AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #21 Skrevet 3. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva du leide for på 90-tallet er ikke nødvendigvis representativt for dagens leiemarked. Skal man bo noenlunde nær "sivilisasjonen", så er det vanskelig å finne noe eget i det hele tatt, uavhengig av størrelse, under den summen. Anonymkode: c26df...25c Hmm, kanskje jeg er usedvanlig flink til å finne gode leieavtaler. Anonymkode: f8ddf...7b2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #22 Skrevet 3. mai 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Hmm, kanskje jeg er usedvanlig flink til å finne gode leieavtaler. Anonymkode: f8ddf...7b2 Kan du ikke finne noe på Finn nå? For jeg har ikke sett eller hørt om noe til den prisen... Anonymkode: 709b0...df8 7
tøydokka Skrevet 3. mai 2018 #23 Skrevet 3. mai 2018 Man bør være glad for at noen ønsker å leve slik ettersom det sparer miljøet for mye forurensing. Ikke sitte her og fordømme. Kanskje gjør de det av økonomiske grunner, kanskje gjør de det av praktiske grunner eller miljøhensyn. Om vi alle hadde hatt samme tankegang om at vi kan klare oss med mindre så ville denne verdens prognose sett litt bedre ut. 8
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #24 Skrevet 3. mai 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke finne noe på Finn nå? For jeg har ikke sett eller hørt om noe til den prisen... Anonymkode: 709b0...df8 Finnes flere nettsider enn Finn Anonymkode: 37a06...9bf
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #25 Skrevet 3. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Finnes flere nettsider enn Finn Anonymkode: 37a06...9bf Finn noe et annet sted da? Post en link for å vise at du faktisk har rett? Det er nemlig ikke mange som tror det er mulig. Anonymkode: 4453a...be2 5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #26 Skrevet 3. mai 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finn noe et annet sted da? Post en link for å vise at du faktisk har rett? Det er nemlig ikke mange som tror det er mulig. Anonymkode: 4453a...be2 Hybel.no, utleiemegleren, kontakte eiendomsmeglerfirma direkte, facebook, sosiale medier generelt. Og for folk som er studenter som vi leie billig: studentsamskipnaden. Anonymkode: 37a06...9bf 1
_popcorn_ Skrevet 3. mai 2018 #27 Skrevet 3. mai 2018 Om man ser på finn.no nå, for hele Oslo. La oss si at man har 450 000 i årslønn, 200 000 i studiegjeld, null barn, null bil, og 500 000 i egenkapital, og vil ha leilighet over 50kvm, så har man det store utvalget på... en leilighet. Og der må man beregne store kostnader på oppussing. Om man går ned mellom 40 og 50 kvm, så er valget på tre leiligheter som ikke krever oppussing. Tar man de nærliggende kommunene i Akershus med, så er det 11-12 leiligheter over 40kvm til den prisen hvor man ikke må påberegne kostnader til oppussing av bad mm. Så er man alene, med den økonomien, og vil ha over 40kvm, så har man ett utvalg på 14-15 leiligheter, som man garantert ikke er alene om å ville ha. Mange kjøper dermed mindre leiligheter, for det er det dem har råd til, og for å komme seg inn på boligmarkedet. 8
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #28 Skrevet 3. mai 2018 5 timer siden, tøydokka skrev: Man bør være glad for at noen ønsker å leve slik ettersom det sparer miljøet for mye forurensing. Ikke sitte her og fordømme. Kanskje gjør de det av økonomiske grunner, kanskje gjør de det av praktiske grunner eller miljøhensyn. Om vi alle hadde hatt samme tankegang om at vi kan klare oss med mindre så ville denne verdens prognose sett litt bedre ut. Jeg sitter ikke her og dømmer, jeg bare lurte på hvorfor voksne med store barn velger å gå imot strømmen? Det er jo ikke normalt? Anonymkode: bd6c6...939 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #29 Skrevet 3. mai 2018 1 time siden, _popcorn_ skrev: Om man ser på finn.no nå, for hele Oslo. La oss si at man har 450 000 i årslønn, 200 000 i studiegjeld, null barn, null bil, og 500 000 i egenkapital, og vil ha leilighet over 50kvm, så har man det store utvalget på... en leilighet. Og der må man beregne store kostnader på oppussing. Om man går ned mellom 40 og 50 kvm, så er valget på tre leiligheter som ikke krever oppussing. Tar man de nærliggende kommunene i Akershus med, så er det 11-12 leiligheter over 40kvm til den prisen hvor man ikke må påberegne kostnader til oppussing av bad mm. Så er man alene, med den økonomien, og vil ha over 40kvm, så har man ett utvalg på 14-15 leiligheter, som man garantert ikke er alene om å ville ha. Mange kjøper dermed mindre leiligheter, for det er det dem har råd til, og for å komme seg inn på boligmarkedet. 2 har eid hus før så det er ikke for å komme seg inn på boligmarkedet de har valgt å kjøpe pittesmå leiligheter. Anonymkode: bd6c6...939
_popcorn_ Skrevet 3. mai 2018 #30 Skrevet 3. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: 2 har eid hus før så det er ikke for å komme seg inn på boligmarkedet de har valgt å kjøpe pittesmå leiligheter. Anonymkode: bd6c6...939 I hovedinnlegg spør du generelt om hvorfor noen kjøper små leiligheter, og det er det jeg svarer på. Om det er noen spesifikke personer/situasjoner du sikter til, så bør du presisere det. Det vil alltid uansett være noen som velger kjøpe mindre leiligheter av mange årsaker, det kan være beliggenhet, økonomi, endret livssituasjon, personlige preferanser etc. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #31 Skrevet 3. mai 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker: så deilig det hadde vært å bodd i en liten leillighet Lave strømutgifter, små arealer å rengjøre Anonymkode: 86489...c07 Akkurat. Jeg bor på et sånt areal. Det er et kvarter med rengjøring, og 4000 inkludert strøm og internett. Lite og intimt som jeg ønsker det, og naturen med sjø utenfor døra. Det er også gode bussforbindelser til byen og nærmeste tettsted, så sparer utgifter på å ha bil også. Elsker å bo sånn. Anonymkode: 56a43...bda 3
prt90 Skrevet 3. mai 2018 #32 Skrevet 3. mai 2018 Fordi alternativet ofte er å bo langt ute på landet. Vil mye heller bo litt trangt i byen enn i et svært hus så langt fra folk at man må kjøre bil for å komme seg på jobb eller til butikken. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #33 Skrevet 3. mai 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet om 3 voksne med barn som bor i slike leiligheter og jeg opplever ingen av dem som særinger, ikke at jeg kjenner de godt da. Leilighetene er greit møblert, det er ikke det. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor de velger å bo slik. De kan vel bo på landet og få større plass? Anonymkode: bd6c6...939 Hvis de har barn så dreier det seg vel om det at de rett og slett ikke har råd til å bo større. Det koster mye med mat og helseutgifter for så mange i en stor familie. Så kommer hobby og sportutgifter oppå der igjen, som fort kan komme på mer enn en tusenlapp pr barn i måneden. Det er heller ikke bare å flytte på landet, man er avhengig av å bo der man har jobb og det er ikke bare å skaffe seg jobb på landet heller. Vurderer man å flytte men pendle til jobb må man legge på reiseutgifter og bompengeutgifter og da er det ikke sikkert vinninga går opp i spinninga allikevel. Det er heller ikke sunt for barn å bli tatt ut av skole og vekk fra venner og sine aktiviteter, for å bli lempet inn på ny skole og gå gjennom den usikkerheten med å ikke ha noen nære venner rundt seg, og hvor det kanskje er langt mellom aktivitetstilbudene som det er lite av i småbygder. Anonymkode: 6c420...adf 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #34 Skrevet 3. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis de har barn så dreier det seg vel om det at de rett og slett ikke har råd til å bo større. Det koster mye med mat og helseutgifter for så mange i en stor familie. Så kommer hobby og sportutgifter oppå der igjen, som fort kan komme på mer enn en tusenlapp pr barn i måneden. Det er heller ikke bare å flytte på landet, man er avhengig av å bo der man har jobb og det er ikke bare å skaffe seg jobb på landet heller. Vurderer man å flytte men pendle til jobb må man legge på reiseutgifter og bompengeutgifter og da er det ikke sikkert vinninga går opp i spinninga allikevel. Det er heller ikke sunt for barn å bli tatt ut av skole og vekk fra venner og sine aktiviteter, for å bli lempet inn på ny skole og gå gjennom den usikkerheten med å ikke ha noen nære venner rundt seg, og hvor det kanskje er langt mellom aktivitetstilbudene som det er lite av i småbygder. Anonymkode: 6c420...adf De har voksne barn som ikke bor med seg, ikke småbarn. Anonymkode: bd6c6...939
Gjest Kritt Skrevet 3. mai 2018 #35 Skrevet 3. mai 2018 Jeg tror det er svært få som VELGER å bo på 20 kvadratmeter fremfor noe større.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #36 Skrevet 3. mai 2018 Skal du kjøpe noe i Oslo, velger du, om du ikke har veldig mye å rutte med, noe lite og sentralt eller noe dobbelt så stort mindre sentralt. Det er et valg en gjør, utifra hva som er mest vesentlig i den livssituasjonen en er, og personlige preferanser. Da jeg var nyutdannet, valgte jeg (etter noen år på leiemarkedet) en bitteliten leilighet i ett av Oslos mest attraktive strøk, men flyttet til Groruddalen (ett av de mer ordentlige områdene) da det å kunne gå hjem fra byen ikke lenger hadde så stor betydning, mens det å ha større plass ble viktigere. Anonymkode: 8b7be...d55 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #37 Skrevet 3. mai 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som kan forklare hvorfor voksne mennesker med og uten store barn velger å bosette seg i så små leiligheter? Kan de ikke skaffe seg leiligheter på minst 40-45 kvm? Anonymkode: bd6c6...939 markedet, og utleiere som ikke tenker lenger! Anonymkode: 0b40f...8ba
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #38 Skrevet 3. mai 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hybel.no, utleiemegleren, kontakte eiendomsmeglerfirma direkte, facebook, sosiale medier generelt. Og for folk som er studenter som vi leie billig: studentsamskipnaden. Anonymkode: 37a06...9bf Sønnen min og samboeren leier gjennom studentsamskipnaden ved Høgskolen i Østfold, Halden. De betaler for en "parleilighet" 6250,- pr måned. Synes ikke det er så latterlig billig at det gjør noe... Anonymkode: 8d900...4d5 1
kikkana Skrevet 3. mai 2018 #39 Skrevet 3. mai 2018 Det er vel lite som tilsier at man får det bedre ved å ha masse rom. Er heller en konstruert ting vi forteller oss selv. Så hvorfro MÅ man ha størst mulig hus eller leilighet? 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #40 Skrevet 4. mai 2018 12 hours ago, kikkana said: Det er vel lite som tilsier at man får det bedre ved å ha masse rom. Er heller en konstruert ting vi forteller oss selv. Så hvorfro MÅ man ha størst mulig hus eller leilighet? Størst mulig er ikke målet. Men om du bor virkelig trangt en periode, vil du lengte etter mer plass, fordi det er veldig upraktisk å ha for liten plass. Bor man flere sammen, er det godt å slippe å tråkke oppå hverandre. Anonymkode: 8b7be...d55
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå