Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer kraftig på sifo budsjettet, hvor lave tallene er. 

Fordelingen er også noe merkelig, men uansett om man hadde fordelt annerledes, ville tallene være urimelig lave, for hva et menneske kan klare seg på. Reagerer også kraftig på at damer får mindre penger på matposten enn menn. Det er mulig menn generelt trenger mer mat enn kvinner, men det betyr ikke at det alltid stemmer. Det kommer veldig an på person og livsstil.

at man skal fire ned på maten så mye som det foreslås, betyr jo at man firer ned på kvaliteten, og ikke mengden. Da spiser man i hvert fall ikke sunt. Så dyr som maten er i Norge i dag, bør en voksen person ha minst en tusenlapp i uka. 

Anonymkode: a451a...1d2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordelingen er også noe merkelig, men uansett om man hadde fordelt annerledes, ville tallene være urimelig lave, for hva et menneske kan klare seg på. Reagerer også kraftig på at damer får mindre penger på matposten enn menn. Det er mulig menn generelt trenger mer mat enn kvinner, men det betyr ikke at det alltid stemmer. Det kommer veldig an på person og livsstil.

at man skal fire ned på maten så mye som det foreslås, betyr jo at man firer ned på kvaliteten, og ikke mengden. Da spiser man i hvert fall ikke sunt. Så dyr som maten er i Norge i dag, bør en voksen person ha minst en tusenlapp i uka. 

1000 i uken? Da snakker vi luksus 

Anonymkode: 8b2d9...dff

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Tallene er ikke lvae i det hele tatt, jeg lever for langt mindre enn beregenet der i måneden, og da sparer jeg ikke med vite og vilje. Syns du 2300 kr i mnd kun for mat er for lite så må du legge om handlevanene dine. Jeg bruker ca 500 kr uken på mat, og da inkluderer det sjømat fra fiskebutikken, stangkylling og rikelig med fersk frukt/grønnsaker. 

Anonymkode: cd4cc...22a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

For vår del så er sifo budsjettet langt over det vi faktisk bruker. På mat ligger vi ganske nær, men på alt annet så er det jo kjempehøyt! 

Anonymkode: 229ec...5bc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ligger på ca 4000,- pr måned på matbutikken, men det inkluderer både snop, alkohol og røyk også. 
Spiser sunne måltider, men koser meg ofte på kveldene med øl eller sjokolade. 
Føler aldri jeg må redusere hverken på ernæring, kvalitet eller mengde for å holde meg til ca 500kr pr uke på mat. 
De gangene jeg går over budsjettet er det pga feilkjøp som blir kastet. 

Men synes det er galskap å skulle bruke 700kr på personlig pleie, 700kr på klær, og 3400,- på lek/medie/fritid pr måned. Jeg ligger under den summen, og er ute på byen 1-2 ganger pr uke. Og andre husholdningsartikler/dagligvarer for 600kr? hva i all verden kjøper folk som koster så mye? 

Anonymkode: a3b60...493

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ligger på ca 4000,- pr måned på matbutikken, men det inkluderer både snop, alkohol og røyk også. 
Føler aldri jeg må redusere hverken på ernæring, kvalitet eller mengde for å holde meg til ca 500kr pr uke på mat. 

Men synes det er galskap å skulle bruke 700kr på personlig pleie, 700kr på klær, og 3400,- på lek/medie/fritid pr måned. Jeg ligger under den summen, og er ute på byen 1-2 ganger pr uke. Og andre husholdningsartikler/dagligvarer for 600kr? hva i all verden kjøper folk som koster så mye? 

Er du opptatt av å spise sunt samtidig som du røyker? Er du klar over hvor farlig røyking er? For ikke å snakke om hvor jævlig det lukter. At du orker! I tillegg forpester du tilværelsen for andre.

Anonymkode: 08bb7...1ea

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tallene er ikke lvae i det hele tatt, jeg lever for langt mindre enn beregenet der i måneden, og da sparer jeg ikke med vite og vilje. Syns du 2300 kr i mnd kun for mat er for lite så må du legge om handlevanene dine. Jeg bruker ca 500 kr uken på mat, og da inkluderer det sjømat fra fiskebutikken, stangkylling og rikelig med fersk frukt/grønnsaker. 

Enig med deg, Sifo-tallene er veldig mye høyere enn hva vi (2 personer) bruker her i huset.  Sifo sier vi trenger 5190,- til mat i måneden, vi bruker mellom 3000 og 3500. 

Og hva i alle dager er "Lek og mediebruk, kr 2380 + Mediebruk og fritid 2160"  Altså 4540 kr hver mnd??? 

Hvis vi skal følge disse beregningene må jeg ha høyere lønn :)) 

Anonymkode: e29f6...166

• Liker 3
Gjest Sisti
Skrevet

Sifo er nøkternt, og det skal det være. Det betyr at det går an å leve enda rimeligere, men veldig mange forbruker enda mer. Det representerer et rimelig og alminnelig forbruksnivå, som kan godtas av folk flest, men som ikke anses som høyt (og derfor forbruker mange mer, fordi de har lyst òg råd). 

Og det nytter jo ikke at det her i tråden dukker opp noen svært sparsommelige sjeler og sier at det er så høyt fordi en selv bruker mye mindre. Man kan ikke definere slikt utifra en selv. Å bruke 2300 på en voksen i måneden er IKKE mye, selv om man selv føler at det er mye. Slike tråder har en tendens til å tiltrekke alle de som bruker lite og som tror de er representative. 

Og husk at det er et LANGTIDSbudsjett. Det betyr at selv om man ikke bruker 3400 i måneden på lek, fritid og mediebruk, så vil det gjerne summere seg til det snittet over ett år. For min del for eksempel koster tv, mobil og Internett 1000 kroner måneden, så kommer Netflix, HBO og tidal på 300, nettaviser 400. Legg på kino, bowling, treningssenter eller annen hobby etc så er man fort oppe i over 3000. Bare tenk hvor mye som brukes på den posten på en ferietur (lek og fritid). 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger selvfølgelig 1000 kr i uka når kostholdet ditt består av McDonalds, grandis og brus på bensinstasjonen. Luksusfellen neste!

Anonymkode: e4abb...426

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Sisti skrev:

Sifo er nøkternt, og det skal det være.   (Siterer bare deler av innlegget)

Og husk at det er et LANGTIDSbudsjett. Det betyr at selv om man ikke bruker 3400 i måneden på lek, fritid og mediebruk, så vil det gjerne summere seg til det snittet over ett år. For min del for eksempel koster tv, mobil og Internett 1000 kroner måneden, så kommer Netflix, HBO og tidal på 300, nettaviser 400. Legg på kino, bowling, treningssenter eller annen hobby etc så er man fort oppe i over 3000. Bare tenk hvor mye som brukes på den posten på en ferietur (lek og fritid). 

Sifo nøkternt?  Vi er to, altså 4540 kr hver mnd til mediebruk, lek og fritid.  Pr. mnd: Tv 250, telefon 700, internett 119, spotify 99. Til sammen 1168,-    Når det gjelder ferie vet jeg at vi bruker mindre penger enn de fleste da deler av ferien tilbringes gratis hos gamle foreldre som bor langt unna oss, og utover det er vi ivrige friluftsfolk som bor i telt og DNT-hytter i fjellheimen i sommerferien. I tillegg bruker vi kanskje så mye som 10.000 i året på diverse fornøyelser :) 

AnonymBruker
Skrevet

SIFO er stramt budsjett ja. Det er en grunn til at luksusfellen aldri legger seg under dette, selv om gjelden er enorm og situasjonen presset. 

Anonymkode: d0a15...1c8

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg reagerer på hvor høye tallene er.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du opptatt av å spise sunt samtidig som du røyker? Er du klar over hvor farlig røyking er? For ikke å snakke om hvor jævlig det lukter. At du orker! I tillegg forpester du tilværelsen for andre.

Det ee jo komplett irrelevant for saken.

• Liker 3
Gjest Sisti
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Sifo nøkternt?  Vi er to, altså 4540 kr hver mnd til mediebruk, lek og fritid.  Pr. mnd: Tv 250, telefon 700, internett 119, spotify 99. Til sammen 1168,-    Når det gjelder ferie vet jeg at vi bruker mindre penger enn de fleste da deler av ferien tilbringes gratis hos gamle foreldre som bor langt unna oss, og utover det er vi ivrige friluftsfolk som bor i telt og DNT-hytter i fjellheimen i sommerferien. I tillegg bruker vi kanskje så mye som 10.000 i året på diverse fornøyelser :) 

Mediebruk OG FRITID. Det er MYE som går inn under den posten. Og kanskje er du mer nøktern på medier og fritid enn det som er alminnelig, derfor nytter det ikke å bruke seg selv som eksempel. Noen for eksempel er ikke i nærheten av å bruke 10 000 i året på klær, andre bruker det mangedobbelte. Det betyr ikke at det ene er mer riktig eller galt, men sifo er en pekepinn på hvor mye for eksempel banken kan forvente at du bruker uten å være verken ekstremt sparsommelig eller veldig sløsende. Det er få som passer 100% inn i alle tall. 

Jeg og min mann bruker for eksempel langt mer på ganske mange av postene til sifo, uten at det har gitt oss noen økonomisk belastning. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på yrke og fritidsinteresser. 

Jeg må ut med 1200-1500 for en jobb-bukse, må vel kjøpe tre i året. Pluss alle andre klær. Det forventes at jeg ser bra ut. 

Frisør er personlig pleie, der blåser jeg budsjettet så det synger når det koster over 2000 annenhver måned. 

I tillegg kommer tannlege (for tre ås siden måtte jeg ut med nesten 30.000), det var vel personlig pleie budsjettet for 2,5 år frem i tid? 

I fritiden trener jeg på Elixia til 599, og på vinteren er jeg glad i å gå/stå på ski. Utstyr, heiskort og leie av overnatting er dyrt. På sommeren vil jeg gjerne på ferie. Et par langhelger her og der så er også budsjettet der blåst. 

Anonymkode: 7e8ea...3e8

• Liker 3
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Husk at du skal kjøpe tv'en og telefonen også. Si du kjøper en tv til 6000 kr, så er jo det 500 kr per måned hele det året bare der. Samme med telefon og ikke minst pc. Og hvordan kommer du deg til disse foreldrene som bor langt unna? Kjører du bil koster det drivstoff, om du ikke bruker sykkel (som også koster penger). Telting er forøvrig ikke gratis det heller. Telt, soveposer, liggeunderlag og annet turutstyr koster penger.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor har jeg sagt at jeg er opptatt av å spise sunt? Jeg liker sunn mat, derfor spiser jeg sunn mat. 
Og selv om man er usunn på en måte, betyr det ikke at man må være usunn på alle andre måter også. 

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer du det? Sånn hvis du bruker to tusen spenn på polet i uken går det halveis hvis man ikke røyker og jager tilbud... 

Ganske sikker på at personlig pleie er kode for dop.

En tur på byen koster jo 2000 hvis man har flaks. Etter 12 drinker og to flasker cava går prisen fort til himmels. Plutselig bruker man 1000 spenn på uber til en bygd og må ta flytoget hjem. 

700 på klær er ingenting. Tror jeg brukte 4000 på en jakke jeg kjøpte drita på schipol. Bare det er jo et halvt års budsjett, lol. 

Det dyreste på butikken er vaskegreier og kjøtt.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, kunne du være så snill å legge ut handleliste for en vanlig måneds forbruk av dagligvarer? Jeg prøver å spare uten at det skal gå på bekostning av kvalitet, og bruker mye mer enn deg i måneden. 

Anonymkode: 8f3b1...a5a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, kunne du være så snill å legge ut handleliste for en vanlig måneds forbruk av dagligvarer? Jeg prøver å spare uten at det skal gå på bekostning av kvalitet, og bruker mye mer enn deg i måneden. 

Anonymkode: 8f3b1...a5a

Den listen kan interessere ganske mange :) 

Anonymkode: 1a3db...0e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...