Gjest SumoBryter Skrevet 24. februar 2005 #1 Skrevet 24. februar 2005 Jeg lurer pa hvor alene jeg er om dette. Jeg far alltid vondt i magen av kaffe, og selvfolgelig er jeg veldig glad i det. Men jeg er vel nodt til a slutte med kaffe fordi jeg far vondt i magen og diare av det. Magen blir liksom sur, og sa ma jeg lope pa do som gal og avforingen blir los og stinkende. Jeg far ogsa vondt i magen hvis jeg spiser lok. Hvorfor er jeg sann, er det normalt, er det mange som lider av dette??
Gjest Bhsiltsk Skrevet 24. februar 2005 #2 Skrevet 24. februar 2005 Melkesyretabletter kan hjelpe. Fås på apoteket.
Shoegal Skrevet 24. februar 2005 #3 Skrevet 24. februar 2005 Melkesyretabletter kan hjelpe. Fås på apoteket. evt så kan man la være å drikke kaffe.. jeg tåler det heller ikke, så jeg lar være. bortsett fra en gang innimellom da, siden jeg synes det er veldig godt...
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #4 Skrevet 24. februar 2005 Vi må ikke glemme at kaffe er utrolig usunt for tarmen. Det er fryktelig mye syre i kaffe, som skaper ubalanse i magen. Så det er ikke rart at du får vondt i magen. Magen liker det ikke i det hele tatt. Jeg drikker alltid med mye melk i for å balansere det litt. Da tåler jeg mere. Men jeg kan ikke drikke kaffe hver morgen, det blir jeg dårlig av. Så jeg nyter de få gangene, et par ganger i uken en deilig au lait..
Gjest miau Skrevet 24. februar 2005 #7 Skrevet 24. februar 2005 Jeg tåler heller ikke for mye kaffe eller løk... Det er nok ikke helt "vanlig", men det er mange som er plaget med det.
Shoegal Skrevet 24. februar 2005 #8 Skrevet 24. februar 2005 Jeg tåler heller ikke for mye kaffe eller løk... Det er nok ikke helt "vanlig", men det er mange som er plaget med det. tror ikke det er helt uvanlig heller. kaffe, løk, kål, mye kullsyre - you name it, og magen rocker i vei.
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2005 #9 Skrevet 25. februar 2005 ved litt inntak blir jeg bare litt hyperaktig, ved for mye blir magen min helt i ulage... og diare og ont i hodet og i det hele tatt. derfor holder jeg meg unna kaffe jeg
Gjest Aurélie Skrevet 26. februar 2005 #10 Skrevet 26. februar 2005 Jeg har vært kaffedranker i ett år nå, drakk minimalt kaffe tidligere. Men fortsatt takler ikke magen min det noe særlig. Dette er egentlig ganske vanlig, har jeg inntrykk av.
Gjest Anki Skrevet 27. februar 2005 #11 Skrevet 27. februar 2005 Har også inntrykk av at mange føler magen får fart på seg når de drikker kaffe. Det gjelder i hvert fall meg, jeg drikker ikke kaffe i helgene og er ikke så ofte på do da. Mens i ukedagene drikker jeg 3 kaffe latte hver dag, og fyker på do minst 2-3 ganger på jobb... Burde nok slutte med kaffe ja!
mabi Skrevet 2. mars 2005 #12 Skrevet 2. mars 2005 det er pga syre. Melk kan hjelpe, eller syrenøytraliserende , du får det på apoteket
Gjest Emera Skrevet 2. mars 2005 #13 Skrevet 2. mars 2005 Jeg får periodevis sur mage/magesmerter av kaffe. På spesielle kaffebutikker får du kjøpt syrefri kaffe. Den smaker som vanlig kaffe, men er ingen "gourmetkaffe," da, hvis man er veldig nøye på det.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 12. mai 2009 #14 Skrevet 12. mai 2009 Vi må ikke glemme at kaffe er utrolig usunt for tarmen. Det er fryktelig mye syre i kaffe, som skaper ubalanse i magen. Så det er ikke rart at du får vondt i magen. Magen liker det ikke i det hele tatt. Jeg drikker alltid med mye melk i for å balansere det litt. Da tåler jeg mere. Men jeg kan ikke drikke kaffe hver morgen, det blir jeg dårlig av. Så jeg nyter de få gangene, et par ganger i uken en deilig au lait.. hei du nevner at kaffen er utrolig sur og usunt for tarmen; kaffen er ikke sur, heller bitter. du skjenenr fort på tunga hva som er syrlig, som eks sitron, eddik etc. så nevner du at melk balanserer, ikke riktig heller. kroppen har egne mekanismer for å ta hånd om ulike stoffer, om de er sure eller basiske. i magesekken er det alltid surt, og er med på nedbryte proteiner i kosten bla. og i overgang til tynntarmen blir maten igjen basisk, av bikarbonat fra bukspyttkjertelen. kaffe er ikke usunt, det er blitt heller vist at det sunt for ulike typre kreft, sykkersyke og mye annet. derimot er det litt negativt i forhold til jernopptak, da det hemmer det fra tarmen. men selvsagt mye av alt er farlig.
generalen Skrevet 14. juni 2009 #15 Skrevet 14. juni 2009 Vil legge til det at mange loeper paa do etter en kaffekopp,spesielt om morgenen, pga koffeinet. Paa lik linje med nikotin og alkohol vil musklene i kroppen bli litt slappere og det inkluderer strammemuskulaturen i endetarmen, som foerer til "for tidlig do-avgang". Det er et naturlig rituale for mange om morgenen, inkludert meg, og man foeler seg mye mer "klar" for aa gripe dagen:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå