Gå til innhold

Fasadebesteforeldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Innimellom blir jeg bare lei av besteforeldrene til barna våre. 

De liker å fremstille seg som verdens beste besteforeldre til omverden, og det er bare irriterende. Har vi besøk av annen familie eller venner? Da kommer de og tilbyr barnepass og gir inntrykk av at dette er normalen. De vet jo at vi takker nei når folk kommer på besøk for å besøke barna...  Sannheten er at barna våre er der kanskje alene rundt en gang i kvartalet, og overnatting er i snitt én natt pr år.

Pass på dagtid må jeg tilbake til 2017 for å huske. Vi er heller ikke på besøk mer enn en sjelden gang, kanskje en gang i måneden. De bor likevel bare noen hus nedenfor. Det hadde egentlig ikke gjort noe om det var slik for alle, men det er det ikke.

Mye av dette kommer av at de passer nevøene mine mer eller mindre hver eneste dag. Det går ikke for dem å være disse besteforeldrene de later som de er fordi de har alt bundet opp all tiden sin. Det som er rart er at de virker ikke å forstå at når de har overnatting hver uke så er det ikke våre barn det er snakk om. De gir også andre i familien inntrykk av at de passer alle barna, når det egentlig bare er ett av søsknene sine barn de faktisk passer og har et godt forhold til.

Er rart når andre kommenter hvor heldig vi er med familie som stiller opp for barna når de har tilbrakt like mye tid med dem som besteforeldre som må fly eller ta tog for å komme seg å se barnebarna. En av barnas grandtante spurte en gang hvor mye overnatting barna våre hadde hatt da hun selv skulle bli bestemor og ble litt paff når vi svarte bare det antallet det var «trodde dere hadde pass hele tiden jeg» sa hun litt forundret.

Fasaden slår vel mer sprekker etterhvert, men det er rart hvordan enkelte liker å gi et annet inntrykk enn hva som er realiteten.

Anonymkode: 31f4b...09a

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innimellom blir jeg bare lei av besteforeldrene til barna våre. 

De liker å fremstille seg som verdens beste besteforeldre til omverden, og det er bare irriterende. Har vi besøk av annen familie eller venner? Da kommer de og tilbyr barnepass og gir inntrykk av at dette er normalen. De vet jo at vi takker nei når folk kommer på besøk for å besøke barna...  Sannheten er at barna våre er der kanskje alene rundt en gang i kvartalet, og overnatting er i snitt én natt pr år.

Pass på dagtid må jeg tilbake til 2017 for å huske. Vi er heller ikke på besøk mer enn en sjelden gang, kanskje en gang i måneden. De bor likevel bare noen hus nedenfor. Det hadde egentlig ikke gjort noe om det var slik for alle, men det er det ikke.

Mye av dette kommer av at de passer nevøene mine mer eller mindre hver eneste dag. Det går ikke for dem å være disse besteforeldrene de later som de er fordi de har alt bundet opp all tiden sin. Det som er rart er at de virker ikke å forstå at når de har overnatting hver uke så er det ikke våre barn det er snakk om. De gir også andre i familien inntrykk av at de passer alle barna, når det egentlig bare er ett av søsknene sine barn de faktisk passer og har et godt forhold til.

Er rart når andre kommenter hvor heldig vi er med familie som stiller opp for barna når de har tilbrakt like mye tid med dem som besteforeldre som må fly eller ta tog for å komme seg å se barnebarna. En av barnas grandtante spurte en gang hvor mye overnatting barna våre hadde hatt da hun selv skulle bli bestemor og ble litt paff når vi svarte bare det antallet det var «trodde dere hadde pass hele tiden jeg» sa hun litt forundret.

Fasaden slår vel mer sprekker etterhvert, men det er rart hvordan enkelte liker å gi et annet inntrykk enn hva som er realiteten.

Anonymkode: 31f4b...09a

Oi du høres bitter ut. Så tøft du må ha det. Nå.

Anonymkode: fa0e4...293

• Liker 10
Skrevet

Synes dette lignet på et dagboknotat fra en dårlig dag. Men jeg forstår, svigerforeldre er vel ikke bare fryd og gammen.

AnonymBruker
Skrevet

Buhu stakkars deg

Anonymkode: cb094...3b9

• Liker 2
Skrevet

Spør dere om passehjelp da? Spør foreldre til nevøene om hjelp, eller får de spontane tilbud nesten daglig?

Tantebarn på mannens side var hos besteforeldre på nesten daglig basis, det er jo ikke fordi besteforeldrene tilbudte seg konstant, men fordi foreldrene benyttet seg av at de ikke satte grenser. Foreldrene lot barna møte opp der hele veien uten noen avtale om pass.

Hvis det irriterer deg at de tar æren for pass som ikke finner sted, kan du selvsagt oute dem diskret slik at kun de selv oppfatter det. "Tusen takk, men vi tenkte at barna skulle delta i dette besøket. Men kanskje det passer for dere en annen dag til uken? ☺Det er jo 3 mnd siden sist dere passet, så Per og Kari savner det sikkert å være med dere uten foreldre på slep."

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Oj, får du ikke så mye hjelp til barnepass som du hadde forventet 😮

Anonymkode: ece47...7a4

• Liker 3
Gjest N-Nøff
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Buhu stakkars deg

Anonymkode: cb094...3b9

Det er vel egentlig deg det er synd på. 

Gjest N-Nøff
Skrevet

Det høres slitsomt, men også litt morsomt, ut. Det kan være god underholdning i å slå sprekker i fasaden. 

Jeg hadde ikke orket å omgås så falske mennesker, tror jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres nesten litt ut som min far og hans kone....
De tar aldri initiativet til å komme på besøk, de ringer aldri for å høre hvordan vi har det eller for å snakke med ungene. Men når det er noe spesielt, som at det er familiedag på jobben til stemor, eller lignende, da "krever" de å få passe ungene. Det viktigste er imidlertid ikke å tilbringe tid med ungene, men derimot å legge ut drøssevis av bilder på Facebook som viser hvor utrolig godt forholde de har til barnebarna og hvor flinke besteforeldre de er.  (Jada, jeg HAR sagt de ikke får lov til å legge ut bilder av ungene....endte med at de kuttet meg som venn på FB....)
Sist ville ikke datteren min overnatte der (ho kjenner dem jo nesten ikke og syns de er masete...), men da fikk jeg bare kjeft fordi jeg forsøkte å holde barnebarna borte fra dem...

Mannen min sine foreldre, derimot, tar mye mer kontakt, ringer i hverdagen, møter opp på forestillinger i kulturskolen og passer barna på helt vanlige hverdager, om vi har behov for det. Ser aldri et bilde av ungene på Facebook der i gården....

Anonymkode: 349dd...aea

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det her også. Kan jo skylde på at de er eldre nå enn da mine søsken fikk barn, men de passer fremdeles mine alskens barn hele tiden. De har aldri hatt mitt barn på overnatting, og når vi er der på besøk, så har de barnet på fanget i 3 minutter og kiler han, så er de ferdige. 

Alle snakker om hvor heldige vi er som har besteforeldre i nærheten. Hva hjelper det når de ikke gir oss noen form for avlastning og ikke er interesser i å bygge en relasjon til mitt barn. 

Anonymkode: 9171b...a4b

• Liker 6
Gjest hind
Skrevet

Det kan virke som de er klar over at de stiller opp for lite siden de fremstiller seg som mer engasjerte besteforeldre enn de egentlig er når dere har andre mennesker på besøk. Har dere prøvd å ta en ordentlig prat med dem om dette? Avlastning er nå en ting, men det som er vel så viktig er at ungene får et godt og nært forhold til besteforeldrene og ikke føler at de er mindre elsket enn deres andre barnebarn.

Skrevet

Høres ut som at besteforeldrene ikke kjenner barna deres. Begynn med å invitere besteforeldre på besøk oftere. Ikke vent til de tar initiativet. Kanskje de sitter der og tenker det samme om dere: Dere bor noen hus unna, men inviterer dem så å si aldri... Pluss at dere ikke vil gi fra dere barna når besteforeldre tar initiativet og tilbyr barnepass. Da slutter de å tilby noe...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også DU må bli flinkere til å invitere dem. Kanskje foreldrene til nevøene dine er litt mer frampå når det gjelder det å spørre.

Anonymkode: 8a473...2d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så de passer barna ca. 4 ganger i året samt har de på overnatting 1 gang i året? Jeg syntes faktisk det høres ut som helt passelig mengde barnepass, jeg, så fremt dere også treffer besteforeldrene jevnlig utenom når de passer barna. 

Våre barn har forøvrig et sett besteforeldre som har gitt klar beskjed om at det ikke passer å treffes i ukedagene siden de er så «opptatt» (de «må gå på tur med hunden» dersom vi spør om de kan passe barna i en time eller to) og som reiser bort minst annenhver helg. Likevel klager svigermor til sine venninner at de «ikke får lov» til å passe barna våre. :klo: 

Anonymkode: 3d15d...e35

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Verste er dem som får barn sent i livet og så klager på at de er så slitne. Buhu.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Verste er dem som får barn sent i livet og så klager på at de er så slitne. Buhu.

Enda verre med dem som får barn tidlig i livet og klager over at de er så slitne. 

Anonymkode: 3342a...d04

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er det disse besteforeldrene eller dere foreldre som ønsket disse barna? De plikter overhode ikke å passe barnebarn. De gjør som de vil og sånn er det.

Anonymkode: e9b90...5dc

• Liker 5
Skrevet

Du mener altså at besteforeldres viktigste funksjon er å stille opp som barnevakt og -passere.  Gjør de ikke dette kan de ikke kalle seg "verdens beste besteforeldre".  

Jeg er bestemor selv, og priser meg lykkelig over at min rolle ikke blir målt i hvor ofte jeg sitter barnevakt og passer de små.  Du er verdens aller beste bestemorfarmor, sa mitt barnebarn på 8 år her om dagen.    Og enda sitter jeg aldri barnevakt!?........

Høres ut til at du har noen forventninger som ikke hører dagens tid til.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Før var det vanlig å reise på landet til besteforeldrene. Og besøke de og bli passet av de titt og ofte. og no når disse barna selv får barn så er de for opptatt til å orke å være med de og passe de. Kalles dessertgenerasjonen dagens besteforeldre. Alt handler om de stortsett. Men ja ser noen heldige barn rundt om som har fantastiske besteforeldre. Og ja noen stiller mer opp enn foreldrene selv.. Men det fins jo en mellomting. Om alle syns det er greit. Nå besteforeldre ikke jobber feks og bare er opptatt. Eller ikke vil. Er trøtt,sliten osv. Tenke på at de skulle hjelpe en natt en sjelden gang. Det går jo ikke. De blir så sliten. Selv om de ofte bare er 40-60år no... før var de eldre og jaggu mer tilstede.. Men men. går vel begge veier. Vi velger selv og få barn.Vårt ansvar. Bare synd for barna som må vokse opp uten tilstedeværelse av besteforeldre. Selv hvor nærmt de bor!

Anonymkode: dd66c...f48

• Liker 3
Skrevet

Herlighet så mange frekke svar, er dere like tøffe i ytringene ansikt til ansikt også?

TS klager vel ikke på for lite barnevakt, men på at det fremstilles som at de har barnevakt støtt og stadig? Noe de ikke har. 

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...