Gå til innhold

Skeptisk til å ta antipsykotika

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har brukt Seroquel i noen år, men sluttet for noen måneder siden. Jeg vurderer nå å begynne igjen, problemet er at medisiner er så.. mye. Jeg blir rett og slett redd av å lese om tardive dyskinesier, søvnapné, malignt nevroleptikasyndrom, diabetes og Gud vet hva annet!

I tillegg til at jeg ikke vet noe særlig om hvordan det påvirker hjernen på noen områder, men det bunner i at jeg ikke vet hva det er jeg egentlig har i meg. Det er ingen leger som har noen svar å komme med. Har jeg egentlig noe å frykte?

(Det er ikke snakk om psykoser, bipolar lidelse eller depresjoner, så det er egentlig ikke noe jeg må ta, men det gjør hverdagen litt lettere).

Anonymkode: 169b9...7b8

Videoannonse
Annonse
Gjest making.a.mess
Skrevet

Kan ikke fortelle så mye annet enn at jeg også bruker den. Dog ikke særlig mye: 25 mg bare. Ser noen kan ta 800 mg hver dag så det burde være godt med slingringsmonn her. Min behandler sier dette er en ganske snill medisin, men at egne vanskeligheter kan forverres ved bruk sammenhengende over et år. Derfor tenkte jeg å bruke den ca 8 mnd og ta noen mnd pause. Alle legemidler har en risiko så dette velger jeg delvis å ignorere. Men jeg styrer glatt utenom antidepressiva og sovemedisiner. syntes antipsykotika virker som snillere enn disse.  

AnonymBruker
Skrevet

Tok seroquel i 11 mnd, og det forandret hvertfall min hjerne. Når jeg sluttet ble jeg kjempe syk og lå med kraftige abstinenser på sykehus i over en mnd. Etter at jeg sluttet fikk jeg plutselig angst og masse andre plager. Det tok meg nesten tre år før jeg følte meg som megselv igjen. Jeg har aldri hatt angst før etter jeg sluttet med seroquel.  Vennene mine sier at jeg var helt annerledes når jeggikk på medisinen, og at de er veldig glad jeg sluttet og kom tilbake til megselv igjen. 

Idag bruker jeg kun 1 stk 5mg vival ved behov. Og det er snart ett år siden jeg tok en vival. 

Men jeg har hatt god hjelp at innleggelsen på modum bad etter at jeg sluttet på seroquel. 

Så om du bør gå på de eller ikke blir umulig å svare på, men jeg kan si at jeg er veldig glad jeg sluttet og fant hjelp i andre ting, som behandling, trening, faste rutiner osv. 

Håper du også finner ut av ting med eller uten medisiner. Jeg har møtt folk som må gå på anti psykotisk medisin også, og at de fungerer fint på de. 

Jeg hverken gråt eller lo de 11 mnd jeg tok medisin. Var ganske likegyldig til det meste, selvom jeg alltid virket blid og glad i denne perioden. 

Anonymkode: b75dc...524

Gjest making.a.mess
Skrevet

Legger til at jeg heller ikke MÅ ta den. Det valgte jeg selv for å sove godt og tenke mindre. Men kan godt følge med her og muligens få vite hvordan den virker på topplokket. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Legger til at jeg heller ikke MÅ ta den. Det valgte jeg selv for å sove godt og tenke mindre. Men kan godt følge med her og muligens få vite hvordan den virker på topplokket. 

Samme gjelder meg ab over her. Jeg trudde kanskje jeg var litt bipolar, så fikk seroqel av fastlegen uten utredning. I ettertid har det vist seg at jeg ikke har noen diagnoser og kun gikk igjennom mye vanskelig på den tiden. 

Gjest making.a.mess
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme gjelder meg ab over her. Jeg trudde kanskje jeg var litt bipolar, så fikk seroqel av fastlegen uten utredning. I ettertid har det vist seg at jeg ikke har noen diagnoser og kun gikk igjennom mye vanskelig på den tiden. 

Seroquel/kventapin kan brukes til mange psykiske ting som enkelt bare å tenke mindre eller som snill sovemedisin. Jeg er heller ikke bipolar eller schizofren, men har pstd. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Seroquel/kventapin kan brukes til mange psykiske ting som enkelt bare å tenke mindre eller som snill sovemedisin. Jeg er heller ikke bipolar eller schizofren, men har pstd. 

Jo det har du helt rett i, men da i små doser. Ser det ikke kom frem i innlegget mitt over, men jeg fikk hele 700 mg de to siste mnd jeg gikk på medisin. Uten utredning! Det er litt spesielt og skal egentlig ikke være mulig. 

Noe som også er litt skummelt å tenke på er at hverken vennene mine eller mannen synes det var noen forskjell om jeg gikk på høy eller lav dose. Jeg var fortsatt "borte". Ikke borte vekk som i ruset, men jeg var bare annerledes og mer likegyldig bland annet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bipolar 1 med perioder med psykose. I tillegg til en del andre medisiner går jeg på 800 mg seroquel. Jeg har prøvd flere andre antipsykotika for en del år siden, men seroquel funker veldig bra og ingen bivirkninger :) Jeg varierer dosen mellom 400 og 800 i løpet av året ettersom hvordan formen min er. 

Så for meg har seroquel fungert helt perfekt hvertfall, men har hørt om andre som blir sløve og legger på seg mye osv. Men det har jo mye med doser å gjøre.

Anonymkode: 264f3...1b5

Gjest making.a.mess
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det har du helt rett i, men da i små doser. Ser det ikke kom frem i innlegget mitt over, men jeg fikk hele 700 mg de to siste mnd jeg gikk på medisin. Uten utredning! Det er litt spesielt og skal egentlig ikke være mulig. 

Noe som også er litt skummelt å tenke på er at hverken vennene mine eller mannen synes det var noen forskjell om jeg gikk på høy eller lav dose. Jeg var fortsatt "borte". Ikke borte vekk som i ruset, men jeg var bare annerledes og mer likegyldig bland annet.

700mg uten utredning????

Jeg ville automatisk trodd du var svært psykotisk og ustabil med en slik dosering. Eventuelt innlagt pga noe alvorlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Må nå opp fra 400 mg til 500 mg. :( Hater å måtte bruke medisiner. Men jeg funker bare ikke uten nå. Har akkurat sluttet på antidep for å iallefall ha kun en medisin. Er bipolar 2 og nå mye angst og lett depresjon.

Hater piller, lurer på hva de gjør med kroppen, men også glad de finnes. Om ikke annet så holder troen på at de hjelper meg oppe. Noen hjertesukk herfra.

Mer relevant : har ingen bivirkninger annet enn at jeg må ta de før sengetid (sovner) Ingen egentlige bivirkninger på oppe og nedtrapping, annet enn at det gjør meg utrygg å trappe ned. Ingen vektøkning, flathet, eller sløvhet på dagtid. Ingen alvorlige symptomer ved nedtrapping. (dog trapper aldri ned til null.)

Anonymkode: 93ee6...483

Skrevet

Jeg ble feilsiagnostisert med bipolar lidelse og ble fullstendig overmedisinert. 900 mg Quetiapine og 1000 mg Orfiril. 

Da jeg ble diagnostisert på nytt ble jeg trappet ned til 200 mg fordi det hjalp meg til å sove mer sammenhengende, men pga mye tankekjør ble jeg etter hvert satt på 50 mg Truxal i tillegg til Quetiapine (og 7,5 mg Imovane). 

I alle fall. Da jeg var overmedisinert så ble jeg veldig flat følelsesmessig. Har i ettertid fått høre at jeg ikke hørtes ut som meg selv og hadde et sløvt blikk. Det har jeg ikke nå når jeg går på lavere doser. Eller flat følelsesmessig er jeg ofte, men det er en forsvarsmekanisme jeg har hatt i årevis. 

Jeg har gått på antipsykotikum i snart ett år. Håper på å klare å slutte innen et års tid. 

Gjest making.a.mess
Skrevet

At du klarte å stå oppreist med en sånn medisinering er meg en gåte.. 

15 minutter siden, Skadeskutt skrev:

Jeg ble feilsiagnostisert med bipolar lidelse og ble fullstendig overmedisinert. 900 mg Quetiapine og 1000 mg Orfiril. 

Da jeg ble diagnostisert på nytt ble jeg trappet ned til 200 mg fordi det hjalp meg til å sove mer sammenhengende, men pga mye tankekjør ble jeg etter hvert satt på 50 mg Truxal i tillegg til Quetiapine (og 7,5 mg Imovane). 

I alle fall. Da jeg var overmedisinert så ble jeg veldig flat følelsesmessig. Har i ettertid fått høre at jeg ikke hørtes ut som meg selv og hadde et sløvt blikk. Det har jeg ikke nå når jeg går på lavere doser. Eller flat følelsesmessig er jeg ofte, men det er en forsvarsmekanisme jeg har hatt i årevis. 

Jeg har gått på antipsykotikum i snart ett år. Håper på å klare å slutte innen et års tid. 

Skrevet
7 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

At du klarte å stå oppreist med en sånn medisinering er meg en gåte.. 

Hehe ja det kan du si. Jeg sov godt i alle fall. :ler:

Skrevet

Jeg ville holdt meg unna!!!! Brukt et titalls AP!! Står nå både på abilify depot og tabletttet. Kommer ofte ikke inn på byen selv om jeg er edru!!!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Mrs.Purdey skrev:

700mg uten utredning????

Jeg ville automatisk trodd du var svært psykotisk og ustabil med en slik dosering. Eventuelt innlagt pga noe alvorlig. 

Neida, aldri hatt en psykose i mitt liv. Aldri hvert innlagt heller bortsett fra modum men det var jo etter medisin slutten. 

Jeg hadde det veldig vanskelig og ble sykemeldt, hadde mye tankekjør og det skjedde mye kjipt i livet mitt så jeg var periodevis deprimert. 

I ettertid har legene sagt jeg var uheldig og det skjedde en glipp hos fastlege, ettersom fastlegen ikke rådførte seg ordentlig med psykolog eller psykriater osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke noe om spesifikke antipsykotika, men har sett på flere som har tatt det at de forandrer seg og det virker som de rett og slett blitt litt "tilbakestående" av det. Jeg hadde sjekket bivirkninger grundig før jeg tok noe sånt. Det er også et faktum at 99% av bivirkninger ikke blir rapportert og derfor forblir skjulte, så jeg hadde sjekket hva folk sier om erfaringer rundtom på forum også.

Anonymkode: c1869...392

AnonymBruker
Skrevet

Tilbakestående? Absolutt ikke! Går på jevnlige åpne treff med bipolarforeningen og mange der tar antipsykotika og mer oppegående mennesker skal jeg lete lenge etter

Anonymkode: 99d6e...d0d

Skrevet

Viss du ikke har noen diagnose som tilsier at du bør ta så sterk medisin, så ville jeg vært skeptisk. Quetiapin har mange skumle potensielle bivirkninger. Jeg tenker at du bør ta en prat med den legen som har foreskrevet denne medisinen, og gjerne få en henvisning til en psykolog for å lære alternative mestringsstrategier enn medisinbruk.

AnonymBruker
Skrevet
På 1.5.2018 den 19.00, Skadeskutt skrev:

Hei! Jeg bare lurer på hva som gjorde at det ble satt i gang en ny utredning av deg? Jeg er til utredning for bipolar lidelse nå, og føler meg så utrygg på om utredningen gjøres grundig nok :(

Anonymkode: 68200...5f6

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg bare lurer på hva som gjorde at det ble satt i gang en ny utredning av deg? Jeg er til utredning for bipolar lidelse nå, og føler meg så utrygg på om utredningen gjøres grundig nok :(

Anonymkode: 68200...5f6

Ny behandler med nye meninger. Rett og slett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...