Gå til innhold

Strikkehjelp til en nybegynner

marihøna86

Anbefalte innlegg

Håper noen drevene stikkere her inne kan hjelpe meg :) strikker en genser, og har støtt på et "problem" med ermene, klarer ikke bli enig med meg selv om hvordan det skal gjøres... 

I oppskriften står det:

" Når arbeidet måler 8-5-5-4-4-3 cm økes det 1 maske i hver side – les ØKETIPS! Øk slik på hver 6.pinne 11-12-7-6-0-0 ganger og på hver 4.pinne 0-0-7-9-17-18 ganger = 66-70-76-80-86-90 masker."

Jeg strikke i størrelse L, så det vil si øk 7 ganger på hver 6. pinne og 7 ganger på hver 4. pinne. 

Men skal jeg øke først på hver 6. pinne 7 ganger, også på hver 4. pinne 7 ganger, eller på hver 6. og 4. samtidig? Så det blir ca annenhver.. Håper noen her kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du skal øke med begge disse samtidig sånn jeg forstår det. 

Anonymkode: b4936...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det annerledes. Først øke på hver 6.pinne, og når du har gjort det, så øker du på hver 4.pinne . Hadde det vært økning hver 2.pinne, hadde det vært skrevet det. Altså først øke hver 6.pinne og så hver 4. pinne. 

Endret av Muskath
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) 

Grunnen til at jeg er usikker er at feks de to størrelsene under har 0 økninger på hver 4 pinne.. Klarer ikke bli enig med meg selv her.. ! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 04/05/2018 at 11:37 AM, marihøna86 said:

Takk for svar :) 

Grunnen til at jeg er usikker er at feks de to størrelsene under har 0 økninger på hver 4 pinne.. Klarer ikke bli enig med meg selv her.. ! :) 

Men da skal det sikkert ikke økes mer på de størrelsene .  Da er det nok med de første økningene. Det handler om maskeantall og vidde på ermet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4.5.2018 den 10.42, marihøna86 skrev:

Håper noen drevene stikkere her inne kan hjelpe meg :) strikker en genser, og har støtt på et "problem" med ermene, klarer ikke bli enig med meg selv om hvordan det skal gjøres... 

I oppskriften står det:

" Når arbeidet måler 8-5-5-4-4-3 cm økes det 1 maske i hver side – les ØKETIPS! Øk slik på hver 6.pinne 11-12-7-6-0-0 ganger og på hver 4.pinne 0-0-7-9-17-18 ganger = 66-70-76-80-86-90 masker."

Jeg strikke i størrelse L, så det vil si øk 7 ganger på hver 6. pinne og 7 ganger på hver 4. pinne. 

Men skal jeg øke først på hver 6. pinne 7 ganger, også på hver 4. pinne 7 ganger, eller på hver 6. og 4. samtidig? Så det blir ca annenhver.. Håper noen her kan hjelpe meg :)

Før du begynner å strikke hver del, bol eller armer, så leser du gjennom alt som står om den aktuelle delen. Så setter du enten strek under eller ring rundt det som gjelder for den størrelsen du strikker i. For å unngå å klusse i oppskriften kan det være lurt å ta en kopi til eget bruk. 

3 minutter siden, Muskath skrev:

Men da skal det sikkert ikke økes mer på de størrelsene .  Da er det nok med de første økningene. Det handler om maskeantall og vidde på ermet.

Står det ikke hvor mange masker du skal ha før du legger tilside arbeidet og strikker et erme til? 

Anonymkode: 0a31e...725

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Les øketips! 

Skal du øke på ca annenhver pinne vil arbeidet bli ganske brått videre. Og en ganske kort erme? 

Tenker først hver sjette, og så hver fjerde. Kanskje noen vet om du sier hva oppskriften heter? 

Anonymkode: 3b6a8...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...