Gå til innhold

Sykepleiere se hit. B12 injeksjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var å fikk tatt b12 sprøyte idag, tatt det i mange år. Hun som satt den idag, tror jeg ikke traff muskelen. Pleier å kjenne det, men kjente ikke noe, bare i huden liksom. Syntes også den ble satt litt vel høyt og veldig nære midten av ryggen. Altså ikke på siden. Lurer på om det kan by på problemer? Eller er det bare at opptaket ikke blir like bra? Skal jeg gå å ta en ny?

Anonymkode: f21af...726

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1189454-sykepleiere-se-hit-b12-injeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

B12 skal etter nye retningslinjer settes i hoften og ikke i setet. Om den ble satt nær midten av ryggen er ikke det korrekt. Den skal settes på siden. Det er ikke mulig å ikke treffe muskelen da kanylen er så lang at den vil gå igjennom fettet (så lenge man ikke klyper opp fettet). Om du ikke kjenner noen problemer med nervene ned til beina gikk det sikkert bra

Anonymkode: 4b4ef...9ea

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

B12 skal etter nye retningslinjer settes i hoften og ikke i setet. Om den ble satt nær midten av ryggen er ikke det korrekt. Den skal settes på siden. Det er ikke mulig å ikke treffe muskelen da kanylen er så lang at den vil gå igjennom fettet (så lenge man ikke klyper opp fettet). Om du ikke kjenner noen problemer med nervene ned til beina gikk det sikkert bra

Men jeg er redd den har truffet bein. Er det farlig?

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg er redd den har truffet bein. Er det farlig?

Nei, det er ikke farlig, og den som setter injeksjonen kjenner det om man treffer beinet, og med mindre du er undervektig er det uansett usannsynlig

AnonymBruker

Kjenner de to kulene/bena på siden av korsryggen. Er ikke akkurat tykk heller. 56 kg og 173 cm. Hun har stukket akkurat der jeg kjenner det benet. Hva skjer om injeksjonen kommer inn i benet/skjelettet? Hun har uansett ikke truffet riktig. Det ser jeg. Det pleier å bli satt mye lenger på siden, der kjenner jeg muskelen. Er ikke noe muskel der hun satt den, bare hud, litt fett og ben. Blir stressa for at det kan gjøre noe skade. Hun var ung, aldri sett hun der før. 

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Syntes det er flaut..

"Hei, dette er kanskje tapelig, men siden b12 injeksjonen kjentes annerledes ut siste gang har jeg gradvis blitt mer bekymret for at det kanskje ble gjort feil og at det kan være farlig. Du vet hvordan det er når man begynner å tenke på noe, så klarer man ikke legge bort tanken. Så jeg ville bare spørre for sikkerhets skyld"

Så lenge du er høflig og hyggelig gir de fleste en faen om du spør. Det er sure pasienter som klager som er slitsomt. De møter alle type bokstavlig talt gærne mennesker hele tiden, så dette er en bagatell

Anonymkode: ee777...6a6

• Liker 3
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Syntes det er flaut..

Det er da ikke flaut i det hele tatt. Jeg tok en vaksine en gang, og det ble kul i  huden etterpå, jeg gikk til legen med det. Ingen syntes det var rart at jeg lurte på om dette var riktig.

Det blir ikke oppfattet som rart av andre enn deg selv!

Endret av Muskath
AnonymBruker

Det er omtrent umulig å ikke treffe en muskel om nåla kom helt inn, noe den helt sikkert gjorde. Om hun traff ben ville både du og henne ha merket det. 

Det er opptaket som kan blir dårlig om den ikke settes dypt i en muskel. 

Anonymkode: 31d9e...1b2

• Liker 3
AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner de to kulene/bena på siden av korsryggen. Er ikke akkurat tykk heller. 56 kg og 173 cm. Hun har stukket akkurat der jeg kjenner det benet. Hva skjer om injeksjonen kommer inn i benet/skjelettet? Hun har uansett ikke truffet riktig. Det ser jeg. Det pleier å bli satt mye lenger på siden, der kjenner jeg muskelen. Er ikke noe muskel der hun satt den, bare hud, litt fett og ben. Blir stressa for at det kan gjøre noe skade. Hun var ung, aldri sett hun der før. 

Du er rett over grensa for undervektig, så det kan være man ikke kan sette inn hele kanylen når man setter b12 på deg. Det er fysisk umulig å sette en sprøytespiss inn i et bein. Har du aldri tatt på bein fra dyr for eksempel og kjent så hardt det er? Du hadde bøyd nåla om du hadde prøvd å stikke sprøyte inn i beinet på et dødt dyr, så sånn er det også med mennesker. 

• Liker 1
AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke, B12 skal sette i.m., om det skjer i låret, hoften, baken eller overarmen er et fett. Det  som er viktig er at den som stikker holder seg unna isjiasnerven, noe alle som stikker er oppmerksom på.

Det er helt vanlig å ikke kjenne noe annet enn at nålen går gjennom huden, treffer den bein så kjenner både du og den som stikker det. Det er ikke farlig, bare å dra nålen litt ut før man sprøyter inn medisinen. 

Anonymkode: 60d56...43e

• Liker 5

Jeg tar B12 jevnlig.

Jeg er litt urolig for sprøyter og prøver å ikke se når hun som setter sprøytene på meg gjør istand. En gang glemte jeg meg og så den lange nåla og dette så hun. Det var da hun beroliget meg med at kun halve nåla stikkes inn.

Du kan helt 100% sikkert bare slappe av, det er kul umulige i helvete å stikke den inn i noe bein.

Annonse

Du hadde kjent det hvis hun hadde truffet beinet. I så fall måtte hun ha trukket kanylen lenger ut. Det viktige er å aspirere for å sjekke at man ikke er i en åre. Så lenge det ikke kommer blodsvar eller det blir type smerter som støtsmerter (vil tro det kommer sterke støtsmerter av å treffe nerven, men virker rart at hun skulle sette den så langt inn mot ryggraden).

Gjorde det ikke vondt da hun injisjerte innholdet slik det "skal" gjøre? Jeg synes i alle fall B12-injeksjon er ganske vondt. 

Jeg har truffet en blodåre én gang. Det var på en undervektig person. Er ikke ofte man treffer en åre, men det er viktig å oppdage det hvis man gjør det. 

Endret av Skadeskutt
AnonymBruker
2 timer siden, EvaLena skrev:

Jeg tar B12 jevnlig.

Jeg er litt urolig for sprøyter og prøver å ikke se når hun som setter sprøytene på meg gjør istand. En gang glemte jeg meg og så den lange nåla og dette så hun. Det var da hun beroliget meg med at kun halve nåla stikkes inn.

Du kan helt 100% sikkert bare slappe av, det er kul umulige i helvete å stikke den inn i noe bein.

Da gjør hun det feil. Hele nåla skal inn, for den skal settes dypt i muskelen. Men det gjør ikke mer vondt med lengre kanyle enn en kort en. Det vil sprenge mer når innholdet sprøytes inn om den ikke settes dypt. 

Anonymkode: 31d9e...1b2

Annonse
AnonymBruker

eneste er at om den settes det vi kaller subcutant så vil du få en hevelse og det vil ta lengre tid før det tas opp i kroppen, da den må via fettet for å komme til musklen for så å få riktig molekyler for å bli fraktet rundt i kroppen og dit hvor den skal virke. Det er ikke noe farlig om den blir satt feil, misforstå meg rett, men veldig heldig er det heller ikke.

det er svært vanskelig å treffe bein. og om man gjør det, trekker man nålen ut litt. og det skal veldig godt gjøres, man får ikke penetrert beinet om det er til noe trøst. 

men er du bekjymret, kontakt legen din, og be om oppfølging og be om å få følge med på blodprøver, stiger ikke B12, kan det være hensiktsmessig å ta en ny.

vær evt oppmerksom på hevelser, men ingenting er farlig, det er ett stoff vi har i kroppen.

Anonymkode: 58e91...d6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...