Gå til innhold

Ulovlige fartshumper

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man gjøre noe med ulovlige fartshumper? Kan man melde i fra om det et sted eller får folk lov til å ture frem som de vil?

Anonymkode: 6a899...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man gjøre noe med ulovlige fartshumper? Kan man melde i fra om det et sted eller får folk lov til å ture frem som de vil?

Hva slags vei er humpene på? Kommunal? Privat? Om den er kommunal klager du selvsagt til kommunen. Om den er privat vet jeg ikke helt hvordan humpene kan være ulovlige, så lenge det er grunneier/vegeier som har laget dem. Men om noen har laget humper på en vei de ikke eier kan selvsagt veieieren fjerne dem. 

Om humpene mot formodning skulle være på riksvei eller fylkesvei kontakter du Vegvesenet.

Anonymkode: 24a47...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen lov mot fartshumper?

Fint om du kan henvise til denne.

Jeg finner noe relatert info her:

https://www.vegvesen.no/_attachment/61426/binary/1206487#page13

Humper utformes slik at fører av en personbil utsettes for en vertikalakselerasjon på mellom 0,65 og 0,75 ganger tyngdeakselerasjonen (G) når det kjøres over humpen med fart lik fartsgrensen.

Altså en vertikalakselerasjon på opp mot 7.36m/s^2 om man kjører i fartsgrensen.

Altså tilsvarende som en akselerasjon på 0-100km/t på 3.7 sekunder.

Jeg vil tro hensikten da, er å skape et ubehag ved kjøring over humpene i fartsgrensen.

Altså, meningen må være å få fører av kjøretøyet, til å senke farten til noe under fartsgrensen.

Videre kan det nevnes at det finnes forskjellige typer humper, herunder: Sinushump; modifisert sinushump; kuleflate; «sopp»; H-hump; S-hump og dobbelthump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags vei er humpene på? Kommunal? Privat? Om den er kommunal klager du selvsagt til kommunen. Om den er privat vet jeg ikke helt hvordan humpene kan være ulovlige, så lenge det er grunneier/vegeier som har laget dem. Men om noen har laget humper på en vei de ikke eier kan selvsagt veieieren fjerne dem. 

Om humpene mot formodning skulle være på riksvei eller fylkesvei kontakter du Vegvesenet.

Anonymkode: 24a47...100

35 minutter siden, puppi skrev:

Finnes det noen lov mot fartshumper?

Fint om du kan henvise til denne.

Jeg finner noe relatert info her:

https://www.vegvesen.no/_attachment/61426/binary/1206487#page13

Altså en vertikalakselerasjon på opp mot 7.36m/s^2 om man kjører i fartsgrensen.

Altså tilsvarende som en akselerasjon på 0-100km/t på 3.7 sekunder.

Jeg vil tro hensikten da, er å skape et ubehag ved kjøring over humpene i fartsgrensen.

Altså, meningen må være å få fører av kjøretøyet, til å senke farten til noe under fartsgrensen.

Videre kan det nevnes at det finnes forskjellige typer humper, herunder: Sinushump; modifisert sinushump; kuleflate; «sopp»; H-hump; S-hump og dobbelthump.

Jeg fant noe på nettet hvor det stod at uansett om det er privat vei eller allmenn ferdsel så må man søke hos kommunen for å få fartshump. Denne jeg snakker om er hjemmelaget og ikke merket på noen som helst måte. Den er også veldig smal og høy så denne kan lett lage skader på biler, også for syklister og andre som går tur da det er en gammel grusvei og man ser rett og slett ikke humpen før man flyr over den. Og veien det gjelder er nok en slik som går under allmenn ferdsel. 

Men jeg har rett og slett sendt en mail til kommunen så får se hva jeg får svar på der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartshumper anlagt på offentlig eller privat vei, av eier av veien er da vel ikke ulovlig? 

Eller mener du noen privatpersoner har tatt seg tilrette og laget sine egne private fartshumper i veien din fordi du alltid råkjører? Du får fjerne dem da. 

Anonymkode: ab811...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fartsdumpen skal være konstruert slik at du kan holde øvre fartsgrense på strekningen uten at det er en vesentlig ulempe å holde farten over den, altså at den ikke skader bilen osv. Kan man ikke holde øvre fartsgrense er det bare å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fartshumper anlagt på offentlig eller privat vei, av eier av veien er da vel ikke ulovlig? 

Eller mener du noen privatpersoner har tatt seg tilrette og laget sine egne private fartshumper i veien din fordi du alltid råkjører? Du får fjerne dem da. 

Anonymkode: ab811...5f4

Det er visse kriterier for utforming og merking av fartsdumper. Du kan ikke bare sette opp en hvilken som helst fartsdump på en vei som er tilgjengelig for allmennheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2018 den 16.05, JackNapier skrev:

Det er visse kriterier for utforming og merking av fartsdumper. Du kan ikke bare sette opp en hvilken som helst fartsdump på en vei som er tilgjengelig for allmennheten.

FartsHUMP! Ikke DUMP. 

Dump går ned, hump går opp. 

Anonymkode: e1d2f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...