Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt rart å ha gått 3 år på høyskole eller universitet uten å ha fått med seg standardkravet om times new roman, strl 12 og 1,5 linjeavstand? Vi har i alle fall hatt det på alle innleveringene under hele utdanningen.

Om innholdet i oppgaven er bra uansett går det sikkert helt greit, men vet at mine veiledere ville mislikt en slik feil sterkt. 

Anonymkode: bfa7b...b83

Altså, vi har Arial som standard

Anonymkode: e5bfe...462

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, MrBig4u said:

Heia. 

Så kjipt å oppdage dette etter innleveringen, men tror du kunne ha korrigert dette UTEN å endre ett komma eller annet, så de kan sjekke at det er samme antall ord og tegn og kun sendt inn med endret og rett fontbruk, Times New Roman str.12 og 1,5 i linjeskift er hva vi har.

Dette er og hva vi avkreves fra første eksamen, og slikt sett stilles kravet i fra første stund så vi drilles i dette, da en senere master har helt klare krav, som vedlagt i bildet her. (Så ikke noen helt klare formelle krav før masternivå, men dette blir understreket av alle forelesere fra vårt førsteår at er det vi skal bruke som en fast standard...

Sett din Word doc opp med en "normal.mal" i denne font type og størrelse som en omstilling, og venn deg til bruken først som sist ved alt arbeidet, så slipper du å gå på en slik blemme en annen gang?

Med de aller beste ønsker, fra filosofi studenten;-)

20180504_131044.jpg

Kanskje jeg skal kontakte skolen og høre om det er mulig og bytte font ja. Endrer innstillingene nå! :) (Etter denne opplevelsen kommer jeg nok alltid til å dobbeltsjekke også). Tusen takk for gode tips! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det riktignok ca 10 år siden jeg var ferdig med studiene, men for meg blir hele dette dilemmaet utrolig spesielt. I arbeidslivet bryr man seg virkelig ikke om slikt så lenge teksten man har gir god lesbarhet og man har størrelse og linjeavstand som passer skriften. Dette får man enkelt til med både Arial, Calibri og Times New Roman. Riktignok har bedriftene som regel valgt «sin» skrift og sin visuelle profil, men at dette skal være noe man bekymrer seg for å måtte levere på nytt på - da er det avstand mellom utdanningssystemet og realiteten i næringslivet. :sukk:

Anonymkode: eb8fb...5bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det riktignok ca 10 år siden jeg var ferdig med studiene, men for meg blir hele dette dilemmaet utrolig spesielt. I arbeidslivet bryr man seg virkelig ikke om slikt så lenge teksten man har gir god lesbarhet og man har størrelse og linjeavstand som passer skriften. Dette får man enkelt til med både Arial, Calibri og Times New Roman. Riktignok har bedriftene som regel valgt «sin» skrift og sin visuelle profil, men at dette skal være noe man bekymrer seg for å måtte levere på nytt på - da er det avstand mellom utdanningssystemet og realiteten i næringslivet. :sukk:

Anonymkode: eb8fb...5bb

Hehe, er vel blitt noe "nasalt" med årene, eller er de blitt kloke av skade, og Akademikerne's siste bastion?? LOL .. Nei da, handler vel mest om at de sitter og rettet hauger med oppgaver, og ut av svært mange er vel noen vel "for kreative", der stilen heller har ødelagt budskapet og derfor er vel standard satt for å lære studentene å legge seg til holdbar profesjonell stil i arbeidslivet?? ;-)

Anonymkode: c8f73...32e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg skrev bacheloroppgave fikk vi velge font selv. Mest sannsynlig går det greit. MEN for en feil å gjøre! Hvis TNR er spesifisert som en standard vil det jo trekke ned på helhetsinntrykket, for det er jo helt vanvittig sløvt. Og det gir på en måte inntrykk av at du ikke har giddet å lese gjennom oppgaven engang. Får håpe skolen din ikke er så streng

Anonymkode: eeb79...567

• Liker 1
Gjest Sisti
Skrevet

Da jeg skrev masteroppgave skrev jeg i calibri, synes TNR er ganske uegnet. Selv om kravet "egentlig" var TNR. Fikk aldri noen kommentar på det, og fikk A. 

Mulig det er et formelt krav, men mange sensorer vil aldri tenke over det i det hele tatt, så lenge oppsettet er ryddig og ordentlig. 

Oppdaget da jeg fikk tilbake masteroppgaven at formateringa på referanselisten var gått til helvete også. Sjeleglad for at jeg ikke oppdaget det før jeg hadde fått karakteren, for ellers hadde det ødelagt mye nattesøvn. Hørte aldri noe om det heller. 

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Jeg trodde det at TNR skal brukes var allmennkunnskap. Har studert ved flere høgskoler og universiteter i Norge, og aldri opplevd at noe annet er tillatt å bruke. Muligens ved private skoler? TNR er ikke en særlig bra font, men når jeg ser at folk jeg jobber med bruker Comic Sans i arbeidet, så er det kanskje like greit med TNR.

Når det er sagt, så forskjøv innholdsfortegnelsen i masteroppgaven min seg. Vi måtte bruke trykkeri, hvor det var kø, så jeg fikk ikke så god tid til å se over den etter at den ble trykket. Det ble aldri nevnt, og jeg fikk ikke inntrykk av at jeg ble trukket noe for det. 

Skrevet

Der jeg studerer aksepterer de calibri, arial og times new roman. (Er et etterutdanningsstudie jeg tar på høgskole). Jeg tenker dette uansett er en bagatell, og har vanskelig for å tro at det vil få innvirkning på karakter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ved universitetet mitt fikk jeg heldigvis lov til å velge både skrifttype, skriftstørrelse, margbredde og sideformat selv. Jeg leverte en nett liten trykksak som faktisk så ut som en bok, heller enn de monstrøse A4-greiene som andre leverer. Ingen andre var i det hele tatt klar over at de kunne lage en oppgave som så skikkelig ut.

Anonymkode: c480f...a9e

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk til alle som svarer! Dere er supre som tar dere tid, og både opplyser og beroliger meg!😊 

Skrevet (endret)

Jeg har aldri skrevet en bacheloroppgave, man kan ikke se for meg at du får trekk for at fire ord (els) er i feil skrifttype på forsiden?

Det er ikke akkurat stor forskjell mellom de to. Det er ikke så sikkert at sensor legger merke til det en gang.

Studieveileder på mitt studie sa at det ikke er så nøye med den skrifttypen på eksamensoppgaver, så lenge den er lesbar og en fornuftig størrelse. Men kanskje noen sensore er mindre fleksible enn andre på det der...

(Jeg er forresten enig i at den ene AB i tråden din er litt douchebag :P )

Endret av Tibbie
  • Liker 1
Gjest Optimo
Skrevet

Det kunne vært verre, det kunne vært comic sans. Eller Wingdings. 

Hva er greia med at det MÅ være en bestemt font egentlig? Så lenge det er leselig..? 

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg skrev Master, så brukte ca. 70% LaTeX, som har "Computer Modern" som standard font. Var aldri noen problem - faktisk ble vi oppfordret til å brure tex generelt. 

Anonymkode: 9da43...ff9

Gjest Sisti
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Når jeg skrev Master, så brukte ca. 70% LaTeX, som har "Computer Modern" som standard font. Var aldri noen problem - faktisk ble vi oppfordret til å brure tex generelt. 

Standard font? Hele poenget med å skrive i LaTeX er jo at du har full kontroll på formatering, så å bare bruke "standard font" blir jo litt merkelig, når det er så lett å endre font. Jeg er vant til at man bruker TNR i LaTeX når man skriver artikler, fordi det skal sendes til publikasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Sisti skrev:

Standard font? Hele poenget med å skrive i LaTeX er jo at du har full kontroll på formatering, så å bare bruke "standard font" blir jo litt merkelig, når det er så lett å endre font. Jeg er vant til at man bruker TNR i LaTeX når man skriver artikler, fordi det skal sendes til publikasjon. 

Tja, det er jo en god type, og det er strengt tatt alt annet enn selve typen som utgjør den ekstra kontrollen man får i TeX kontra programmer som Word.

Anonymkode: c480f...a9e

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel an på fagfelt, men inne realfag så bruker vi mange forskjellige. Finnes ikke en standard font. Forskjellige publikasjoner og tidsskrifter bruker forskjellige fonter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 4.5.2018 den 6.38, AnonymBruker skrev:

Jeg førte referanselisten på en annen måte en skolen ønsket, altså ikke feil, bare en annen stil, og måtte pent skrive ny bachelor. Så det varierer nok veldig. 

Anonymkode: 76a85...ece

Whaat? Hvilket studie går du?

Anonymkode: b91b7...8d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 4.5.2018 den 22.38, Geirfuglen skrev:

Jeg trodde det at TNR skal brukes var allmennkunnskap. Har studert ved flere høgskoler og universiteter i Norge, og aldri opplevd at noe annet er tillatt å bruke. Muligens ved private skoler? TNR er ikke en særlig bra font, men når jeg ser at folk jeg jobber med bruker Comic Sans i arbeidet, så er det kanskje like greit med TNR.

Når det er sagt, så forskjøv innholdsfortegnelsen i masteroppgaven min seg. Vi måtte bruke trykkeri, hvor det var kø, så jeg fikk ikke så god tid til å se over den etter at den ble trykket. Det ble aldri nevnt, og jeg fikk ikke inntrykk av at jeg ble trukket noe for det. 

:hakeslepp: 

Anonymkode: 85f17...f78

• Liker 1
Skrevet

Leverte nettopp master, og vi fikk beskjed om at oppgaven ikke oversendes til sensur dersom vi ikke overholdt kravene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, nordlending skrev:

Leverte nettopp master, og vi fikk beskjed om at oppgaven ikke oversendes til sensur dersom vi ikke overholdt kravene. 

Men det er master, ikke bachelor. Mye høyere krav på master.

Anonymkode: 62f5c...f67

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...