AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #1 Skrevet 4. mai 2018 Hva kaller man et "mirakel" med negativt fortegn? Altså en ting som er uforklarlig og som er alt annet enn bra, noe du absolutt ikke ønsket. Jeg skulle legge om dekk igår, og fant ut at jekken er ødelagt på en måte som er absolutt umulig. Om noen har Volvo her eller vet hva jeg snakker om, så er det en jekk som liksom har en slags "klype" eller et spor som en metallting på bilen skal inn i. Denne "klypen" var klemt helt sammmen og kunne derfor ikke settes på metalltingen på bilen. Det er umulig å bruke den slik den er nå, noe som betyr at jeg kan ikke ha brukt den slik før heller, og det er bare jeg som har brukt jekken. Wtf? Hva kaller man dette, et drittakel? Hvorfor finnes det ikke noe ord for det? Kan dårlige ting alltid forklares? Anonymkode: 677cc...7d5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #3 Skrevet 4. mai 2018 11 minutter siden, AnonymBruker said: Et mysterium? Anonymkode: 2e38a...039 Jaaa....men med ordet mirakel så godtar man liksom at det har faktisk skjedd noe uforklarlig, man prøver ikke å løse mysteriet. Det nærmeste jeg kommer er ordet "jinxed" som betyr forhekset/forbannet, men da er det noen andre som har gjort det så det har en slags forklaring likevel, det "oppstår" ikke bare. Anonymkode: 677cc...7d5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #5 Skrevet 4. mai 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva kaller man et "mirakel" med negativt fortegn? Altså en ting som er uforklarlig og som er alt annet enn bra, noe du absolutt ikke ønsket. Jeg skulle legge om dekk igår, og fant ut at jekken er ødelagt på en måte som er absolutt umulig. Om noen har Volvo her eller vet hva jeg snakker om, så er det en jekk som liksom har en slags "klype" eller et spor som en metallting på bilen skal inn i. Denne "klypen" var klemt helt sammmen og kunne derfor ikke settes på metalltingen på bilen. Det er umulig å bruke den slik den er nå, noe som betyr at jeg kan ikke ha brukt den slik før heller, og det er bare jeg som har brukt jekken. Wtf? Hva kaller man dette, et drittakel? Hvorfor finnes det ikke noe ord for det? Kan dårlige ting alltid forklares? Anonymkode: 677cc...7d5 At en jekk ødelegges er selvsagt ikke umulig. Og om et mirakel inntreffer, positivt eller negativt, er det fortsatt et mirakel. Det er intet som tilsier at et mirakel skal utelukkende være positivt. En ødelagt jekk er langt i fra et mirakel. Drittakel er forøvrig ikke et ord. Anonymkode: 8dbd6...e54 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #6 Skrevet 4. mai 2018 Drittakel er et ord fra og med nå! FantastiskAnonymkode: 9e72d...0bc 1
Ichiko Skrevet 4. mai 2018 #8 Skrevet 4. mai 2018 (endret) "Et helvetes/satans/tykjes mirakel" blir i blant brukt nordpå om noe helt utrolig og usannsynlig som bare skjer, og som er veldig negativt. Edit: Denne tråden burde kanskje heller vært postet på språkforumet? Endret 4. mai 2018 av Ichiko 1
Perle Skrevet 4. mai 2018 #9 Skrevet 4. mai 2018 (endret) Det koommer jo an på hvordan ordet mirakel blir brukt. Dersom en person utfører et mirakel blir vel motsatsen at h*n kaster en forbannelse. Men hvis en person kommer tilbake på mirakuløst vis, kan en vel si at en jo si h*n forsvant under katastrofale omstendigheter. Antonymet til mirakel er forøvrig normalitet og hverdagslighet. Mirakel betyr jo under. Off, treg i nøtta idag. Trenger kaffe. Endret 4. mai 2018 av Perle
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #10 Skrevet 4. mai 2018 Uflaks. Uhell. Uforklarlig uhell. Syns dette er interessant (ord). Driver å leser Harry Potter for ungene. Der brukes ordet våde, som substantiv for "forbannelse" tror jeg, de sjekker en sopelime for våde, om det er våde på den. Regner med det er en oversettelse av jinx(ed), men finner det bare som våde-skudd, våde-: ulykke i ordbøker. Tror det var våde på jekken din. Eller hadde det vært det hvis du hadde skadet deg på den? Anonymkode: 5fef0...2e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå