Gå til innhold

Speedometeret i biler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir fortalt at speedometeret i biler ikke viser riktig hastighet. At de viser lavere enn reell hastighet. Noe som betyr at man må ligge i 60 km/t i 50 sone. Ellers sinker man trafikken?

Stemmer det at man alltid må ligge noe over fartsgrensen?

I så fall stiller jeg meg spørsmålet om hvordan det er mulig å lage selvkjørende biler, men ikke evne å lage fartsmålere som viser riktig hastighet?

Anonymkode: c5f3e...4e7

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg blir fortalt at speedometeret i biler ikke viser riktig hastighet. At de viser lavere enn reell hastighet. Noe som betyr at man må ligge i 60 km/t i 50 sone. Ellers sinker man trafikken?

I så fall stiller jeg meg spørsmålet om hvordan det er mulig å lage selvkjørende biler, men ikke evne å lage fartsmålere som viser riktig hastighet?

Det er ikke vanskelig å lage speedometre som viser riktig hastighet. Det du har, gjør sannsynligvis det - men det tar hensyn til at det vil være misvisning i det lufttrykket i dekkene dine ikke er korrekt, eller diameteren på hjulene dine endres (hvilkte kan variere mellom sommer/vinterdekk, eller om du bruker uoriginale dekk eller felger). Derfor er det lagt inn en sikkerhetsmargin, for at speedometret ikke skal vise lavere enn faktisk hastighet.

Du skal IKKE prøve å kompensere for misvisningen. Skal du treffe på dette, må du gjøre en mengde kompliserte kalkilasjoner, og ta hensyn til en haug med variabler du ikke har oversikt over.

Misvisningen har ingen praktisk betydning utover at du slipper å få fartsbot. Nei, du skal IKKE ligge "noe over fartsgrensen." Alle andre trafikanter har speedometre som er kalibrert som ditt. De skal heller ikke spekulere i misvisningen. Det er en sikkerhetsforanstaltning.

Anonymkode: 42227...df3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe som sier at alle biler må vise feil fart. Min bil er et gammalt drog, men er heeeelt nøyaktig når det kommer til fart. Samboers bil derimot, ganske ny Ford, i 80 sona må speedometeret vise 90.

Anonymkode: 3375c...f02

AnonymBruker
Skrevet

Du kan måle farten selv med GPS fartsmåler på mobilen. Vår Toyota har ved visning 90 et avvik på 10km/t, det blir forholdsvis mindre ved lavere fart. Hondaen vår viser helt nøyaktig fart. Begge har dekk i dimensjon tilsvarende registrert i vognkortet. 

Anonymkode: 6d51e...80d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke noe som sier at alle biler må vise feil fart. Min bil er et gammalt drog, men er heeeelt nøyaktig når det kommer til fart. Samboers bil derimot, ganske ny Ford, i 80 sona må speedometeret vise 90.

Anonymkode: 3375c...f02

Det er aldri HELT nøyaktig, selv om du ikke merker avviket. Faller lifttrykket i dekkene dine, vil misvisningen bli større.

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan måle farten selv med GPS fartsmåler på mobilen. Vår Toyota har ved visning 90 et avvik på 10km/t, det blir forholdsvis mindre ved lavere fart. Hondaen vår viser helt nøyaktig fart. Begge har dekk i dimensjon tilsvarende registrert i vognkortet. 

Anonymkode: 6d51e...80d

Hvis gps'en din er korrekt installert, måler den hastigheten som et gjennomsnitt av gps-peiling og målt speedometerfart, så det er ikke noen pålitelig metode. Det er dessuten standardavvik på gps-målinger også.

Dersom dekkdimensjonen din stemmer med hva kjøretøyet er registrert for, og lufttrykket er pinlig nøyaktig, får du tilnærmet reell hastighet, men det skal lite fluktuasjon i variablene til før avviket er betydelig større enn hva du mener å registrere.

Skal man vise helt nøyaktig hastighet, må speedometret kalibreres nøyaktig før hver eneste kjøretur, og kjører du mer enn en kort tur, vil avvik oppstå før du er fremme. Avvik i hastighetsvisningen er ikke konstant, slik folk tror. det er nettopp derfor speedometre er kalihrert slik de er. Man skal IKKE prøve å kompensere for dette. Det vil være straffeskjerpende dersom man forårsaker en ulykke.

AnonymBruker
Skrevet

Speedometeret i bilen min viser helt riktig fart når jeg kjører på sommerdekk (har testet). I mannens bil viser speedometeret 10 km for lite. Hans bil er nyere enn min.

Anonymkode: ef0f4...238

AnonymBruker
Skrevet

Det skal nevnes at jeg må sjekke noe luftrykk i ett av hjulene, men på vinterdekk med riktig trykk og orginaldekk viser speedometeret 87 når jeg ligger i 80. Bil fra 2012. Sommerdekk har jeg ikke merket noe nevneverdig, men antar at denne også er ukurant mtp på trykk i det ene dekket. 

Anonymkode: dd14e...122

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk det opp mot disse tavlene som viser din hastighet, de er ganske så nøyaktige. Eller så kan du dra på en NAF testestasjon, der kan de sjekke på ruller.

AnonymBruker
Skrevet
På 3.5.2018 den 19.17, AnonymBruker skrev:

Du skal kjøre etter spedometeret i bilen din, dersom du vil unngå å få bot i en fartskontroll. Er spedometeret ditt så feil at det viser 10 km/t for lite så bør bilen testes og fikses. 

Anonymkode: 7dbb8...69c

AnonymBruker
Skrevet

De fleste av mine biler har hatt ca 10% avvik. 

Anonymkode: 6330a...402

Skrevet
På 3.5.2018 den 19.17, AnonymBruker skrev:

Hvis bilen din har 20% avvik på speedometeret er noe alvorlig galt. 

Det stemmer selvsagt ikke. Hvis du kjører i fartsgrensen og en bil tar deg igjen, så slipper du den forbi. Da sinker du ingen og du følger loven. Folk er alt for dårlige til å slippe andre forbi.

På lastebiler må speedometer være riktig. På personbiler har man ubetydelige avvik (rundt 5%). Det er ingen problem å kalibrere et speedometer men det er en unødvendig og unyttig kostnad for personbiler. En selvkjørende bil vil kanskje kjøre litt under fartsgrensen men det gjør da ingenting. 

På 3.5.2018 den 20.05, AnonymBruker skrev:

Det er aldri HELT nøyaktig, selv om du ikke merker avviket. Faller lifttrykket i dekkene dine, vil misvisningen bli større.

Hvis gps'en din er korrekt installert, måler den hastigheten som et gjennomsnitt av gps-peiling og målt speedometerfart, så det er ikke noen pålitelig metode. Det er dessuten standardavvik på gps-målinger også.

Dersom dekkdimensjonen din stemmer med hva kjøretøyet er registrert for, og lufttrykket er pinlig nøyaktig, får du tilnærmet reell hastighet, men det skal lite fluktuasjon i variablene til før avviket er betydelig større enn hva du mener å registrere.

Skal man vise helt nøyaktig hastighet, må speedometret kalibreres nøyaktig før hver eneste kjøretur, og kjører du mer enn en kort tur, vil avvik oppstå før du er fremme. Avvik i hastighetsvisningen er ikke konstant, slik folk tror. det er nettopp derfor speedometre er kalihrert slik de er. Man skal IKKE prøve å kompensere for dette. Det vil være straffeskjerpende dersom man forårsaker en ulykke.

Kjører folk virkelig med så lite luft i dekkene at speedometeret blir feil? Hvis jeg mister 20 kPa hyler bilen og jeg fyller opp dekket. Jeg måler lufttrykket regelmessig.

GPS som ikke er koblet til bilen vil jo bare måle gps fart. Den kan ha avvik men den blir ikke påvirket av dekkdimensjon eller lufttrykk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...