*melis* Skrevet 24. februar 2005 #1 Skrevet 24. februar 2005 Jeg vurderer altså å studere reiseliv. Har forsket en del på mulighetene og ikke alt er positiv lesing for å si det sånn. :-? Leser om folk som søker og søker og aldri får jobb og folk med master-grad og arbeidserfaring som ender opp og forblir på små reisebyråer med dårlig lønn. Er det noen her som har utdanning innen reiseliv, eller som har noen råd? Hvilken skole bør jeg satse på i så fall? Er det mye økonomi?
Snuselille Skrevet 24. februar 2005 #2 Skrevet 24. februar 2005 Jeg tok et år Reiseliv på NA, er nå utdannet reiselivskoordinator. Var ganske dyrt, og jeg angrer som en hund på valget jeg tok. Var ferdig i 2002, og har enda ikke fått brukt det jeg lærte. Ga tilslutt opp å søke på jobber innen reiselivet, og har heller snudd meg mot helsesektoren og skal søke meg inn på vernepleier i stedet. Jeg vil ikke råde deg til å bruke penger på dette - det er iallefall min subjektive mening. Jeg kastet bort et helt år, og sitter igjen med et lån på 100.000 på noe jeg ikke får brukt. Det er kjempedumt. Tenk deg iallefall godt om før du avgjør noe Lykke til. S.
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #3 Skrevet 24. februar 2005 Jeg gikk på Høgskolen - og der er det mye økonomi. Med mindre du vil jobbe med nisje produkter ute i distriktene, er det ganske vankelig. Bransjen sliter, det er mye oppsigelser, og uten erfaring tror jeg nok du kommer til å slite. Jeg forlater bransjen nå, fordi det er ikke noe å satse på. Finn på n oe anent!
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #4 Skrevet 24. februar 2005 Er det ikke Reiselivsstudiet på Universitetet i Stavanger som er best ansett blant reiselivsstudiene? Jeg tror det er en del økonomi der.
Gjest Krystal Skrevet 23. mai 2005 #5 Skrevet 23. mai 2005 Noen flere som har kommentarer til denne tråden? Jeg vurderer reiselivsstudier til høsten.
Samantha Skrevet 23. mai 2005 #6 Skrevet 23. mai 2005 Noen flere som har kommentarer til denne tråden? Jeg vurderer reiselivsstudier til høsten. Hmm... Det gjer eg og! Har søkt på reiseliv i Sogndal. Men har jo skjønt det at det kanskje ikkje er tingen om en faktisk vil ha jobb etter utdanninga :-?
Gjest gjest, ja Skrevet 24. mai 2005 #7 Skrevet 24. mai 2005 Hei! Eg har studert reiseliv med fordjuping i hotelladministrasjon i Alta. Hadde ein del av dei samme faga som dei som gikk berre reiseliv, men litt var ulike fag også. Eg trur det er lurt å sette seg ned og tenke ut KVA det er med reiseliv som du har lyst å jobbe med, og ta ei meir konkret utdanning retta mot dette. Ønsker du å reise? Ta språk og kulturfag og bli guide. Ønsker du å jobbe i Norge og jobbe med reisemål her til lands? Ta markedsføring, produktutvikling, bed.øk, historie, kultur. Ønsker du å sitte i skranken på eit reisebyrå? Ta kurs i Amadeus og generell data. Ønsker du å bli sjef i eit reisebyrå? Ta øk. adm. Ønsker du å jobbe på museum? Bli konservator. Reiselivslinja på dei ulike skulane er svært generell. Der eg gjekk, var det f.eks. ikkje språk i det heile tatt, mange vart overraska over kom mykje økonomi og tall det var. Vi hadde statistikk, forskningsmetode, finansregnskap med analyse, bedriftsøkonomi, for å nemne noko. Ta ein tur innom heimesidene til dei ulike skulane og kikk på faga. Høgskulen i Stavanger er nok den som er best ansett av arbeidsgiverar, i allefall innan hotellbransjen. Dette fordi skulen tidlegare var Norsk hotellhøgskule. I Alta lærte vi så godt som det samme som dei i Stavanger, men skulen er ikkje så kjent. Korleis det er med reiselivslinja, veit eg ikkje. Reiselivet i Norge har fått ein solid nedtur, og eg tippar at ting ikkje kjem til å snu seg på minst 15-20 år. Reisebyrå blir lagt ned i fleng, mellom anna grunna meir utbredt booking via internett og 11. september. Ta ein test. Leit på aetat og sjekk kor mange jobbar som fins som du kunne tenke deg dersom du hadde reiselivsutdanninga. Det er ikkje mange. Lykke til!
Gjest Calibra ii Skrevet 25. mai 2005 #8 Skrevet 25. mai 2005 Hva jobber du med nå, du som gikk i Alta? Jeg har også søkt Turisme og Reiseliv i Sogndal.
Gjest Amber ikke logget på Skrevet 26. mai 2005 #9 Skrevet 26. mai 2005 Gode tips over! Hadde ikke valgt å satse på Reiselvi om jeg hadde visst det jeg vet idag. Reisebyrå er dødfødt det er iallefall sikkert. Nisjeproduktene er det jo ikke mange av da, og enda verre å få jobb. Hotell er vel ok - Stavanger er desidert best, men lit vanskelig å komme inn. Sogndal har vel mye av det samme pensum som i Harstad? MYE økonomi og ingen praktisk læring, veeeldig teoretisk. Tror ikke det er lett å få jobb rett etter et sånt studium.... Amber ikke logget på
Pasha Skrevet 26. mai 2005 #10 Skrevet 26. mai 2005 Gikk på Wang ett årig studie jeg,, ganske bortkastet.. har enda ikke fått jobb..(joa fikk en telefon fra Barcelona om jeg ville jobbe der/evt interjuv.. men da hadde jeg akkuratt kjøpt leilighet,,så da var det litt feil tidspunkt) Er vansklig å få jobb i dag.. da fler og fler bestiller turene sine på nettet,, det som da blir igjen er de som skal reise jorda rundt.. men får å komme inn i de byråene må man gjerne ha erfaring både fra bransjen samt at man har reist mye selv.. ellers hjelper det mye å kjenne noen som kjenner noen er veldig mye bekjentskaps jobber ute å går i den bransjen Men når det er sagt hadde jeg et bra år.. fikk en fantastisk tur til utlandet, lærte meg Amadeus bookingsystem, fikk mange nye og intressante bekjentskaper,, men om det var verdt de 30 000 skolen kostet + evt tapte jobbpenger er jeg litt mer i tvil om! Søker på de jobbene jeg ser og trur jeg har sjans på.. så er det bare å håpe at EN dag,, da skjer det
Gjest gjest1 Skrevet 27. mai 2005 #11 Skrevet 27. mai 2005 Gikk 2 års reiseliv på Treider og den utdannelsen er veldig reisebyrårettet. Det er jo som kjent en bransje hvor det er veldig vanskelig å få jobb i dag så sant du ikke bor i Oslo eller andre storbyer. Da jeg flyttet fra Oslo til en mindre by på østlandet så kunne jeg bare glemme å få en tilsvarende jobb selv med god erfaring på baken. Syns de fleste momentene er nevnt tidligere her som er verdt å vurdere når det gjelder reiseliv. I tillegg så bør du tenke litt på at i reiselivet er det ofte litt ugunstige arbeidstider. Det er sjelden du jobber man-fre, 8-16 for å si det sånn. Lykke til med valget ditt
Gjest gjest, ja Skrevet 29. mai 2005 #12 Skrevet 29. mai 2005 Det var eg som gikk i Alta. Eg jobbar no som hotellresepsjonist, eg studerte jo hotelladministrasjon. Målet er sjølvsagt å klatre litt på stigen etterkvart. Ikkje heilt enkelt i denne bransjen heller. Dei eg gjekk i klasse med har i stor grad endt opp som heilt andre ting.
Gjest :) Skrevet 29. mai 2005 #13 Skrevet 29. mai 2005 Jeg gikk også på NA og er nå reiselivskoordinator, er nå 4 år siden jeg sluttet, men har allerede gitt opp å få jobb innen reiseliv. For det første er det lite eller nesten ingen jobber å få (mange av stillingne blir besatt av venner og bekjente av de som allerede jobber der) For det andre så fikk jeg beskjed på ett intervju at det hadde ingen betydning at jeg hadde reiselivsutdanning, i.o.m at jeg ville få opplæring av de, og at de jeg hadde lært på skolen hadde liten eller ingen betydning for den jobben jeg eventuelt skulle utføre. Så styr unne, og heller bruk pengene på noe annet! Hadde aldri trodd studielån skulle være så surt å betale.. Vil også si at det er ingen fra min klasse som har fått jobb innen reiseliv
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå