Gå til innhold

Erfaring med lapraskopi - arr og stor mage

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke arrene ser noe særlig ut etter hva jeg har sett på nett, og jeg har allerede så mange stygge, hemmende arr, også et stort på magen :( hvordan ble dine arr? Og var du og hvor lenge var du geléaktig og stor i magen? Er som om jeg ikke har kontakt med musklene lenger, det ser ut som magen til en nybakt mor. 7 dager siden lapraskopien i dag. 

Anonymkode: 99709...774

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Arrene vil blekne etterhvert. Jeg har hatt to laparoskopier. Fra den første så var det kun arret i navlen som syntes etter noen uker. Etter den siste, så ble det øverste arret mest synlig fordi det lukket seg ikke så pent. De syr jo ikke, bare plastrer. Men navlen min er ikke noe fin etter to runder. 

Magen min var normal med en gang. Lufta de har blåst inn går jo ut de første dagene. Om du ikke har kontakt med musklene så synes jeg du skal høre med fastlegen din. Det var sånn jeg var etter KS, ikke lap. 

Anonymkode: 123da...48d

AnonymBruker
Skrevet

Ca 2 år siden lap nå, og mått sjekke arrene mine. Arret ved navelen og arret ved «bikinilinjen» er lyse, sistnevnte ville nok syntes om magen min ikke hadde vært i veien. Arret på venstre side av magen er det tydeligste, som en litt stor (ca 5mm i diameter), rød prikk. 

Opplevde ikke å «miste kontakten» med magemusklene mine, og magen sp vanlig ut ganske kjapt. 

Anonymkode: 31b3e...bac

AnonymBruker
Skrevet

Magen er bare stor fordi de blåser den opp med litt gass.  Den blir ikke "gelaktig" . Det er oppblåst - og den forsvinner når kroppen din klarer å absorbere gassen gjennom muskulatur osv etter et par/3 dager.   Arrene blir veldig usynlig etterhvert - og er det minste du burde tenke på. Kunne vært verre og krevd en mye mer omfattende operasjon hvor du får store stygge arr.  

Anonymkode: a82a6...566

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Så navlen i dag og den ser maltraktert ut, men håper det går seg til :( om noen har opplevd dette med navlen blir jeg takknemlig for pm. 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke arrene ser noe særlig ut etter hva jeg har sett på nett, og jeg har allerede så mange stygge, hemmende arr, også et stort på magen :( hvordan ble dine arr? Og var du og hvor lenge var du geléaktig og stor i magen? Er som om jeg ikke har kontakt med musklene lenger, det ser ut som magen til en nybakt mor. 7 dager siden lapraskopien i dag. 

Tror du skal finne andre kilder til både å se på arr og "stor mage" enn internett :gravid: stor mage får man når man er høygravid, ikke etter en lap. 

Kameraet går i navlen. Du skal studere navlene til noen grundig for å kunne påstå at der er stygge arr, arrene er knapt synlige. Ett eller to instumenter stikkes inn i siden i lysken, så langt nede at arrene skjules av normalt undertøy. De arrene er ikke større enn bredden på en kvinnes lillefingernegl. 

Mahen blir blåst opp med gass. Mesteparten av gassen fjernes før du syes igjen, resten rydder kroppen opp i selv i løpet av få dager. 

Du lager hysteri av noe som er helt unødvendig å bekymre seg om.

Anonymkode: db2c5...e77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror du skal finne andre kilder til både å se på arr og "stor mage" enn internett :gravid: stor mage får man når man er høygravid, ikke etter en lap. 

Kameraet går i navlen. Du skal studere navlene til noen grundig for å kunne påstå at der er stygge arr, arrene er knapt synlige. Ett eller to instumenter stikkes inn i siden i lysken, så langt nede at arrene skjules av normalt undertøy. De arrene er ikke større enn bredden på en kvinnes lillefingernegl. 

Mahen blir blåst opp med gass. Mesteparten av gassen fjernes før du syes igjen, resten rydder kroppen opp i selv i løpet av få dager. 

Du lager hysteri av noe som er helt unødvendig å bekymre seg om.

Nja. 

Navlen min ble annerledes etter første lap. Arret hadde strammet inn vevet under, så den gikk mer sammen. Neste lapp gjorde det samme oppe. Så selv om fargen på arret blir blekt så kan arret i seg selv lage forandringer.

De andre arrene mine er ca 1 og 1,5 cm. Det ene har fått opphøyd arrvev. Irriterer meg litt at de ikke syr, men teiper. For teipen falt av tidlig og selv om jeg satt på nytt så falt det av hele tiden. 

Men så små arr er ikke noe å bekymre seg over, det er jeg helt enig i. Når magen min ser ut som et kart etter graviditeten så er ikke noen små arr etter lap å bry seg om. 

AnonymBruker
Skrevet

Var ikke geleaktig og stor i magen i det hele tatt. Har mange store kjempestygge arr, også noen på 15cm etter åpen operasjon. Det kan skje deg neste gang. Man mister ikke kontakt med musklene etter en bitteliten kikkehullsoperasjon. 

Anonymkode: 4f838...437

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt laparaskopi for 3 -4 år siden. Arret navlen synes best, men det er bare en hvit streka om er 2 cm lang. Ellers har jeg tre andre snitt i tillegg. Det midterste ved bikinilinga er litt pigmentert, her åpnet såret seg etter et par uker grunnet knappen på buksa. De to arrene på siden synes knapt, bare to hvite streker og her må man se nærme etter for å se dem. Alle mine ble sydd med to sting i hver.

Anonymkode: 86794...00c

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt laparaskopi for 3 -4 år siden. Arret navlen synes best, men det er bare en hvit streka om er 2 cm lang. Ellers har jeg tre andre snitt i tillegg. Det midterste ved bikinilinga er litt pigmentert, her åpnet såret seg etter et par uker grunnet knappen på buksa. De to arrene på siden synes knapt, bare to hvite streker og her må man se nærme etter for å se dem. Alle mine ble sydd med to sting i hver.

Anonymkode: 86794...00c

Du er god dersom du se ditt eget arr i navlen. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nja. 

Navlen min ble annerledes etter første lap. Arret hadde strammet inn vevet under, så den gikk mer sammen. Neste lapp gjorde det samme oppe. Så selv om fargen på arret blir blekt så kan arret i seg selv lage forandringer.

De andre arrene mine er ca 1 og 1,5 cm. Det ene har fått opphøyd arrvev. Irriterer meg litt at de ikke syr, men teiper. For teipen falt av tidlig og selv om jeg satt på nytt så falt det av hele tiden. 

Men så små arr er ikke noe å bekymre seg over, det er jeg helt enig i. Når magen min ser ut som et kart etter graviditeten så er ikke noen små arr etter lap å bry seg om. 

Du er også god dersom du klarer å se din egen navle.

Når du har hud som danner mye arrvev, noe som er unntaket ikke regelen, så kan det bli slik du beskriver. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nja. 

Du syns under huden med sting kroppen absorberer av seg selv, tapen er bare en ekstraforsterkning for at arret skal se bedre ut. 

Anonymkode: f67df...047

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Var ikke geleaktig og stor i magen i det hele tatt. Har mange store kjempestygge arr, også noen på 15cm etter åpen operasjon. Det kan skje deg neste gang. Man mister ikke kontakt med musklene etter en bitteliten kikkehullsoperasjon. 

Anonymkode: 4f838...437

Jeg har store og skjemmende operasjonsarr fra før, derfor jeg ikke var keen på fler arr. Den geleaktige og store magen viste seg å bare være at jeg hadde så vondt at jeg ikke klarte å stramme musklene, så har visst litt mer magefett enn jeg trodde, haha :P nå som smertene har avtatt, luften er ute og jeg kan gå normalt så ser magen normal ut igjen. Men navlen har blitt deformert, og må korrigeres om det ikke går seg til. Takker for alle svar, håper mine arr på siden vil syns like lite som deres :) 

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er god dersom du se ditt eget arr i navlen. 

Du er også god dersom du klarer å se din egen navle.

Når du har hud som danner mye arrvev, noe som er unntaket ikke regelen, så kan det bli slik du beskriver. 

Hva?? :klo: Jeg har også arr i navlen etter kikhulsoperasjon, og jeg kan da fint se inn i min egen navel og se arret, og det helt uten speil. :klo: Sitter faktisk akkurat nå og ser på navlen min, hvorfor skulle man liksom være god om man klarer det? 

Til Ts, arret i navlen er nok dt mest synlige, og de første månedene var navlen min veldig stygg, nå ser den mer eller mindre normal ut, men ganske tydelig arr inni der om man ser etter/ser på navlen. De to andre er bare to små hvite streker på en halv cm hver, man ser de jo om man ser etter, men ikke noe man legger merke til eller som jeg bryr meg om. Opererte høsten 2016. Og brukte plaster hele sommeren 2017/når jeg var ute i solen for å beskytte arrene og gjøre slik at de grodde finest mulig.

Anonymkode: 14e2c...c78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...