Gå til innhold

Barna med Asberger syndrom og Adhd

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har barn med disse diagnosene. Ønsker litt erfaringer mht oppførsel, væremåte etc. Noen ledetråder f.eks: Er de mye sint, skriker ut sinne/frustrasjon, misforstår, lite sosiale selv om de har noen få venner, litt paranoide/innbiller seg, krisemaksimerer (båten kan synke) forstår ikke ironi, dårligere språk, særinteresse, følsom for høye lyder og lav smerteterskel??  Kjenner dere igjen noen fellesnevnere her? 

Anonymkode: 999b2...f39

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke erfaring med adhd, men asperger:. 

Lite sosial, misforstår, takler endel høye lyder dårlig (ballong som smeller framkaller noe som minner om smerteskrik fra barnet, høy musikk er uproblematisk, dårlig aktivt ordforråd(dvs forstår er rikt språk fra andre, men har et fattig ordforråd selv), sliten av sosialt samvær/'for mye som skjer', oppholde seg på nye steder v ferier og slikt. Særinteresser. Kjenner ikke igjen det med krisemaksimering: her burde heller barnet i noen tilfeller vært MER redd: virker som fantasien /konsekvenstenkning er dårlig. 

Anonymkode: 4b2ad...fa4

Skrevet
On ‎01‎.‎05‎.‎2018 at 1:50 PM, AnonymBruker said:

Dere som har barn med disse diagnosene. Ønsker litt erfaringer mht oppførsel, væremåte etc. Noen ledetråder f.eks: Er de mye sint, skriker ut sinne/frustrasjon, misforstår, lite sosiale selv om de har noen få venner, litt paranoide/innbiller seg, krisemaksimerer (båten kan synke) forstår ikke ironi, dårligere språk, særinteresse, følsom for høye lyder og lav smerteterskel??  Kjenner dere igjen noen fellesnevnere her? 

Anonymkode: 999b2...f39

Jeg har selv Asperger. Fikk diagnosen godt opp i tenårene.

Mange med Asperger syndrom er forskjellige. Jeg forstår ikke ironi og fremmedord. Jeg er følsom for lyder av ulike slag, for eksempel hårføner, støvsuger, tørketrommel, "17.mai-bråk", konserter og fester med mye støy og larm. Mister oversikten når det er mye på en gang.

Jeg forstå ikke sosiale koder. Hva er egentlig en sosial kode? Hvordan bruker mennesker sine sosiale koder og hvordan kan jeg lære å forstå de sosiale kodene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...