AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #21 Skrevet 4. mai 2018 Tja siden du spør om erfaringer, så kan jeg jo svare selv om jeg bare kjenner én. Han er født i Norge og har foreldre fra Asia. Har hatt han på besøk her og gjort lekser med ham (venn av mitt barn), og han er helt på høyde med de andre jeg har sett på samme trinn. Han skiller seg ut ved at han er veldig nøye på at alt skal være riktig og skrives pent, mens mange av de andre gjerne slurver seg gjennom for å bli fort ferdig. Anonymkode: 8fb32...969
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #22 Skrevet 4. mai 2018 Som det allerede er påpekt er "innvandrere" en mangeartet gruppe, men jeg vil slenge inn enda en faktor som betyr mye, nemlig botid i Norge. Barn av førstegenerasjonsinnvandrere vil i mange tilfeller (men slett ikke alle) få dårligere oppfølging hjemmefra enn andregenerasjonsinnvandrernes barn. Mange som kommer til Norge i voksen alder har ikke språket på plass, er kanskje traumatisert av konflikt, aner lite om det norske systemet og forstår ikke greia med foreldremøter og leksehjelp. Mens barn av to "innvandrerforeldre" som selv har vokst opp i Norge stiller med helt andre forutsetninger. Da jeg var ung, på 80-tallet, var det vietnamesere som var ansett som en problemgruppe, nå er det somaliere. Mye som skiller disse gruppene, selvsagt, men at de nyest ankomne sliter mest med å tilpasse seg er en faktor som også må med. Anonymkode: 37e2a...e68 2
evelynn Skrevet 4. mai 2018 #23 Skrevet 4. mai 2018 (endret) Mine barn ble født i Norge, men fra utenlandske foreldre og vi ikke snakker norsk hjemme, men jeg kan si at jenta mi (1. klasse) klarer seg veldig godt. Litt etter påske hadde de prøver fra matt og norsk og hun fikk 100% fra begge. Det eneste problemet hos henne er at hun blander W og V. I norsk er W nesten aldri i bruk men navnet til min datter begynner med W og det er også W i navnet mitt, så hun bruker det veldig ofte og hvis hun må skrive det hun hører, skriver hun veldig ofte W istedenfor V. Men læreren sa at hun ikke teller det som feil hos min datter ennå på grunn av navnet hennes, og derfor fikk hun 100% fra norskprøve selv om hun hadde noen feil med W-V. Men jeg passer på at hun gjør lekser og at hun gjør det riktig. Nå er det ikke vanskelig til meg - å hjelpe med de enkelte ord, eller hvordan man skriver K på en riktig måte, men jeg ser at nå er hun bedre i norsk enn jeg, og snart blir det vanskelig til meg å korrigere f.eks. grammatikk og det bekymrer meg litt faktisk. Endret 4. mai 2018 av evelynn
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #24 Skrevet 5. mai 2018 Sønnen min har en gutt i klassen som kommer fra Marokko. Han har 6 i nesten alle fag, og var den eneste i klassen som fikk 6 på norsktentamen. De går i 8.klasse, men denne gutten regner 10. klasse matematikk. Han snakker flytende engelsk og er på god vei til å lære seg spansk. Lærerene sier at det er uvanlig å beherske både språk og matte på et så høyt nivå. Anonymkode: a5d41...4e1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #25 Skrevet 6. mai 2018 På 5.5.2018 den 20.01, AnonymBruker skrev: Sønnen min har en gutt i klassen som kommer fra Marokko. Han har 6 i nesten alle fag, og var den eneste i klassen som fikk 6 på norsktentamen. De går i 8.klasse, men denne gutten regner 10. klasse matematikk. Han snakker flytende engelsk og er på god vei til å lære seg spansk. Lærerene sier at det er uvanlig å beherske både språk og matte på et så høyt nivå. Anonymkode: a5d41...4e1 interessant, men det er kanskje et unntak siden flertallet av dem ikke behersker godt norsk, og gjør det generelt mindre bra enn ''våre''. Anonymkode: f2205...254 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #26 Skrevet 6. mai 2018 On 3.5.2018 at 9:58 PM, AnonymBruker said: Du må nok spisse spørsmålet langt mer for å få konkrete svar. Generelt basis kan jeg legge til at jeg kom til Norge i 7. Klasse og innen 10. Klasse mestret jeg norsk og engelsk på samme nivå som toppelevene i klassen, selv om jeg begynte å lære begge språkene i 7. Har tatt mastergrad og er i dag utdannet lektor med tilleggsutdanning, etter kun 12 år i Norge, med toppkarakterer. Dette er resultat av min egen motivasjon og utdannede foreldre som tror på utdanning for å komme langt. Samtidig underviser jeg elever med bakgrunn i mange ulike etnisitet. Nordmenn som gjør det vanvittig bra, og vanvittig dårlig, somaliere som ikke forstår et ord etter 16 år i Norge, pakistanere som får ren 6’ere og pakistanere som ligger på kun 2’ere. Alt avhenger av elevens motivasjon og hvor mye foreldre pusher på hjemme for å forbedre barna sine og hjelpe til med lekser. Jobber både på ungdomsskole og videregående; det er mye forskjellig. Anonymkode: 17c05...66a Det høres jo ut som om du gjør det flott! Og bra er det, men tror nok minnene dine spiller deg et puss om du tror at du mestret norsk fullstendig og like bra som toppelevene etter 2-3 år Anonymkode: 8cf2e...924 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #27 Skrevet 6. mai 2018 På 3.5.2018 den 18.41, AnonymBruker skrev: Min mann og jeg kommer fra Bosnia men har vært her lenge og tatt master i Norge. Våre to gutter er ifølge lærere blant de beste i hver sin klasse. De skårer også høyt på nasjonale prøver. Blant de beste på skolen. Lærer ting lett, og ifølge lærerne så kommer de til å klare seg bra fremover også dersom ikke noe ekstraordinært skjer. Jeg vil si at grunnen til at de klarer seg så bra er en god blanding av gener, god oppfølgning av oss foreldrene og gode vaner. De er nok over gjennomsnittet smarte, men ingenting kommer gratis, de må jobbe med lekser de også. De går i 8. Og 5. Klasse. Anonymkode: 85184...705 Samtlige av de 4 jeg gikk på skole med er alle blitt høytutdannede akademikere, én spiller håndball i eliteserien. Dobri ljudi Anonymkode: 596d5...576
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #28 Skrevet 7. mai 2018 Det har mye med kultur å gjøre. Og hvor høy utdanning foreldrene hadde. Ser man f.eks på iranske innvandrere ligger det å være akademisk i kulturen, det er forventet at man gjør det bra på skolen. Jeg spurte en av dem om akkurat dette, og han forklarte at det i den iranske kulturen er helt uhørt å f.eks gå på nav, det har med stolthet og arbeidsmoral å gjøre. Ellers regner jeg med at du selv er innvandrer TS? Veldig normalt med orddeling- innvandrerbakgrunn skrives i et ord😉 Anonymkode: 67961...b0b
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #29 Skrevet 7. mai 2018 På 3.5.2018 den 12.25, AnonymBruker skrev: Gjør barn med innvandrerbakgrunn dårligere enn etniske norske barn på skolen? Ville høre om noen av dere har erfaring med dette temaet. Kanskje er det noen innvandrere, lærere, her på KG som kan svare på spørsmålet? Anonymkode: f2205...254 Ja, elever med bakgrunn fra Afrika gjør det stort sett alltid ganske dårlig. Elever fra Øst-asiatiske land; Vietnam, Sør-Korea, Japan, Kina gjør det ofte veldig bra. Elever med bakgrunn fra andre europeiske land, USA og Canada gjør det jevnt over bra også. Elever med bakgrunn fra Pakistan og India, Iran, Irak, Tyrkia, Syria etc. gjør det ikke så bra, men ikke like dårlig som afrikanske elever. Noen jenter fra disse landene gjør det bra, stort sett fordi de pugger og memorerer fagstoff, ikke fordi de er spesielt reflekterte. Mange grunner til dette, men genetikk er jo en sterk en - selv om folk flest ikke vil snakke om det, og synes til og med fakta om dette er "rasistisk." Anonymkode: dd107...8ef 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #30 Skrevet 7. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, elever med bakgrunn fra Afrika gjør det stort sett alltid ganske dårlig. Elever fra Øst-asiatiske land; Vietnam, Sør-Korea, Japan, Kina gjør det ofte veldig bra. Elever med bakgrunn fra andre europeiske land, USA og Canada gjør det jevnt over bra også. Elever med bakgrunn fra Pakistan og India, Iran, Irak, Tyrkia, Syria etc. gjør det ikke så bra, men ikke like dårlig som afrikanske elever. Noen jenter fra disse landene gjør det bra, stort sett fordi de pugger og memorerer fagstoff, ikke fordi de er spesielt reflekterte. Mange grunner til dette, men genetikk er jo en sterk en - selv om folk flest ikke vil snakke om det, og synes til og med fakta om dette er "rasistisk." Anonymkode: dd107...8ef Sitter med samme inntrykk også, men ville ikke si det er genetisk relaterte forskjeller når det gjelder skoleprestasjon. Ikke fordi det er rasistisk, men at det gir ingen mening. Derimot spiller kulturelle holdninger overfor utdanning en viktig rolle i oppdragelse. Anonymkode: f2205...254
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå