Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kjenner de formelle kravene for dette?

Vet jo at man må ha doktorgrad for å bli førsteamanuensis, men er ellers lite kjent med hvordan akademia fungerer på det området.

Anonymkode: 5a145...744

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må ha mastergrad eller hovedfag. Trenger ikke å inkludere pedagogikk.  Ikke nødvendig med publiseringer, da dette er hovedsaklig en undervisningsstilling. De fleste steder vil det likevel være en fordel, og det forventes nok at man publiserer litt etter hvert.

Skrevet

På mitt studie er det vanligvis nyutdannede med mastergrader som jobber som universitetslektorer. De fleste jobber som det i et par år, før de bytter jobb eller begynner som stipendiater.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har undervist på universitetet med bachelorgrad, mens jeg studerte til master, men det var fordi det var stor mangel på folk som kunne lære bort akkurat dette. Vanligvis er det nyutdannede masterstudenter.

Anonymkode: be961...004

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min underviser to klasser og har en bachelorgrad, mens han studerer snart til master. Vanligvis er det (nyutdannende) masterstudenter som underviser, men han fikk stillingen pga høyeste karakter på de fagene han underviser i.

Anonymkode: e44db...648

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har undervist på universitetet med bachelorgrad, mens jeg studerte til master, men det var fordi det var stor mangel på folk som kunne lære bort akkurat dette. Vanligvis er det nyutdannede masterstudenter.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min underviser to klasser og har en bachelorgrad, mens han studerer snart til master. Vanligvis er det (nyutdannende) masterstudenter som underviser, men han fikk stillingen pga høyeste karakter på de fagene han underviser i.

Anonymkode: e44db...648

Var de da ansatt som universitetslektor eller hadde de annen stillingskode?

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om folk her blander faste lektorstillinger med å undervise litt ved universitetet. Jeg har undervist i flere år ved universitetet, men kaller meg ikke universitetslektor av den grunn. Nettopp fordi jeg ikke er universitetslektor. Jeg hadde for øvrig et kort vikariat som lektor en periode, men det kan heller ikke sammenlignes med fast stilling.

Anonymkode: a8e9d...850

AnonymBruker
Skrevet

For å svare på spørsmålet: De formelle kravene er normalt mastergrad samt at man forplikter seg til å gjennomgå pedagogisk opplæring innen to år fra ansettelse dersom man ikke allerede har det. Litt avhengig av fagfelt stiller man normalt sterkere med doktorgrad, men siden lektorstillinger tross alt handler om undervisning og formidling, er undervisningserfaring og pedagogisk engasjement også svært viktig og kan trumfe en doktor uten slike erfaringer og egenskaper.

Skrevet

Man får ikke stilling som universitetslektor med kun bachelorgrad. Det betyr jo ikke at man ikke kan undervise likevel. Men da i en annen stilling. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her: Jeg har mastergrad, og ikke doktorgrad. Så da innfrir jeg i alle fall de formelle kravene for å søke som universitetslektor, virker det som :).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her: Jeg har mastergrad, og ikke doktorgrad. Så da innfrir jeg i alle fall de formelle kravene for å søke som universitetslektor, virker det som :).

Ja, det gjør du nok.

Jeg studerer jus og de fleste universitetslektorene jeg har er utdannet jurist uten noe tilleggsutdanning. 

Anonymkode: 3d125...254

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er mastergrad som er kravet. De fleste utlysninger vektlegger imidlertid også undervisningserfaring og pedagogisk kompetanse. Universitets- og høgskolepedagogikk er aldri en ulempe. 

Anonymkode: e0f5d...567

Gjest Geirfuglen
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som om folk her blander faste lektorstillinger med å undervise litt ved universitetet. Jeg har undervist i flere år ved universitetet, men kaller meg ikke universitetslektor av den grunn. Nettopp fordi jeg ikke er universitetslektor. Jeg hadde for øvrig et kort vikariat som lektor en periode, men det kan heller ikke sammenlignes med fast stilling.

Det er en helt vanlig stillingstittel selv om man bare har master. 

Har derimot aldri hørt at man kan jobbe som universitetslektor med kun bachelor.

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Det er en helt vanlig stillingstittel selv om man bare har master. 

Har derimot aldri hørt at man kan jobbe som universitetslektor med kun bachelor.

Ja, det er en helt vanlig stillingstittel og en helt vanlig jobb. Jeg har ikke sagt noe annet?

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Var de da ansatt som universitetslektor eller hadde de annen stillingskode?

Jeg kalles bare "Tutor" og får timebetalt (jobber i Storbritannia). De fleste PhD-studenter driver med det samme, men jeg underviser forelesninger, ikke bare seminargrupper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...