AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #1 Skrevet 3. mai 2018 Gjør barn med innvandrerbakgrunn dårligere enn etniske norske barn på skolen? Ville høre om noen av dere har erfaring med dette temaet. Kanskje er det noen innvandrere, lærere, her på KG som kan svare på spørsmålet? Anonymkode: f2205...254
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #2 Skrevet 3. mai 2018 https://utdanningsforskning.no/artikler/store-karakterforskjeller-mellom-elever-med-ulik-innvandrerbakgrunn/ https://www.aftenposten.no/norge/i/WGGnQ/Faktaene-om-innvandring-som-skremmer--og-beroliger https://www.udir.no/globalassets/filer/tall-og-forskning/rapporter/2017/innvandrere-i-grunnopplaringen-2017.pdf https://www.ssb.no/utdanning/artikler-og-publikasjoner/_attachment/154747?_ts=14304fd4dd0 https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Oppvekst/Barnehage_og_skole/Barn_med_minoritetsbakgrunn/ Anonymkode: e4a52...ad3 2
Ichiko Skrevet 3. mai 2018 #3 Skrevet 3. mai 2018 (endret) Det er en del variasjoner der. Barn med innvandrerbakgrunn er en sammensatt gruppe, og det finnes statistikker som i f.eks. viser hvor mye tid barn med opprinnelse fra forskjellige verdensdeler bruker på skolearbeid. Edit: til AB over: der, ja. Takk! Endret 3. mai 2018 av Ichiko 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #4 Skrevet 3. mai 2018 Min mann som er lærer sier at blant hans elever er elever fra øst-Asia (Kina, vietnam osv) veldig flinke på skolen. Tipper det er disiplin i hjemmene og høy arbeidsmoral, og høyt ambisjonsnivå. Det jeg ser av barnas klassekamerater, er at innvandrerbarn fra Afrika ikke klarer å komme opp på adekvat nivå. Det virker ikke som det er så streng disiplin i hjemmene der, i allefall er dette barn (gutter) som er vant til å løpe fritt rundt og ikke er spesielt flinke til å ta imot beskjeder eller høre etter. Jeg har bare truffet mødrene til disse guttene. De er hjemmeværende med mange småbarn, snakker ikke norsk, og har med seg tolk på foreldremøtene. De har sikkert ikke spesielt høy utdanning, slik at det er vanskelig for dem å hjelpe sønnen med lekser på et språk de selv ikke forstår. Det kan virke som det er kvinnens oppgave å ta seg av barna, inkludert faglig oppfølging på skolen. Kvinnen som sikkert ikke har fått utdanning selv... Anonymkode: 4d501...a5e 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #5 Skrevet 3. mai 2018 Barn med innvandrerbakgrunn fra europeiske land, amerika og øst-asia klarer seg nok helt fint. I mange tilfeller bedre enn norske. Barn fra andre deler av verden klarer seg kanskje dårligere. Det er veldig stor forskjell på innvandrergruppene. Og så er det veldig stor forskjell på gutter og jenter. Så du må nok spisse spørsmålet mer om du skal få noe brukbare svar. Anonymkode: 47a69...1d8 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #6 Skrevet 3. mai 2018 Min mann og jeg kommer fra Bosnia men har vært her lenge og tatt master i Norge. Våre to gutter er ifølge lærere blant de beste i hver sin klasse. De skårer også høyt på nasjonale prøver. Blant de beste på skolen. Lærer ting lett, og ifølge lærerne så kommer de til å klare seg bra fremover også dersom ikke noe ekstraordinært skjer. Jeg vil si at grunnen til at de klarer seg så bra er en god blanding av gener, god oppfølgning av oss foreldrene og gode vaner. De er nok over gjennomsnittet smarte, men ingenting kommer gratis, de må jobbe med lekser de også. De går i 8. Og 5. Klasse. Anonymkode: 85184...705 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #7 Skrevet 3. mai 2018 Det kommer helt an på bakgrunnen til ungene. Velutdanna, vestlige foreldre har ofte barn med gode resultater på skolen. Foreldre med lav utdannelse, (type to-tre år tilsammen) mange barn og dårlige norskkunnskaper, har ofte barn med større problemer med skoleresultater. Men, og dette er viktig, det er ikke alltid sånn. Jeg kjenner også barn fra familier med en slik bakgrunn, som gjør det godt på skolen, og motsatt...så det går ikke an å generalisere, selv om det finnes klare tendenser. Anonymkode: 87c30...649 3
SesameStreet Skrevet 3. mai 2018 #8 Skrevet 3. mai 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Min mann som er lærer sier at blant hans elever er elever fra øst-Asia (Kina, vietnam osv) veldig flinke på skolen. Tipper det er disiplin i hjemmene og høy arbeidsmoral, og høyt ambisjonsnivå. Det jeg ser av barnas klassekamerater, er at innvandrerbarn fra Afrika ikke klarer å komme opp på adekvat nivå. Det virker ikke som det er så streng disiplin i hjemmene der, i allefall er dette barn (gutter) som er vant til å løpe fritt rundt og ikke er spesielt flinke til å ta imot beskjeder eller høre etter. Jeg har bare truffet mødrene til disse guttene. De er hjemmeværende med mange småbarn, snakker ikke norsk, og har med seg tolk på foreldremøtene. De har sikkert ikke spesielt høy utdanning, slik at det er vanskelig for dem å hjelpe sønnen med lekser på et språk de selv ikke forstår. Det kan virke som det er kvinnens oppgave å ta seg av barna, inkludert faglig oppfølging på skolen. Kvinnen som sikkert ikke har fått utdanning selv... Anonymkode: 4d501...a5e Dette er også mitt inntrykk, men med noen unntak selvfølgelig.
domimik Skrevet 3. mai 2018 #9 Skrevet 3. mai 2018 Mener du barn født i Norge av innvandrere eller barn som selv har innvandret?
hotellpute09 Skrevet 3. mai 2018 #10 Skrevet 3. mai 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Min mann som er lærer sier at blant hans elever er elever fra øst-Asia (Kina, vietnam osv) veldig flinke på skolen. Tipper det er disiplin i hjemmene og høy arbeidsmoral, og høyt ambisjonsnivå. Det jeg ser av barnas klassekamerater, er at innvandrerbarn fra Afrika ikke klarer å komme opp på adekvat nivå. Det virker ikke som det er så streng disiplin i hjemmene der, i allefall er dette barn (gutter) som er vant til å løpe fritt rundt og ikke er spesielt flinke til å ta imot beskjeder eller høre etter. Jeg har bare truffet mødrene til disse guttene. De er hjemmeværende med mange småbarn, snakker ikke norsk, og har med seg tolk på foreldremøtene. De har sikkert ikke spesielt høy utdanning, slik at det er vanskelig for dem å hjelpe sønnen med lekser på et språk de selv ikke forstår. Det kan virke som det er kvinnens oppgave å ta seg av barna, inkludert faglig oppfølging på skolen. Kvinnen som sikkert ikke har fått utdanning selv... Anonymkode: 4d501...a5e Barn fra Afrika? Afrika er et veldig stort kontinent med et enormt mangfold. Kjenner mange fra Vest Afrika og barna klarer seg alle bra på skolen og får bra oppfølging.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #11 Skrevet 3. mai 2018 Det faktum at flere barn/unge med innvandrerbakgrunn enn etnisk norske fullfører vgs og høyere utdanning er vel det mest riktig og endelige svaret på spørsmålet ditt. Forsking har vist dette de siste 7-8 årene. Siste SSB rapport https://www.ssb.no/utdanning/artikler-og-publikasjoner/hvordan-gar-det-med-innvandrere-og-deres-barn-i-skolen Anonymkode: 6961a...ca0 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #12 Skrevet 3. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min mann og jeg kommer fra Bosnia men har vært her lenge og tatt master i Norge. Våre to gutter er ifølge lærere blant de beste i hver sin klasse. De skårer også høyt på nasjonale prøver. Blant de beste på skolen. Lærer ting lett, og ifølge lærerne så kommer de til å klare seg bra fremover også dersom ikke noe ekstraordinært skjer. Jeg vil si at grunnen til at de klarer seg så bra er en god blanding av gener, god oppfølgning av oss foreldrene og gode vaner. De er nok over gjennomsnittet smarte, men ingenting kommer gratis, de må jobbe med lekser de også. De går i 8. Og 5. Klasse. Anonymkode: 85184...705 Nå er det jo slik at bosniere stiller i en egen klasse hva gjelder temaet utdanning og innvandrere. Statistisk bevist. Samtidig hadde en stor del av bosnierne som kom på 90-tallet selv høyere utdanning, og barna følger i samme spor. Hilsen en annen bosnier🙂 Anonymkode: 6961a...ca0
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #13 Skrevet 3. mai 2018 Jeg er oppvokst på østkanten i Oslo, og gikk med elever fra Pakistan, Iran og Marokko, og de tok alle høyere utdannelse, ble leger osv. Vi andre startet å jobbe etter videregående, flere tok yrkesfaglig, var vel en av de etnisk norske som tok høyere utdannelse. Vi er født i 78, så for oss var det lett å få jobb rett etter videregående. Og mitt inntrykk er at foreldrene til de i klassen min, var svært opptatt av at barna deres måtte ta høyere utdannelse, og bli noe bra. Og dette fordi flere av de kommer jo fra land, hvor er du fattig, så er du fattig, du har ikke mulighet til å bli lege eller lignende da. Så da har de vært svært opptatt, av at barna deres, skal få ett helt annet liv, enn hva de selv fikk. Anonymkode: 74e91...7a8 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #14 Skrevet 3. mai 2018 TS her. Jeg mente barn født eller oppvokst i Norge av innvandrerforeldre. Dersom dere har egne erfaring med dette temaet, så er det bare å komme med egne inntrykk. Anonymkode: f2205...254
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #15 Skrevet 3. mai 2018 Jeg tror innvandrer elever gjør det bedre en norske elever i enkelte saker. Anonymkode: 11093...ca2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #16 Skrevet 3. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tror innvandrer elever gjør det bedre en norske elever i enkelte saker. Anonymkode: 11093...ca2 hva slags saker? Anonymkode: f2205...254
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #17 Skrevet 3. mai 2018 Du må nok spisse spørsmålet langt mer for å få konkrete svar. Generelt basis kan jeg legge til at jeg kom til Norge i 7. Klasse og innen 10. Klasse mestret jeg norsk og engelsk på samme nivå som toppelevene i klassen, selv om jeg begynte å lære begge språkene i 7. Har tatt mastergrad og er i dag utdannet lektor med tilleggsutdanning, etter kun 12 år i Norge, med toppkarakterer. Dette er resultat av min egen motivasjon og utdannede foreldre som tror på utdanning for å komme langt. Samtidig underviser jeg elever med bakgrunn i mange ulike etnisitet. Nordmenn som gjør det vanvittig bra, og vanvittig dårlig, somaliere som ikke forstår et ord etter 16 år i Norge, pakistanere som får ren 6’ere og pakistanere som ligger på kun 2’ere. Alt avhenger av elevens motivasjon og hvor mye foreldre pusher på hjemme for å forbedre barna sine og hjelpe til med lekser. Jobber både på ungdomsskole og videregående; det er mye forskjellig. Anonymkode: 17c05...66a 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #18 Skrevet 3. mai 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må nok spisse spørsmålet langt mer for å få konkrete svar. Generelt basis kan jeg legge til at jeg kom til Norge i 7. Klasse og innen 10. Klasse mestret jeg norsk og engelsk på samme nivå som toppelevene i klassen, selv om jeg begynte å lære begge språkene i 7. Har tatt mastergrad og er i dag utdannet lektor med tilleggsutdanning, etter kun 12 år i Norge, med toppkarakterer. Dette er resultat av min egen motivasjon og utdannede foreldre som tror på utdanning for å komme langt. Samtidig underviser jeg elever med bakgrunn i mange ulike etnisitet. Nordmenn som gjør det vanvittig bra, og vanvittig dårlig, somaliere som ikke forstår et ord etter 16 år i Norge, pakistanere som får ren 6’ere og pakistanere som ligger på kun 2’ere. Alt avhenger av elevens motivasjon og hvor mye foreldre pusher på hjemme for å forbedre barna sine og hjelpe til med lekser. Jobber både på ungdomsskole og videregående; det er mye forskjellig. Anonymkode: 17c05...66a Har/ hadde du elever som er opprinnelige fra Afrika, Asia, Europa? Spesifiser gjerne litt mer hvilke land de er opprinnelig fra, og hva er forskjellene mellom dem. Anonymkode: f2205...254
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #19 Skrevet 3. mai 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er oppvokst på østkanten i Oslo, og gikk med elever fra Pakistan, Iran og Marokko, og de tok alle høyere utdannelse, ble leger osv. Vi andre startet å jobbe etter videregående, flere tok yrkesfaglig, var vel en av de etnisk norske som tok høyere utdannelse. Vi er født i 78, så for oss var det lett å få jobb rett etter videregående. Og mitt inntrykk er at foreldrene til de i klassen min, var svært opptatt av at barna deres måtte ta høyere utdannelse, og bli noe bra. Og dette fordi flere av de kommer jo fra land, hvor er du fattig, så er du fattig, du har ikke mulighet til å bli lege eller lignende da. Så da har de vært svært opptatt, av at barna deres, skal få ett helt annet liv, enn hva de selv fikk. Anonymkode: 74e91...7a8 Akkurat dette har jeg også opplevd. Er ca. på din alder også. Mange av de med ikke-etnisk-norsk bakgrunn var mye flinkere på skolen enn etnisk norske. Anonymkode: 1c777...42f
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #20 Skrevet 4. mai 2018 Jeg kom til Norge som barn. Mine foreldre stilte ingen krav og jeg og mine søsken ble i stor grad overlatt til oss selv. Jeg vil bare si at man kan også komme langt uten noe særlig utdannelse. For min del, var jeg ikke interessert i skolen. Jeg satset heller på eiendom og sitter nå godt i det, og driver med utleie i Oslo ved siden av et lavlønnet yrke. Jeg bor i en stor enebolig i et av de dyreste område i byen. Av mitt klassekull på 15, tok 3 høyere utdannelse, resten ble igjen i bygda og fikk barn tidlig. Noen ble bønder, noen jobber på kassa på Rema. Det var også det som ble forventet av meg, da jeg gikk på skolen. Læreren min på ungdomsskolen sa at ikke alle var egnet til å studere, så jeg kunne alltids få meg jobb på kassa på Rema. Anonymkode: ab6bd...a90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå