gode, ikke innholdt andre ingredienser. Det var fremdeles olivenolje, men ikke extra vergine. 

Og: Fordi om det står på "ingrediensene" at flasken inneholder kun olivenolje, betyr det ikke at kvaliteten nødvendigvis er god. Det er ganske utbredt å blande ut extra vergine olje med dårligere olje. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

...

...

Feil. For å sitere deg fra tidligere i tråden: 

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du påstår faktisk at vann og eddik er en vanlig ingrediens i masseproduserte oljer. Du gjentar dessuten senere i tråden at det er mer vann enn olivenolje i masseproduserte oljer. Da blir det helt umulig å ta noe du sier om (oliven)olje seriøst, dette har du tydeligvis ikke peiling på. Å prøve å ro deg bort med at det var et "eksempel" for å demonstrere hvordan man skal lese ingredienslista funker ikke. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 hours ago, AnonymBruker said:

Mange av oss er skeptiske - med god grunn - til oljen vi finner på supermarkedet. Det skal man være. Likevel viste tester i media i fjor at flere av oljene på supern faktisk var helt ok. Flere var "fake" også, men poenget er at flere var helt ok. 

Poenget mitt er at jeg kjenner godt til matjuks. Og derfor stoler jeg ikke nødvendigvis på en svær franchisekjede. Jeg sier ikke at oljen på Oliviers o.l. ikke er bra. Men jeg sier at folka bak Oliviers (internasjonalt altså) ikke nødvendigvis er så mye bedre enn resten av mat-mafiaen. Derfor skal man være på vakt. Enten det gjelder oljen på supermarkedet eller hos Oliviers. 

Oljen på Oliviers er godt merket. Det skal de ha. 

Men jeg kjenner godt til tidligere nevnte Bertolli-skandalen. Det var juksemerking. 

Ja, og det er jo det som er så sentralt:

Matjuks! Du har helt rett!

Men det som er et ankepunkt her er typen: kan det være at matjuksen er på ''olivenoljene'' dagligvaren selger vs. hos niche-forretningene? DET er noe å tenke på, ja :)

19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kjøper ikke olivenolje hverken på Kiwi, Meny eller Jacob's. Just Sayin'

19 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke tro på denne personen. Mange av oljene på supermarkedet er helt ok. Og de som ikke er ok: Det betyr ikke at de inneholder andre ting enn oliven, men at oljen ikke er extra vergine. Det var en stor test i fjor av oljene på dagligvarebutikkene i Norge, tror det var i Dagbladet (?). Usikker. 

Men poenget er at de oljene som ikke var gode, ikke innholdt andre ingredienser. Det var fremdeles olivenolje, men ikke extra vergine. 

Og: Fordi om det står på "ingrediensene" at flasken inneholder kun olivenolje, betyr det ikke at kvaliteten nødvendigvis er god. Det er ganske utbredt å blande ut extra vergine olje med dårligere olje. 

''Ikke tro på denne personen''... så utrolig voksent :) Hatt en fin dag i dag, ell? :)

Det er allmenn kunnskap at olivenolje holder seg best i glass.

Det er allmenn kunnskap at olivenolje skal være i grønne/mørke glass for oppbevarelsens del.

Det er allmenn kunnskap at jo mer detaljer om verdikjeden du har, jo mer legitimt er det at du faktisk kjøper EKTE olivenolje.

Og ja: har jeg gård- og bruksnr. og tlf. nr. og profil på bonden i Italia som har dyrket fram min olivenolje, og en total oversikt over fordelingen av hvilke olivner som er brukt i oljen. Da kjøper jeg den.

Men du har helt rett:

La oss gi en fin f i alle kvalitetsstempler: la oss kjøpe masseprodusert fra dagligvare uten mer enn opprinnelsesland på flasken og ja, det er en flaske, for den er i plast og gjennomsiktig. Ja, vet du hva? Kjør på! :)

17 hours ago, AnonymBruker said:

Feil. For å sitere deg fra tidligere i tråden: 

Du påstår faktisk at vann og eddik er en vanlig ingrediens i masseproduserte oljer. Du gjentar dessuten senere i tråden at det er mer vann enn olivenolje i masseproduserte oljer. Da blir det helt umulig å ta noe du sier om (oliven)olje seriøst, dette har du tydeligvis ikke peiling på. Å prøve å ro deg bort med at det var et "eksempel" for å demonstrere hvordan man skal lese ingredienslista funker ikke. 

Jeg beklager så ufattelig mye misforståelsen med skriftlig evne! Beklager!

Det jeg ville poengtere er at... folk her kan ingrendienslisten, ja?

Bare til orientering: dere vet at ingredienser er rangert etter % innholdsmengde?

Poenget er: hvorfor har ikke blåbær ingrendiensliste? Fordi det ER blåbær som er ingrediensen.

Poenget er: hvorfor har syltetøy med jordbær en ingrediensliste med (... ''naturlig tilsatt jordbær, 00,50 %'' på 4-5 plass i ingrendienslisten sin?

DET er til ettertanke, ja. Helt enig!

Litt som med olivenolje. Skal jeg kjøpe olivenolje, så skal den:

Være strengt merket (det er ikke dagligvare). Og nei: dagligvarekjedens egne merkeordninger for kvalitet teller ikke.

Være 100 % oliven. Olivenolje trenger ingen ingrendiensliste, som nevnt. Det første jeg ser på er om det er EN KVART ingrediens mer i oliveoljen, enn olivenolje selv, og da bare... next!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt som med olivenolje. Skal jeg kjøpe olivenolje, så skal den:

Være strengt merket (det er ikke dagligvare). Og nei: dagligvarekjedens egne merkeordninger for kvalitet teller ikke.

Være 100 % oliven. Olivenolje trenger ingen ingrendiensliste, som nevnt. Det første jeg ser på er om det er EN KVART ingrediens mer i oliveoljen, enn olivenolje selv, og da bare... next!

Og hvor finner du disse olivenoljene som har flere ingredienser enn oliven? 

Eksempler? Linker? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

...

Jeg beklager så ufattelig mye misforståelsen med skriftlig evne! Beklager!

Det jeg ville poengtere er at... folk her kan ingrendienslisten, ja?

Bare til orientering: dere vet at ingredienser er rangert etter % innholdsmengde?

Poenget er: hvorfor har ikke blåbær ingrendiensliste? Fordi det ER blåbær som er ingrediensen.

Poenget er: hvorfor har syltetøy med jordbær en ingrediensliste med (... ''naturlig tilsatt jordbær, 00,50 %'' på 4-5 plass i ingrendienslisten sin?

...

Misforståelse, særlig. Du sa det to ganger. Da fremstår det som i beste fall uvitenhet, og i verste fall blank løgn. Mange matvarer kan fakes med vann og "aroma", men ikke olje. 

Du fremstår som en overivrig, nyansatt selger rett fra motivasjonsseminar, full av innsatsvilje, men litt manko på kunnskap og/eller etterrettelighet. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Og hvor finner du disse olivenoljene som har flere ingredienser enn oliven? 

Eksempler? Linker? 

Linker er at du går i dagligvare og ser på ingrendienslistene til olivenoljer.

DA vil du se at: ''Oi... det var kanskje litt mer enn bare oliven oppi her, ja!'' :)

2 hours ago, AnonymBruker said:

Misforståelse, særlig. Du sa det to ganger. Da fremstår det som i beste fall uvitenhet, og i verste fall blank løgn. Mange matvarer kan fakes med vann og "aroma", men ikke olje. 

Du fremstår som en overivrig, nyansatt selger rett fra motivasjonsseminar, full av innsatsvilje, men litt manko på kunnskap og/eller etterrettelighet. 

Da legger vi ballen død. Du forsto ikke eksempelet.

Til dere andre: forstå hvordan ingrendienslisten er rangert.

Ta dere ekstra tid til å se neste gang, om den mest ''logiske'' ingrendiensen dukker først, eller sist opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere andre: forstå hvordan ingrendienslisten er rangert.

Ta dere ekstra tid til å se neste gang, om den mest ''logiske'' ingrendiensen dukker først, eller sist opp.

Hva mener du da at de andre inneholder? Jeg vil tro de fleste forstår at en vanlig olivenolje som ikke er extra virgin ikke inneholder 100% extra virgin? Men heller kanskje en blanding av 80% raffinert olivenolje og 20% extra virgin?

Eller mener du at oljer som blir solgt som olivenoljer inneholder andre ingredienser en olivenolje? :klo: 

Anonymkode: 6b171...528

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du da at de andre inneholder? Jeg vil tro de fleste forstår at en vanlig olivenolje som ikke er extra virgin ikke inneholder 100% extra virgin? Men heller kanskje en blanding av 80% raffinert olivenolje og 20% extra virgin?

Eller mener du at oljer som blir solgt som olivenoljer inneholder andre ingredienser en olivenolje? :klo: 

Anonymkode: 6b171...528

Dette. Oljene som er "jukset med" inneholder ikke annet enn oliven. Men juksingen går på hvor mye av oljen (om noe) som er førstepressing, altså extra vergine. 

Ellers venter jeg med spenning på en viss annen AB som bør komme med linker/eksempler på olivenoljer fra supermarkedene i Norge som inneholder flere ingredienser enn oliven..... :filer:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...