Gå til innhold

Nylig tatt lappen - hva er lurt nå?


HellCat

Anbefalte innlegg

Hei dere!
Jeg har akkurat tatt lappen  (i dag faktisk.) Og nå trenger jeg litt råd fra dere erfarne bileiere og bilkjørere.
Jeg har ikke behov for bil til daglig. Jeg bor sentralt og i  gåavstand til det meste, jobb, butikker o.l. behovet mitt er en bil innimellom ved storhandel, hytteturer, møbelfrakting osv. Kanskje 2 ganger i måneden, maks. Jeg tenkte derfor å benytte meg av et bilkollektiv, Nabobil eller lignende. So far, so good.
Men, jeg har lyst til å kjøre hyppigere nå i starten, et halvt års tid,  for å videreutvikle kjøreferdighetene mine. rett og lett mer mengdetrening for å bli tryggere og sikrere. Og da hadde det vært innmari kjekt å ha en bil litt lettere tilgjengelig enn ved å leie. Hva slags alternativer har jeg, og hva blir mest økonomisk?
Langtidsleie en bil? Kjøpe en rimelig bil og så selge videre? Låne / leie en bil av en bekjent / venn? Kan jeg i såfall "kjøpe" meg inn på forsikring?

Beklager mange helt sikkert dumme spørsmål, men er litt fersk på dette.
Takk for all erfaring og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke familie i nærheten som har en ekstra bil du kan låne innimellom? Å kjøpe og selge en bil igjen er et tapsprosjekt, men du må finne ut hvor mye du taper på det vs å leie, så se på nytteverdien din av egen bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moonwalker skrev:

Du har ikke familie i nærheten som har en ekstra bil du kan låne innimellom? Å kjøpe og selge en bil igjen er et tapsprosjekt, men du må finne ut hvor mye du taper på det vs å leie, så se på nytteverdien din av egen bil. 

Jo, jeg har forsåvidt det. Men er litt usikker på om jeg stiller de i en dårlig posisjon ved å låne ut bilen til meg? Ifh. forsikring.  jeg dekker jo selvsagt alt av kostnader som måtte oppstå, men bonus er det jo litt værre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, HellCat skrev:

Hei dere!
Jeg har akkurat tatt lappen  (i dag faktisk.) Og nå trenger jeg litt råd fra dere erfarne bileiere og bilkjørere.
Jeg har ikke behov for bil til daglig. Jeg bor sentralt og i  gåavstand til det meste, jobb, butikker o.l. behovet mitt er en bil innimellom ved storhandel, hytteturer, møbelfrakting osv. Kanskje 2 ganger i måneden, maks. Jeg tenkte derfor å benytte meg av et bilkollektiv, Nabobil eller lignende. So far, so good.
Men, jeg har lyst til å kjøre hyppigere nå i starten, et halvt års tid,  for å videreutvikle kjøreferdighetene mine. rett og lett mer mengdetrening for å bli tryggere og sikrere. Og da hadde det vært innmari kjekt å ha en bil litt lettere tilgjengelig enn ved å leie. Hva slags alternativer har jeg, og hva blir mest økonomisk?
Langtidsleie en bil? Kjøpe en rimelig bil og så selge videre? Låne / leie en bil av en bekjent / venn? Kan jeg i såfall "kjøpe" meg inn på forsikring?

Beklager mange helt sikkert dumme spørsmål, men er litt fersk på dette.
Takk for all erfaring og tips!

Bilkollektiv er ganske tilgjengelig da, da bestiller du bare på mobilen og låser opp bilen med medlemskortet ditt.

Noen helger med leiebil og roadtrip vil jo også gi deg mengdetrening.

Kjøpe bil er en dårlig idé, det er kjempedyrt og masse styr med parkering, vedlikehold og dritt. Dessuten er det mye bedre/tryggere å trene med en kliss ny leiebil enn et gammelt vrak. Billigere å krasje med er det også.

 

Endret av prt90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, HellCat skrev:

Jo, jeg har forsåvidt det. Men er litt usikker på om jeg stiller de i en dårlig posisjon ved å låne ut bilen til meg? Ifh. forsikring.  jeg dekker jo selvsagt alt av kostnader som måtte oppstå, men bonus er det jo litt værre med.

Det kommer helt an på hva deres forsikring stiller av krav. Hør med de før du går å leie eller kjøpe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.5.2018 den 14.50, HellCat skrev:

Jo, jeg har forsåvidt det. Men er litt usikker på om jeg stiller de i en dårlig posisjon ved å låne ut bilen til meg? Ifh. forsikring.  jeg dekker jo selvsagt alt av kostnader som måtte oppstå, men bonus er det jo litt værre med.

For så vidt ikke noe problem at du også dekker de eventuelle kostnadene ved bonustap. Går fint an å regne på dette, men du skal være klar over at bonustap raskt blir dyrere enn man tror. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2018 den 14.39, HellCat skrev:

Hei dere!
Jeg har akkurat tatt lappen  (i dag faktisk.) Og nå trenger jeg litt råd fra dere erfarne bileiere og bilkjørere.
Jeg har ikke behov for bil til daglig. Jeg bor sentralt og i  gåavstand til det meste, jobb, butikker o.l. behovet mitt er en bil innimellom ved storhandel, hytteturer, møbelfrakting osv. Kanskje 2 ganger i måneden, maks. Jeg tenkte derfor å benytte meg av et bilkollektiv, Nabobil eller lignende. So far, so good.
Men, jeg har lyst til å kjøre hyppigere nå i starten, et halvt års tid,  for å videreutvikle kjøreferdighetene mine. rett og lett mer mengdetrening for å bli tryggere og sikrere. Og da hadde det vært innmari kjekt å ha en bil litt lettere tilgjengelig enn ved å leie. Hva slags alternativer har jeg, og hva blir mest økonomisk?
Langtidsleie en bil? Kjøpe en rimelig bil og så selge videre? Låne / leie en bil av en bekjent / venn? Kan jeg i såfall "kjøpe" meg inn på forsikring?

Beklager mange helt sikkert dumme spørsmål, men er litt fersk på dette.
Takk for all erfaring og tips!

Du trenger kjøring minst to timer tre ganger i uka for ikke å glemme eller miste de ferdighetene du har i traafikken i lang tid fremover. 

Å slippe deg ut i trafikken noen få ganger pr måned er som å sende en løs kanon ut i trafikken. 

Å tro at du får låne nabobil eller leiebil med så ferskt førerkort som det du har er både temmelig optimistisk og naivt.  De fleste om ikke alle slipper ikke bilnøklene sine til nybegynnere. Ergo bør du kjøpe deg en bil. 

Anonymkode: 1f853...1a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger kjøring minst to timer tre ganger i uka for ikke å glemme eller miste de ferdighetene du har i traafikken i lang tid fremover. 

Å slippe deg ut i trafikken noen få ganger pr måned er som å sende en løs kanon ut i trafikken. 

Å tro at du får låne nabobil eller leiebil med så ferskt førerkort som det du har er både temmelig optimistisk og naivt.  De fleste om ikke alle slipper ikke bilnøklene sine til nybegynnere. Ergo bør du kjøpe deg en bil. 

Anonymkode: 1f853...1a6

Beste svaret hittil! 

Som fersk sjåfør bør du kjøre så mye som mulig fremover, for å lære deg kjøring så bra som mulig.  Etter år med kjøring automatiseres mye men om du kun kjører litt i blant vil du aldri komme over "fersk sjåfør" stadiet.  

Kjøp en bruktbil og kjør! Det er nå den beste læringa tar til!

Anonymkode: f40d1...586

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en rimelig bil, som du bare har ansvarsforsikring på. Da kommer du unna billigst mulig, og uten at familie og venner skal sitte med en litt uggen følelse, fordi de synes du må få låne deres bil, selv om du har en større sjanse for trafikkuhell enn mer erfarne sjåfører.

Kjører du uten uhell, bygger du opp bonus, noe som vil spare deg for mye penger om du senere kjøper en dyr bil som bør ha full kasko. Du kan altså se på kostnadene til bilhold nå som en form for sparing - du får uttelling for det senere.

Anonymkode: de4bd...147

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en bil med ansvar forsikring og tren! Det er fremover nå-du lærer å kjøre bil. Lykke til med opplæringen.

Anonymkode: 4d018...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2018 den 19.00, HellCat skrev:

Takk for gode råd, jeg tester ut Nabobil i første omgang :D 

Er du over 23 altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...