Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2005 #1 Skrevet 23. februar 2005 Hvorfor blir jeg fet av nattevakter? Uff :( Jeg spiser ikke særlig mye om natta heller. prøver å drikke mer vann også tar jeg meg litt frukt. Noen flere som blir det?
Nella Skrevet 23. februar 2005 #2 Skrevet 23. februar 2005 Velkommen i gjengen.... Jobber med å få de kiloene av nå. Jobba nattevakt i to år og det ble endel ekstra kilo. Jobbe på natta er helt feil for kroppen og mange som ikke tåler det i lengden. Jeg er en av de. Ved å sove på dagen og jobbe om natta snur du helt på kroppens egen rytme, mens når du har fri er det sånn det skal være. Dette kan være med på å sette ned forbrenningen samt at vår forbrenning ikke er like god på natta som på dagen så du må være veldig obs på det du spiser på kvelden/natta for kroppen bruker lengre tid på å forbrenne det. Etter å ha gått av en økt tok det for meg litt tid å komme meg igjen også, trøtt, sliten og ikke noe overskudd til trening. Dette bidrar jo også til økning. Løsningen min ble å bytte jobb og komme inn i normale rutiner igjen. Spise riktig og til samme tider hver dag. Tror det er litt info rundt på nettet ang dette. Søk litt rundt på google å se. Kanskje det der er noen tips
Leviin Skrevet 23. februar 2005 #3 Skrevet 23. februar 2005 Nella har nok rett i det hun skriver om forbrenningen. Å gå natt forstyrrer kroppens naturlige rytme, derunder hormonproduksjonen som også påvirker sult/metthet, forbrenning osv. Jeg har gått nattevakter dann og vann tidligere, og siden august fast. Det jeg har fått til råd fra en kollega som har jobbet i mange år på natt er å prøve å ha mest mulig normale måltider, dvs: frokost når jeg kommer hjem fra jobb, middag når jeg står opp etter å ha sovet, kveldsmat før jeg går på jobb.
Leviin Skrevet 23. februar 2005 #4 Skrevet 23. februar 2005 Her er forresten én artikkel om nattarbeid: http://www.helsenytt.no/artikler/skiftarbeid.htm Søker du på feks nattarbeid på google, får du opp en del artikler om forskjellige sykdommer nattarbeid gir økt risiko for. Fedme kan fort bli vårt minste problem... På siden av det du spør om, men jeg tenkte kanskje det kan være i interesse, derfor nevner jeg det likevel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå